Mijn bijna 29 jarige shetlandmerrie heeft naar alle waarschijnlijkheid de ziekte van Cushing. Haar bloed is niet onderzocht omdat de behandelingsmogelijkheden toch nihil zijn. Mijn Da heeft gezegd dat de kans dat ze Cushing heeft inderdaad erg groot is. Gelukkig heeft ze behalve haar lange vacht geen bijverschijnselen. Die extreme vacht heeft ze al minstens 5 jaar.
Wat me wel opvalt is dat ze de laatste jaren ontzettend veel likt aan het rode mineralenblok wat ze in haar stal heeft. Overdag loopt ze buiten van 7-1700 uur. szomers staat ze aan een ketting om bevangenheid te voorkomen. op stal krijgt ze 2 handjes basisbrok met een schepje vitaminen en een beetje stro om op te knabbelen. Een mineralenblok is binnen 6-8 weken helemaal opgelikt.
hebben paarden met cushing extra behoefte aan zout/mineralen?
ellepel
Geplaatst: 16-12-04 12:43
als ze cushing hebben dan drinken ze toch ook veel meer?
ik denk dat het geen kwaad kan als je een pot zeewier haalt en iedere dag een schepje over het voer doet, daar zitten zo'n beetje alle mineralen en vitaminen in die ze nu wel kan gebruiken...
ik denk zowiezo dat elk paard met een "ziekte"meer behoefte heeft aan vitaminen en mineralen. zo'n lichaam kan wel wat extra gebruiken...
Nanda
Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-04 12:50
Eén van de bijverschijnselen van Cushing kan suikerziekte zijn. Daardoor gaan ze dan veel van plassen. niet van Cushing zelf. Ze krijgt al extra vitaminen over haar voer nl Equiforce + laminaze. toch heeft ze een enorme (zout)mineralenbehoefte.
Loena
Geplaatst: 16-12-04 13:25
Ga met bovenstaande mee, wellicht suikerziekte, syntoom veel plassen, hierdoor toch veel vocht uit het lichaam waardoor ze meer zout nodig heeft. De tumor op de hypofyse (hmm hoe schrijf je dat) zorgt dat de volledige hormoonhuishouding in de war raakt. Misschien heeft ze daardoor toch een mineralen/zout tekort.
Nanda
Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-04 13:48
ze drinkt en plast niet abnormaal veel. Ze heeft geen beschikking tot een automatische drinkbak en krijgt haar drinken via emmers. ik weet dus precies hoeveel ze drinkt. nu tussen de 5 a 10 liter. in de zomer ongeveer 20 liter. voor een shetlander van 1,05 meter lijkt me dat heel normaal.
Loena
Geplaatst: 16-12-04 14:31
Zweet ze veel door haar dikke vacht..? ik weet wel dat Cindy bijna al haar energie kwijt raakte door die vacht. Daardoor kunnen ze ook weer een gebrek aan vitaminen/mineralen hebben. Ook ga ik met ellepel dat paarden met een ziekte zowieso wel extra vitaminen en mineralen nodig hebben.
Iig sterkte met haar, ik hoop dat je toch nog een tijdje van haar kan genieten!
Nanda
Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-04 14:58
Dat hoop ik ook!! eigenlijk doet ze het heel goed. Het is gelukkig alweer een paar jaar geleden dat ze bevangen is geweest. Ze loopt goed. Ze had deze zomer relatief weinig last van haar zomerexceem, ze is vrolijk. niet te mager, niet te dik. eigenlijk ben ik heel tevreden over haar. Ik hoop dat ze minimaal de 30 haalt. Ze is mijn allereerste pony en ik heb al 25 jaar. Ze is mijn jeugdsentiment. Maar ik weet ook dat er een keer een einde aan gaat komen en dat Cushing uiteindelijk dodelijk is...
Arnoud
Geplaatst: 16-12-04 21:53
Er zijn een aantal testen beschikbaar waarme de hypofysefunctie kan worden onderzocht. Als Cushing dan is vastgesteld, zijn er diverse middelen op de markt verkrijgbaar waarmee de productie van ACTH kan worden onderdrukt waardoor er al snel een duidelijke verbetering kan optreden. In paardenbrok Kernmis van Horsefood zit tot 3x van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mineralen en vitaminen. Dit zou je kunnen voeren om de eventuele tekorten op te vullen, maar de mineraal steen werkt ook heel goed. Hiervan is het voordeel dat het paard zelf de mineralen en vitaminen kan opnemen na gelang de behoefte er is.
Ktje
Geplaatst: 16-12-04 21:58
Ik herken het symptoom, een pony bij osn heeft waarschijnlijk ook Cushing en likt ook heel erg veel aan het mineralen blok, blijkbaar hebben ze het dus gewoon nodig. Dus lekker blijven geven.
jirina
Geplaatst: 17-12-04 02:21
een rode mineraal blok? Kijk of ze ook een dikke manenkam heeft die heel hard is? Dan kan ze tekort aan de magnesium hebben. Zij zal vast en zeker een tekort aan bepaalde mineraal hebben. Bijvoeren met de gemengde vitaminenen en mineralen geeft niet altijd de gewenste resultaat. Bijvoorbeeld door een overscht aan calcium wordt de opname van magnesium geremd. Het lichaam is gewoon niet in staat deze op te nemen. Jij zou specifiek moet kijken waarvan ze tekort heeft.
ellepel
Geplaatst: 17-12-04 07:35
ff vraagje: hoe weet jij dat die dikke manenkam in verband staat met magnesium?
jirina
Geplaatst: 17-12-04 22:25
Er was heel veel info op internet (engels). Mijn vriendin heeft het uitgezocht , zij heeft een insuline resistant pony. Magnesium heeft iets te maken met het afremmen en wegwerken van de vet en deze wordt door het lichaam niet verbrand maar opgeslagen. Het werking weet ik niet precies, had ik me daarin niet verdiept. Mijn vriendin heeft haar pony magnesium citraat van Groene Os gegeven en binnen 1 week werd zijn manenkam zachter en vetbollen van zijn lichaam gingen verdwijnen. Magnesium heeft ook iets te maken met el. overdracht van signalen in de cellen en verhelpt de spierkrampen.
DubbelFun
Geplaatst: 18-12-04 10:26
Mooi uitgelegd Jirina. Een Magnesium-tekort is een veel voorkomend probleem, wat zo simpel te verhelpen is.
Verder ben ik van mening dat een paard wat overmatig aan zijn zoutblok likt teveel zout binnen krijgt. Liever met de hand de juiste hoeveelheid voeren.
ellepel
Geplaatst: 18-12-04 18:15
maar ehh, nog even een vraagje he... die dikke manenkam komt bij meer dingen voor, hoefbevangenheid, maar zomereczeem paarden hebben dat ook. zou je in die gevallen dan ook magnesium kunnen verstrekken?
jirina
Geplaatst: 18-12-04 23:08
Een hoefbevangen paard heeft ontsteking in zijn hoef waardoor zijn witte lijn (verbinding hoefbeen/hoefwand) loslaat. Als het lichaam ergens probleem heeft - zoals met een Cushing ziekte of een suikerziekte - dan kan door een klein verstoring in de bloedbeeld deze ontsteking in de hoeven worden gestart. Volgens Leen Taal (onderzoek Staart/Manen exeem) wordt deze ziekte door chemische vervuiling veroorzaakt. Dus hier heb jij ook een verbinding naar een hoefbevanigheid (ontsteking), omdat het lichaam uit het evenwicht is geraakt en met ontsteking reageert. Het wil niet altijd zeggen (naar mij mening )dat alle deze paarden een magnesium tekort hebben . Magensium tekort zie jij meestal bij paarden die harde mannenkam en een vetopslag bij de staart hebben. Deze paarden worden als dik beschouwd en worden vaak met te weinig eten gehouden terwijl ze net een tekort aan bepaalde voedingstoffen hebben.
Het verschil zou zijn : vet is niet hard, maar deze vetbollen zijn keihard. Ik weet nog niet of er mogelijk is om magnesium tekort door een bloedonderzoek vast te stellen.
ellepel
Geplaatst: 19-12-04 07:50
thanks voor je uitleg!
jirina
Geplaatst: 19-12-04 20:08
Ik heb hier nog iets meer over Cushing syndroom - is dus niet hetzelfde als ziekte van Cushing.: Het syndroom van Cushing Het syndroom van Cushing wordt veroorzaakt door overproductie van het hormoon cortisol (een steroid hormoon) door de bijnierschors. Dit kan komen door een tumor in de bijnier zelf of een tumor elders in het lichaam dat vervolgens de bijnier te sterk prikkelt. Als de tumor in de hypofyse ( het hersenaanhangsel) zit spreekt men niet van het Cushing syndroom, maar van de ziekte van Cushing. In de meeste gevallen wordt dit syndroom echter niet veroorzaakt door een tumor maar door grote hoeveelheden geneesmeddelen waarin steroid hormonen zijn verwerkt en die voor andere aandoeningen worden gebruikt, zoals treumatoide artritis en astma.
jirina
Geplaatst: 19-12-04 20:09
...had moeten zijn : rheumatoide artritis en astma.
Loena
Geplaatst: 20-12-04 08:37
jirina schreef:
Het syndroom van Cushing wordt veroorzaakt door overproductie van het hormoon cortisol (een steroid hormoon) door de bijnierschors. .
En door deze overproductie raakt het paard hoefbevangen!
dutchgirl
Geplaatst: 21-12-04 20:43
ik ken ook een pony die de ziekte van Cushing had helaas hebben ze haar moeten laten in slapen.eerst werd de pony spierbevangen daarna ernstig hoefbevangen toen kreeg ze aanvallen leek op epeleptie daarbij kreeg ze ook vet ophopingen b.v boven haar staart twee grote vet bulten een enorme vet hals en de holtes boven haar ogen waren gevult met vet. dat waren haar symptomen bij cushing war er ook bij hoort maar zij had daar geen last van is een krullende vacht .veel succes
jirina
Geplaatst: 05-01-05 23:41
Ik heb nu weer een nieuwe informatie: Een pony van mijn vriendin is 2x binnen 6 weken hoefbevangen geraakt. Omdat de pony volgens methode van Strasser getrimd wordt moest de oorzaak van de ontstekingen ergens anders dan in de hoefvorm gezocht worden. Een Cushing werd vermoed! Na een bloedonderzoek door DA (Whole Blood EDTA Blood) is uitgekomen dat de pony een White Muscle Disease heeft (of anders ook een Yellow Muscle Disease). Een ontsteking van de vetcellen in de spieren. (Verhoogde CK, LDH, GGT, Leukocytes, Lymphocytes) Pony had een dikke harde hals , zijn lijf was vrij dik (ook veel haren) en stijf. Dus het leek op Cushing. WMD komt ook voor bij de kalveren op bepaalde gronden door een gebrek aan vit E en/of selenium. Volgens de DA komt het vaker op de veen gronden voor. Pony krijgt VitE en selenium (van DA) , nu gaat het goed.
jirina
Geplaatst: 05-01-05 23:43
Medicijnen Cushing: Er zijn twee medicijnen voor Cushing op de markt. Het Pergolide uit Israel kost nu ongeveer Euro 110,- voor 100 tabletten van 1 mg terwijl de zelfde stof onder naam Permax/Parkolit van de firma Lilly zoals van tevoren Euro 137 kost. Bijde produkten zijn op recept van de dierenarts te bestellen bij de digitale apotheek: http://www.medicijnen.nl
Dat men met een geringe dosis van het medicament ook goede resultaten kan bereiken : (Claudia Wildrich, "Freizeit im Sattel", Nov. 2004) : met een halve tablet van Permax dagelijks al na 4-6 weken. Wisselen van de vacht normaal, geen hoefbevanigheid, wintervacht relatief normaal -langer maar niet meer met krullen. Niet lusteloos, vrolijk.
Loena
Geplaatst: 06-01-05 08:26
Mijn paard Cindy heeft ook Permax als medicijn gekregen! Maar heeft helaas niet lang genoeg de tijd gehad om aan te slaan 4-6 weken om aan te slaan is te kort, je gaat eerder naar 8 weken..