Mijn paard hoest en heeft af en toe wat witte snot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Mijn paard hoest en heeft af en toe wat witte snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 11:09

Ik heb al gezocht, maar bij elk paard is het wat anders.
Ik vraag me af wat jullie zouden doen.

Mijn haflinger merrie van 10 jaar is volgens mij verkouden.
Dit is sinds maandag, toen ik ging rijden.
Toen ben ik meteen gestopt en heb ik rustig op haar gestapt en toen hoeste ze niet meer.
Nu stap ik elke dag buiten op haar (met zweetdeken over haar heen, want ze is geschoren) en heeft ze er bijna geen last van.
Ook geef ik sinds gister fenegriek door haar voer.
Verder heeft ze nog voldoende eetlust, en veel energie en hoest ze niet op stal.

Wat vinden jullie hiervan?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:22

Je doet het prima zo! Geef het wat tijd en verder doe je alles wat je op dit moment kan doen. Zeker als ze voldoende eetlust heeft hoef je je geen zorgen te maken.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:21

Inderdaad even rustig aan doen en fenegriek geven is prima. Daarna langzaam aan weer opbouwen. Als het probleem blijft dan uiteraard een dierenarts erbij halen, om te voorkomen dat het chronisch wordt.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:07

Zamero schreef:
Ook geef ik sinds gister fenegriek door haar voer.
Verder heeft ze nog voldoende eetlust, en veel energie en hoest ze niet op stal.

Vraagje aan jou!! Wat is fenegriek precies en waar dient het voor, want mijn paard heeft ook weleens de klachten die jou paard heeft!
xxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:16

Foenegriek is goed. Let wel op dat het snot doorzichtig of wit blijft. Zodra het geel of groen wordt de veearts laten komen! Succes!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:57

Wel, mijn paard heeft momenteel hetzelfde, ze kucht af en toe (niet heel de tijd) en er komt af en toe wat doorzichtig snot vrij. Ze hoest sinds anderhalve week en ik geef haar nu Hippo11 bij, dit is een kruidenmengeling voor de luchtwegen.

Het is echter sinds gisteren erger, dus ik heb vandaag de DA toch maar gebeld, en die komt straks om 20u15.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:26

Witte snot is niet goed. Het kan zijn dat ze dus een ontsteking heeft. Ik lees dat je pony op stal staat. Maar het zou veel beter zijn om nu zoveel mogelijk buiten te staan. Verder niet nat rijden. En als het al een paard dagen zo is, dan moet je echt even de DA erbij halen. Elke hoest beschadigt haar longblaasjes, en een ontsteking gaat niet altijd vanzelf weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:31

Pas bij geel of groen snot is er sprake van een bacteriele infectie. Wit is een virusje/verkoudheid

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:40

Die ervaring heb ik niet. Ik heb een zeer zware ontsteking meegemaakt met wit snot. Kan je wel zeggen dat ik voortaan heel voorzichtig ben met hoesten.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:05

Eilandje schreef:
Wel, mijn paard heeft momenteel hetzelfde, ze kucht af en toe (niet heel de tijd) en er komt af en toe wat doorzichtig snot vrij. Ze hoest sinds anderhalve week en ik geef haar nu Hippo11 bij, dit is een kruidenmengeling voor de luchtwegen.

Het is echter sinds gisteren erger, dus ik heb vandaag de DA toch maar gebeld, en die komt straks om 20u15.

Wel, de DA is ondertussen geweest, en haar snot is dan misschien wel doorzichtig en niet geel of groen, ze moet toch 10 dagen aan de antibiotica en een hoestsiroop. En ik mag haar uiteraard zolang ze nog hoest niet in het zweet rijden. Frisse lucht is heel belangrijk, dus het beste is als ze overdag op de weide kan.

Zamero, veel beterschap voor jouw paard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:12

mijn pony's heeft het ook, bij haar hielp "stomen" erg goed

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:44

faye schreef:
Pas bij geel of groen snot is er sprake van een bacteriele infectie. Wit is een virusje/verkoudheid

idd OK dan!

Citaat:
Die ervaring heb ik niet. Ik heb een zeer zware ontsteking meegemaakt met wit snot. Kan je wel zeggen dat ik voortaan heel voorzichtig ben met hoesten.

uitzondering Vriendjes zijn?

rijden is goed, maar niet laten zweten...
dan hou je de bloedsomloop goed en kunnen de afvalstoffen afgevoerd
worden.

en verder goed opletten of je paard anders gaat reageren..eten, attent zijn etc)

oh ja de kleur van haar tandvlees..!!! ( licht of donker)
nou weet ik zelf niet meer zo goed wat dat nou moest zijn (kijk even bij
verschillende gezonde paarden onder de bovenlip)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:18

faye schreef:

Lijkt me sterk, mijn paard kreeg namelijk van de veearts toch echt antibiotica voor haar witte snot.
Maar maak je niet te veel zorgen, het kan vanzelf over gaan (zo heb ik het gehad dat er 2 dagen geel/groene bellen uitkwamen en daarna niks meer), maar het kan ook blijven. Dan moet je zeker bellen!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 06:32

Hebben ze bij zo'n infectie ook last van koorts?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 11:23

Mijn haflinger is ondertussen al veel beter ze hoest nu alleen ongeveer 2 keer onder het rijden en voor de rest niet Haha!
Maar ik heb nog een vraag.
Maandag en dinsdag heeft ze bijna de hele dag buiten gestaan, wat haar volgens mij ook goed gedaan heeft.
Maar gisteren toen het de hele dag regende heb ik haar maar binnen laten staan, omdat ik bang was dat het anders weer helemaal terug zou komen, aangezien ze al een stuk beter is geworden.
Is dit goed of had ik haar toch in de regen even buiten moeten zetten Verward
(ze heeft een thermodeken van 200 gram op en daarover een ongevoerde regendeken, want ze is geschoren)

Dieneke, fenegriek is volgens mij hetzelfde als foenegriek.
Alleen heet het bij heel sommige zaken fenegriek, en bij de meeste foenegriek Haha!