Spierbevangen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_jade

Spierbevangen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 18:56

mijn Paardje is een haflinger een sober paard dus als je haar niet genoeg beweging geeft word ze spierbevangen als je haar te weinig beweging geeft word ze spierbevangen Als je haar te veel eten geeft word ze spierbevangen..... Wat moeten we haar nou Voor eten geven...... Verward

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:55

je vraag is nogal krom geformuleerd

maar wat ik eruit begrijp, is dat er wat mis is met de training
doe je wel aan warming up en cooling down?????!!!
sober voeren, liever basisbrok als sportbrok, en de hoeveelheid aanpassen aan de arbeid die ze verricht
liever wat meer ruwvoer

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:05

Alleen ruwvoer, zorg dat ze op de wei staat en zorg voor elke dag beweging. Geef m hooguit een handje brok per dag voor de vitaminen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:31

speirbevangen heeft te maken met te
* weinig beweging en teveel voer geven of
* te veel beweging en te weinig voer.

het gaat met name om de eiwitten

dit moet je dus goed op elkaar afstellen. Ik heb het gelukkig nog nooit zelf meegemaakt, maar ik weer dat als je paard 1 keer spierbevangen is geweest je altijd moet oppassen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:36

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:27

Mii_jade schreef:
mijn Paardje is een haflinger een sober paard dus als je haar niet genoeg beweging geeft word ze spierbevangen als je haar te weinig beweging geeft word ze spierbevangen Als je haar te veel eten geeft word ze spierbevangen..... Wat moeten we haar nou Voor eten geven...... Verward

Marijke Boinck van cherokee paarden heeft veel ervaring hiermee. Informeer eens bij haar www.cherokeepaarden.nl

Succes
OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:40

wat voor eten krijgt ie nu?
hoeveel hooi of kuil en hoeveel brok of meusli?
wat krigjt ie er verder nog bij.
hoeveel beweging krijgt ie?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:26

Ik zou alleen hooi, zemelen en een klein beetje eiwitarme muesli voeren en haar zo veel mogelijk (ontspannen) beweging geven. Er is ook een homeopathisch middel wat je ook ter preventie kan geven. Het zorgt voor een verbeterde doorbloeding en een snellere afvoer van afvalstoffen uit de spieren.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:59

Ik zou je paard wel vit.E met selenium bij voeren als die zo gevoelig is
En als je gaat rijden goed lang instappen en uitstappen, gooi tijdens uitsappen een zweet deken op zodat er geen kou op de spieren komt
Let op eitwit rijk voer dat die daar niet teveel van krijg, dus geen kuil voeren
Geef gewoon hooi en niet teveel krachtvoer

Mii_jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:43

Chiwa krijgt veel hooi handje musli en ('s avonds zemelen) ze is al 2 keer spierbevangen geweest een keer minder de andere keer heel veel o ja en ze krijgt ook elke keer vitamine want ze is heel vat baar gewoorden ze heeft ook bronchitis gehad gelijk daarna dus jah..:S:S:( Maar jah..!

Mii_jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:47

ellepel schreef:
wat voor eten krijgt ie nu?
hoeveel hooi of kuil en hoeveel brok of meusli?
wat krigjt ie er verder nog bij.
hoeveel beweging krijgt ie?

over dat sPieRbevangen Ach gut Ze krijgt nu 's ochtens een handje musli en de hele dag door hooi en 's avonds zemelen en ze loopt elke dag uurtje soms iets minder soms meer...

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:39

heb je hier alleens een da bij gehaald?
denk dat hij je het beste verder kan helpen,met eventueel schema met beweging geven en voeren,hij kent je paard immers beter als ons vanachter de pc.

MELLOWUNIQUE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:30

hoi,
mijn oude pony is ook meerdere malen spierbevangen geweest. als ik jou was zou ik hem absoluut geen kuil geven en heel goed instappen en uitstappen ! ik heb die pony van mij toen ook op vitamine e selenium gezet en dat krijgt ze nu nog steeds ter ondersteunig ze heeft het 4 x achetr elkaar gehad na het weide seizoen.. en sinds 2 jaar rijd er een meisje van 7 jaar erop die nix aan haar vraagt en het gaat nu heel goed met haar . ik zou je pony heel regelmatige beweging geven en niet te veel wisselen met het voer. en zemelen is heel goed om te geven!! heel veel succes ermee !!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:08

de hele dag door hooi zeg je...
lijkt dat je dat dus moet gaan veranderen.
de hoeveelheid weet ik niet.
geef haar verdeeld over vier keer per dag eens 1 plakje, liefst hooi wat grof is en lang is, daar zit iets minder voeding in.
misschien dat het hooi namelijk toch teveel voor haar is.
zeker hooi van de 1e snee kan best veel voeding bevatten waar sommige paarden op reageren.