Help diaree en onder zijn lichaamstemperatuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Help diaree en onder zijn lichaamstemperatuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:01

Mijn pony heeft zo'n last van diaree dat het net als plas in een straal eruit komt. Ook heeft hij een temperatuur van 37 graden normaal is dit 37,5.
Hij heeft hetzelfde voer, dezelfde stalling, hetzelfde vriendje kortom alles is gewoon hetzelfde als normaal. Wie weet wat de reden kan zijn van deze omslag?
Hij oogt trouwens wel gezond wel is hij meer aanhankelijk dan anders.
Help me alsjeblieft want ik schrok er toch best van!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:45

Mijn paard heeft ook diaree, soms vast, soms waterige vloeistof. Verder is er niks mis met 'm, hij glanst zelfs nog. Hij had een tijdje geleden wel wat verhoging. Ik laat toch vrijdag de dierenarts komen voor de zekerheid. Als ik meer weet, laat ik 't je weten. Suc6

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:59

Hallo
Je moet hem een paar dagen even geen krachtvoer geven en alleen hooi zoveel als hij wil. Als hij er niet tegen kan dan moet je het even nat maken. Het paard van mijn vriendin heeft het ook gehad en die heeft dit zo gedaan het was na een paar dagen genezen. Je moet hem dan ook niet berijden kan eventueel wel stappen maar geef hem zoveel mogelijk rust. Het beste is om hem wel even een paar uurtjes in de paddock of weiland te zetten. Als ik jou was zou ik hem ook goed warm houden met dekens want anders wordt hij ook nog dun omdat hij zich niet goed warm kan houden. Let er ook goed op dat hij voldoende drinkt.
Sterkte met je paard en beterschap.
Groetjes Mariska

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:18

Sorry Mariska, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik zou hem.haar idd meer ruwvoer geven (hooi/lucerne/o.i.d.), maar ook meer krachtvoer. En wel hierom: Krachtvoer bevat de broodnodige vitaminen en mineralen die niet in ruwvoer zitten. Deze het ie nodig om zichzelf warm te kunnen blijven houden en omdat ie ook veel van deze stoffen verlies door de diarree. Verder kan het paard best bereden worden, maar dan niet zeer intensief i.v.m. uitdroging. Komen we op een punt waar ik het weer wel mee eens ben: zorg dat het paard voldoende te drinken heeft i.v.m. diezelfde uitdroging door diarree. Verder advieseer ik om bevochtigde zemelen door het voer te doen. Dit stimuleerd de darmwerking en het zijn vezels die goed tegen diarree zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 07:39

ook een handje zout over het voer is heel goed, omdat ze aan de diaree is verliest ze veel vocht, met extra zout kan ze dit beter vasthouden.
neem het liefst zeezout, van gewone maar een paar korreltjes...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 10:40

Hij staat dag en nacht buiten zonder deken dan is het toch niet goed als ik opeens wel een deken ga omdoen? Hij krijgt nu ook vitaminen door zijn voer ( Equiforte). Verder is hij nog maar 2 jaar en 3 maanden dus veel doe ik niet met hem. Hij heeft water uit een cementbak ( zo''n grote zwarte ton Knipoog) en ik denk dat het daardoor komt. Het water bevriest juist s'nachts en dan drinkt hij er ook uit dat dat dan gewoon te koud is voor zijn darmen? of zou ik er nu helemaal naast zitten :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:25

een deken hoeft in dit geval niet nee, dan zou hij het juist weer warm krijgen, gaan zweten en dan verliest hij nog meer vocht.

dat koude water is onzin, mijn pony drinkt ook uit zo'n bak , dan zouden alle paarden die daaruit drinken dat moeten krijgen.

als t nou blijft zou ik toch de dierenarts bellen en vragen wat het kan zijn. over de telefoon kunnen ze je vaak ook wel meer vertellen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:34

ik denk eerder aan een kindervirusje ...
echte waterdunne spijl is niet goed !!!
een beetje dunne poep komt met dit weer wel vaker voor !
ook als ze voordroog krijgen kunnen ze er lang last van hebben !
die temperatuur is gewoon normaal, met wat kouder weer word het metabolisme lager en de temperatuur kan ook wat dalen dan , niets om je zorgen om te maken, behal;ve als ie dik onder de 37 komt
minder krachtvoer iig, en veel hooi
die tip van het zout is ook een hele goede !
ik zou toch wel even de dierenarts om telefonisch advies vragen Knipoog

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:18

Als het paard zo jong is heeft hij maar weinig tot geen krachtvoer nodig. Om hem voldoende aan zijn vitamine en minaralen te houden kan je hem ook een keer in de twee maanden een vitaminestoot geven van Sectolin. Als ik jou was zo ik toch stoppen met het krachtvoer geven het hoeft geen weken te duren maar een paar dagen. En heel veel hooi. Als het mogelijk is zou ik hem ook s'nachts binnen halen tot dat hij weer een beetje is opgeknapt. Dit is wat je zelf moet weten. Als je het niet vertouwd dan zou ik de dierenarts gewoon even vragen wat zijn advies hierin is. Veel beterschap met je paard.
Gr Mariska

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:52

de boerenbond heeft een veel goedkopere vitaminesuplement, het heet AD3 nogwattes, staat bij de veespullen, is een klein doorzichtig flesje met een donkere vloeistof erin
3 dagen achter elkaar een vaste hoeveelheid geven, en paard voelt zich stukken beter !!
werkt precies hetzelfde als de duurdere spuiten, alleen staat erop dat het ook voor koeien, varkens etc is, maar ook voor paarden
paardenmiddelen kosten meteen al 10 euro duurder als er een paardenplaatje op staat Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:42

Hartstikke bedankt allemaal voor de goede adviezen. Ik kijk het nog even aan en anders bel ik de Da. Die vitaminenstoot zal ik sowieso gaan geven.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:54

Ow ja hij kreeg geen krachtvoer dus geen brokken. Wel structuurmuesli zit wel wat krachtvoer in maar voor de rest niks. Hij zit namelijk in een moeilijke groeifase dus ik kan hem niet alleen hooi gaan geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:40

geen muesli geven !!!
daar kunnen ze juist van aan de spijl raken
geef hem dan wat onderhoudsbrokken !

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:24

Peachy schreef:
Mijn pony heeft zo'n last van diaree dat het net als plas in een straal eruit komt. Ook heeft hij een temperatuur van 37 graden normaal is dit 37,5.
Hij heeft hetzelfde voer, dezelfde stalling, hetzelfde vriendje kortom alles is gewoon hetzelfde als normaal. Wie weet wat de reden kan zijn van deze omslag?
Hij oogt trouwens wel gezond wel is hij meer aanhankelijk dan anders.
Help me alsjeblieft want ik schrok er toch best van!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:30

is ie goed ontwormd? ik zie dat iedereen het over vitaminestoten ed heeft, maar nemand over wormen, daar moet je tochals eerst aan denken bij een paard met diarree..en ik denk dat wanneer het verder een gezond paard is, en hij eet en drinkt goed en hij is nog zo jong dat een vitaminestoot niet veel zin heeft..dat is meer voor echte verzwakte paarden die erg ziek zijn, maar zo te horen is jou paard dat niet.ik zou hem gewoon minder krachtvoer geven, veel hooi, veel water en hem goed! ontwormen, en ook het vriendje waarmee hij staat ontwormen, erg belangrijk!.koud water is opzich geen probleem, maar zou het toch vermijden met een paard die last van zij darmen heeft. En wanneer die een griepje ed. zou hebben zou je wel meer aan hem moeten merken.succes ermee

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:39

Diarree krijg je niet van meusli, eerder van te vaak wisselen van voeding. Verder veel ruwvoer maar toch wel krachtvoer (hoor meusli ook bij) voor vitamines en mineralen. Niet met zo'n pasta werken. Die zijn niet voor dit soort situaties. Ik ben er vanuit gegaan dat het paard ontwormd is, zoniet dan idd even ontwormen. Zeker jonge paarden hebben veel vitamines en mineralen nodig. Hierop mag je juist nooit minderen en is er een kans dat de diarree erger wordt.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:39

Mijn hengst was ook aan de diaree en bleek zand in zijn mest te hebben. Dit komt veel voor bij paarden die buiten staan. Met name in deze periode wanneer er weinig gras is en ze veel zand binnen krijgen bij het grazen. Dit kun je testen door zijn mest in water op te lossen en het zand zakt dan naar de bodem. Bij Divoza kun je 'Zand weg' kopen en dan is het zo opgelost! Dit zand moet er namelijk wel uit omdat hij daar zandkoliek van kan krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:45

zowiezo...als ze op dit moment zo'm vitamine spuit erin zou zetten zou hij niet werken, want door de diarree wordt t niet opgenomen denk ik....
gewoon ff niet op t land en geef hem alleen hooi en zijn muesli

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 10:15

Ik heb geen stal tot mijn beschikking. En als hij op stal komt te staan die breekt hij af :S Ik merk wel dat jullie allemaal wat anders zouden doen.
Hmm moeilijk

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:50

Ik heb vandaag zijn temperatuur weer opgenomen en nu was het 36,7 0,2 lager dan woensdag :S ik ga denk ik maandag toch even de da bellen of dit normaal is. Boos!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:07

We zijn natuurlijk wel nieuwschierig wat hij zegt. Misschien heeft je paardje iets wat wij niet kunnen zien. Vanuit de luie stoel kunnen we natuurlijk alleen maar uitgaan van de informatie die we op deze weg krijgen, en ja, dat is moeilijker om in te schatten. En dan spreek in voor iedereen denk ik.

Ik zou zeggen hou ons of me op de hoogte

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 12:10

Zal ik zeker doen Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:58

Iemand gedacht aan een écht probleem: salmonella infectie?? Dan zou ie nu alleen in een zware shock moeten hebben verkeerd! Maar als ik jouw was zou ik toch maar ff bellen met je da. en niet wachten tot morgen! dan heb je dadelijk een paard in shock... en daar wordt je niet vrolijk van!!
Wees wijs: bel de dierenarts ipv. te wachten op onze bokt meningen..