hersenschudding ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiana

hersenschudding ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:46

Wie weet de symptomen van een hersenschudding bij het paard ?
Hoe lang houd dit aan en zijn er gevolgen van bekend ?

Ben zeer benieuwd. Mijn paard heeft zijn hoofd keihard gestoten aan de zijkant onder het "jukbeen". Gevolg.....5 nietjes en veel zwelling.
De zwelling neemt af het paard oogt normaal, maar toch.

Elke ervaring welkom !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 08:32

vraag dit even aan de da die je paard behandelt heeft !!

ben je als je een hersenschudding hebt niet gevoelig aan licht? misschien kan je eens kijken of hij problemen heeft met licht

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:08

Zo, het zit jou ook niet mee zeg.

Ik heb een (mogelijke) ervaring met een hersenschudding.
Ik verkocht ooit een veulen merrie aan mijn vriendin, die ik 2 jaar later heb terug gekocht (moeder was ernstig ziek en ik had geen opvolging in de stam).
Als 3 jarige zou ze opgenomen worden in het stamboek, maar hoewel een zeer mooie merrie, leek ze nog erg slap en van de training snapte ze ook nog geen hout dus heb ik haar nog een jaar over laten staan, Ik heb haar wel later in het seizoen nog laten dekken.

Het jaar erop ging het een stuk beter, maar de keuring werd weer niets omdat het veulen ziek werd. Ik heb haar toen thuis laten opnemen in het stamboek (dat kon toen).

Toch begonnen ons steeds meer dingen op te vallen, ze was nog steeds (bij vlagen) erg slap van achter, andere dagen liep ze de sterren van de hemel.

Het leek wel, of ze erg vergeetachtig was. Je kon haar een week op een bepaald onderdeel trainen en dan ging dat prima, maar liet je haar 2 dagen staan, dan was je terug op af.
Het was beslist geen onwil, ze was het gewoonweg kwijt.
Kreeg ze op haar donder voor iets, dan snapte ze niet eens dat ze op haar donder kreeg, laat staan het waarom.

Het veulen kon met moord wegkomen zonder dat het haar iets kon schelen of dat ze ingreep, maar iets leren deed ze hem/haar ook niet.
Kwam het veulen in de problemen, dan stond ze daar met een blik van, sorry je zoekt het maar uit.

Uiteindelijk heb ik er de VA bijgehaald en is ze binnenste buiten gekeerd.
Helaas, zij konden niet meer zeggen, dan dat de merrie vermoedelijk een hersenbloeding had gehad, als gevolg van een hersenschudding.

Het korte termijn geheugen, leek volledig te ontbreken, vandaar dat je haar ook niets kon leren, maar ook het lange termijn geheugen, was heel wisselend.

Die hersenschudding klopt, ze is bij mijn vriendin op stal, een keer heftig geschrokken en is in blinde angst tegen een muur opgevlogen en letterlijk en figuurlijk van de sokken gegaan.
Afgezien van een paar oppervlakkige schaafwondjes en wat zwellingen, leek ze daar niets aan over te hebben gehouden.

How ever, het werd ons afgeraden om de merrie te beleren en haar hooguit voor de fok te gebruiken.

Ik heb in totaal, 5 hele mooie veulens uit haar gefokt, maar bij het laatste veulen gingen haar verstandelijke vermogens ineens hard achteruit.

Dingen die ze haar hele leven al meemaakte, herkende ze ineens niet meer en brachten haar in paniek.
Dit ging zover, dat ze een groot gevaar voor zichzelf, haar inmiddels bijna 4 maanden oude veulen en ook zeker voor ons werd.

In overleg met de VA, hebben we het veulen vervroegd gespeend, en hebben haar op slechts 9 jarige leeftijd, thuis (ze mocht absoluut niet meer vervoerd worden), laten inslapen.

Afgezien van het feit, dat de coordinatie van de achterhand, bij vlagen ver te zoeken was, er geen stuur of rem op zat, vernam je verder weinig aan de merrie. Ze heeft nooit echte uitvals verschijnselen gehad, alleen door haar gedrag, kwam ze vaak ronduit debiel over.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 12:55

hm........tja, debiel is hij toch al. ( onder het zadel)
ben benieuwd, hoe dit zich gaat ontwikkelen, hij lijkt normaal, stond alleen achterlijk met zijn tong te spelen, gister.

Hij heeft de klap ook niet bovenop gemaakt maar op de zijkant.
Toch ging het hard, vanuit galop zo tegen een steunpilaar.........

Ik ga kijken of ik symptomen ga zien die jij meegemaakt hebt kitten.
zijn achterhand is nog wel ijzersterk, ben benieuwd hoe de cooordinatie gaat.

btw...........shana, uiteraard is de DA er bij geweest, anders was hij doodgebloed.........hij kon er nog weinig van zeggen, is nog te vers zeg maar.
Ik wil wel even alles voor kunnen zijn, dwz..symptomen herkennen.
Bedankt voor de reacties.

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:13

Mijn paard liep laatst te zwalken met een been, grote stap, kleine stap, (niet kreupel). Volgens mijn DA is coördinatieverlies een van de kenmerken van een hersenschudding. Ze kunnen ook wazig/suf overkomen zei hij.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:21

Naar alle waarschijnlijkheid houd hij er niets aan over.
De zwelling is bijna weg, de wond mooi dicht en hij is niet anders als voorheen. Is alleen extra allert op de paal waar hij tegenaan liep.
Koppelt hij het in ieder geval niet aan mij !
Volgende week pak ik hem weer op onder het zadel.

Allemaal bedankt voor de reacties. OK dan!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:44

Altijd nog beter om een hersenschudding te hebben, dan je nek te breken. Had ook gekunt niet dan Kiana?
Maar ik vermoed haast dat er niks aan het handje is. Succes volgende week onde rhet zadel.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:34

merci

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:17

Haha! Haha! Pling