Diagnose: artrose en nog veel meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Diagnose: artrose en nog veel meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 13:37

Ik heb gister van mijn 6 jarige paard foto's laten maken van zijn voorbenen. In eerste instantie liep hij gewoon al een tijdje niet lekker maar wisten we nietb waar het vandaan kwam. Ik heb toen de veearts laten komen en die heeft gekeken. Hij liep toen links voor onregelmatig. Buigproef was zeer slecht op dit been.
Toen dus de foto's.

Nu komt het verhaal,

Hij heeft in zn linkervoorbeen een horizontaal scheurtje in zn kootbeen, vandaar de lichte kreupelheid op links.

Hij heeft in beide voorbenen artrose in de kogel.
Rechts voor heeft hij hoefkraakbeen verbening waarvan een klein stukje is afgebroken.

Rechts voor heeft hij ook een hele lichte overhoef en een hoefkatrol ontsteking. (3)

En hij is dus pas 6!!!

Ik heb verder nog niet van de arts gehoord wat de mogelijkheden zijn, omdat we dus eerst de scheur in het kootbeen laten genezen...

Nu is mijn vraag wat jullie ervaringen zijn en ik zou graag wat tips willen....

alvast onwijs bedankt..
Groetjes
Fleur

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:43

Jeetje, dat is niet niks zeg... Helaas kan ik je niet helpen aan informatie, ik wil jou en je paard wel veel succes wensen Ach gut

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:04

Ik denk dat je echt geduld zult moeten hebben. Eerst dat scheurtje genezen en dan vooral opletten dat je hem niet overbelast.
De tijd zal het moeten leren wat je van hem kan verwachten. Er zijn echter ook heel veel paarden de gewoon door het leven wandelen met artrose en "hoefkatrol" (het is ook net wat hiermee bedoelt wordt).

Misschien wel verstandig om bijvoorbeel niet of niet te vaak te springen.
Gewoon lekker genieten en als hij er last van heeft weet je waardoor het komt. Er zijn volgens mij ook heel wat paarden die nog nooit op de foto zijn geweest, die iets vreselijks hebben maar waarvn het gewoon nog nooit geconstateerd is. Die hebben er misschien ook wel nooit last van.

Succes en hou je neus maar de positieve kant op.
Wel advies van de DA opvolgen en desnoods uitleg/toelichting vragen, daar zijn ze voor!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:08

Niet gelijk wanhopen hoor !! Ach gut mijn paard had dat ook allemaal al voordat ze ingereden werd (behalve dan de haarscheur in koot) maar idd arthrose aan de kogels, lage- en hoge overhoef, en vergaande verbening van de hoefkraakbeenderen.

Mijn paard wordt nu in maart 18 jaar en ik rij er nog dagelijks op, sinds haar 14e heeft ze speciaal beslag (want toen werd ze pas onregelmatig in draf) verder heeft ze ooit een peesklap gehad (door een trap van een ander paard) maar verder nog nooit kreupel gelopen.
Niet gaan springen met zo'n paard, dat verkort de levensduur natuurlijk wel. Verder, als het kootbeen genezen is (waarna ze ws weer rad zal zijn) gewoon genieten. Als je vragen hebt, pb me maar.