zwilwrat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

zwilwrat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 18:09

Weet niet of ik het zo goed geschreven hoor. maar ik peuter die zwilwratten er altijd af zodat ze niet zo uitsteken, dat vind ik mooier. Maar een hele tijd terug was ik iets te fanatiek aan het pulken geweest en was de halve zwilwrat weg Verward Maar dat stuk is ook niet meer terug gekomen. Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?
Denk ook niet dat het heel erg is hoor. Maar was gewoon even nieuwschierig.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:14

wel uitkijken dat je het niet tot bloendens toe wegpeuterd *LOL*
ik had ook weleens dat mijn paard in een plensbui stond en die wrat helemaal was natgeweekt. ik kan hem er ook zo afborstelen grootendeels.
ik denk dat het geen kwaad kan als je maar niet te ver gaat.
waar zijn die dingen eigenlijk voor Lachen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 18:18

Het gaat ook nooit bloeden hoor, En hij voelt het niet eens, zelfs niet toen ik dat stuk er helemaal af had.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:24

TeamSpirit schreef:
wel uitkijken dat je het niet tot bloendens toe wegpeuterd *LOL*
ik had ook weleens dat mijn paard in een plensbui stond en die wrat helemaal was natgeweekt. ik kan hem er ook zo afborstelen grootendeels.
ik denk dat het geen kwaad kan als je maar niet te ver gaat.
waar zijn die dingen eigenlijk voor Lachen?

Ik geloof... (weet niet zeker meer hoor) dat dat hun duim is.. zeg maar.. van "vroeger" voordat ze ge-evolueerd gingen zijn geworden, dinges.
Maaaaaaar, dat kan ik ook mishebben... want ze zitten alleen bij de voorbenen toch?? Verward

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:37

Nee, ze zitten ook bij de achterbenen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:44

Giloni schreef:
Nee, ze zitten ook bij de achterbenen.

Oepsie Bloos
Oke dan.. hihi

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:47

klopt alle 4 benen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:47

alleen achter wat minder duidelijk vaak

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:49

ik dnek dat je het ka vergelijken met eelt of zoeits in die richting

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:52

LPtjuh schreef:
ik dnek dat je het ka vergelijken met eelt of zoeits in die richting

Maar wij mensen krijgen toch alleen eelt op handen en voeten als we ze vaak gebruiken... als je veel op blote voeten loopt, dan krijg je eelt op je voeten. Maar waarom zou daar dan een "bult" met eelt komen? Verward

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:00

ja weet ik veel zei toch niet dat het zo was Knipoog ik zei ik DENK en in die richting....
ik hoord4e in ieder geval dat ej het niet zomaar weg moest halen, weet niet meer waarom , ik haal het meestal ook weg , maar laat altijd een stukje zitten ... zal er niet voor niks zitten

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:00

en je hoeft niet alles zo letterlijk te nemen , bedoel wij zijn ook geen paarden dus je kan niet echt vergelijken , komt op : appels en peren met elkaar vergelijken neer

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:04

Nee het is inderdaad een overblijfsel van vroeger toen het paard nog meerdere tenen had. Van die tenen is dus nu die zwilwrat nog een overblijfsel. Ik weet niet meet precies van welke tenen.

[edit]
Teen 1 is wat nu de hoef is, teen 2 is de spoor (in de vetlok, een hard stukje hoorn) en teen 3 is de zwilwrat
waar de 4e teen dan gebleven is ben ik nog even aan het uitzoeken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Faline op 17-12-04 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:09

haha dus eigenlijk amputeer je een teen als je het eraf pulkt.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:09

LPtjuh schreef:
en je hoeft niet alles zo letterlijk te nemen , bedoel wij zijn ook geen paarden dus je kan niet echt vergelijken , komt op : appels en peren met elkaar vergelijken neer

Nee, doe ik ook niet, was ook geen aanval ofzo. Pling Maar dat zat ik me gewoon te bedenken hoe dat mij mensen zat, er zal vast een soort van overeenkomst zijn (denk ik..)..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:11

vast wel , er is altijd wel een soort van een overeenkomst Lachen, geeft verder ook niet voelde me niet aangevallen, bedoelde het ook niet aanvallend, maar heb de smiley's van hier nog niet in de vingers Knipoog kan dus moeilijk mijn teksten wat meer ehhh... ja.... hoe zeg je dat...... juist.. mijn teksten wat meer emotie geven Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:16

LPtjuh schreef:
vast wel , er is altijd wel een soort van een overeenkomst Lachen, geeft verder ook niet voelde me niet aangevallen, bedoelde het ook niet aanvallend, maar heb de smiley's van hier nog niet in de vingers Knipoog kan dus moeilijk mijn teksten wat meer ehhh... ja.... hoe zeg je dat...... juist.. mijn teksten wat meer emotie geven Knipoog

Gelukkig maar OK dan!

Maaruh, over het eraf peuteren van een teen.. Ze gebruiken die zwil(t)wrat niet echt... dus dat zal wel wat meevallen.. denk ik zo

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:21

* pulkt aan haar teen * ee lukt niet om de mijne eraf te krijgen

nu weer ontopic , waarom groeit dat ding dan nog ???
zou gezien de evolutie toch wel moeten stoppen ... zou je zeggen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:32

een beetje goede smid knijpt de zwilwratten en de sporen er netjes af bij het bekappen/beslaan, maar ik zie ze het tegenwoordig nooit meer doen...

Ik heb wel eens een paard op stal gehad die had een heel bosje sporen groeien, dat was echt geen gezicht, die haalden we met een nijptang altijd netjes weg.

Bij mijn eigen paard, vallen ze er vanzelf af, hoef ik nooit iets aan te doen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:47

je kan ze dr gewoon aftrekken hoor, nisk aan de hand zolang het niet tot bloeden toe gaat. Bij mijn paard vallen ze er vanzelf af als ze te lang zijn.
De zwilwrat is idd een overblijfsel van de vroegere tenen van het paard. ik wist ook dat er eentje in de vetlok zit idd, alhoewel die er bij sommige paarden weer niet zitten... Mijn tinker heeft iig in alle 4 zijn sokken er eentje zitten en ook die worden geregeld bijgeknipt.

Verder dacht ik dat een zwilwrat hetzelfde was als een vingerafdruk bij de mens, elke zwilwrat zou uniek zijn...