kreupel door mok/schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

kreupel door mok/schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:39

Hey

Lady heeft eigenlijk haar hele leven al last van mok, schilvers, schimmels.
We hebben het al zovaak gewassen met imaverol en er is al een paar keer een stukje huidschilver op de kweek gezet.
Gisteren weer een stukje huid gecontroleerd op mijt.

Sinds vorige week heeft lady binnen gestaan omdat we met de bak bezig waren en het land niet te gebruiken was. Normaal gesproken staat ze overdag buiten in de bak. Ze is er wel gewoon uitgeweest en elke dag gereden/gelongeerd.
Sinds vrijdag loopt ze kreupel en heeft ze hoge koorts (is nu wat minder na 4 dagen DA-bezoek en medicijnen).
Zou ze kreupel kunnen lopen door de mok/schimmels/schilvers ect?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:59

door mok kan ze zeker kreupel lopen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 07:39

dat kan inderdaad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:33

Nou en of! En ze kunnen er ook flink beroerd bij zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:54

Citaat:
Nou en of! En ze kunnen er ook flink beroerd bij zijn.

Idd..dat klopt. Zaterdag-avond had ze 39.2 graden koorts.
Gelukkig neemt het wat af na de peniciline en de anti-biotica.

Iemand tips hoe je er vanaf komt? De mok bedoel ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:21

heb je al cure-mok geprobeerd van de paardendrogist?
een heel goed middel is dat, zijn pillen die je dus gewoon door t voer doet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:31

Cure Mok idd of dat kruidengoedje tegen mok van de paardendrogist. Dat heb ik toen gebruikt samen met een kuurtje Opkikker. En om de dag wassen met betadineshampoo.

De beste remedie is nog altijd schoon wit droog zand waar het paard in rond kan huppelen. Mijn paard heeft voor het eerst in de vier jaar dat ik haar heb geen mok nu ze in een droge witzand paddock staat. Ik hoef haar benen niet eens te ontsmetten!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:32

Cure-mok van VSM werkt inderdaad erg goed...
Laatst bijgewerkt door Diesel54 op 15-12-04 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 16:32

ik ga het eens uitproberen, bedankt voor de tip.

het is een friesje en ik zit te denken om d'r sokken eraf te scheren...zodat het beter te behandelen valt.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:33

elady schreef:
ik ga het eens uitproberen, bedankt voor de tip.

het is een friesje en ik zit te denken om d'r sokken eraf te scheren...zodat het beter te behandelen valt.

Het is erg verstandig om dat te doen!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:57

Ik zou ook idd de sokken eraf scheren, maar ik blijf erbij dat het beste is de mok 1 x schoon te wassen met jodumschrub, droogmaken, droog houden en afblijven. niet allemaal die rommel dr opsmeren. das echt niet zo goed als je denkt...

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:10

Mok kan idd heel erg uit de hand lopen. Bij sommige paarden zit het ook in de lijnen. Mijn 'zwager'heeft uiteindelijk zijn Bels laten inslapen doordat die chronisch kreupel was van de mok. Sneu, maar waar.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:22

Mijn paardheeft drie weken kreupel gelopen door schurft aan een been.
Ik vond het nogal vreemd, maar de da vertelde dat veel paarden dat hebben en niet abnormaal is. Lachen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:35

esmir schreef:
Ik zou ook idd de sokken eraf scheren, maar ik blijf erbij dat het beste is de mok 1 x schoon te wassen met jodumschrub, droogmaken, droog houden en afblijven. niet allemaal die rommel dr opsmeren. das echt niet zo goed als je denkt...

Tuurlijk schoonhouden is erg belangrijk, mar er iets opsmeren ook. Niet alleen om de wond schoon te houden, maar vooral ook soepel. Als je dit niet doet komen er allemaal barstjes en schuurtjes in de huid en dit trekt en doet juist zeer. Daanaast zijnde zalven vaak vet omdat er vaseline in zit dit stoot ook water af en daardoor blijft de wond droog en soepel.
Dus gewoon mokzalf halen.
Ik heb ook ooit gehoord dat er tandpasta op gesmeerd wordt, maar ik heb dit zelf nooit geprobeert dus of dit helpt weet ik niet. Het lijkt mijn niet echt fijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:09

Amvbeek schreef:
Tuurlijk schoonhouden is erg belangrijk, mar er iets opsmeren ook. Niet alleen om de wond schoon te houden, maar vooral ook soepel. Als je dit niet doet komen er allemaal barstjes en schuurtjes in de huid en dit trekt en doet juist zeer. Daanaast zijnde zalven vaak vet omdat er vaseline in zit dit stoot ook water af en daardoor blijft de wond droog en soepel.
Ik heb ook ooit gehoord dat er tandpasta op gesmeerd wordt, maar ik heb dit zelf nooit geprobeert dus of dit helpt weet ik niet. Het lijkt mijn niet echt fijn.

Dat ligt er maar net aan wat voor soort mok het is.
Natte mok kun je het beste een keer goed desinfecterend wassen en er dan afblijven (wel zorgen voor droge omgeving en idd bijv de sokken wegscheren).
Droge mok kun je juist beter niet gaan wassen, maar daar is het wel handig om de huid en korsten soepel te houden, dus sokken eraf en dagelijks insmeren met bijvoorbeeld vaseline. Zo hebben we bij Jip de mok ook onder controle gekregen, door om de dag vaseline te smeren.
Je moet niet te vaak wisselen van middeltje, dat heeft meestal geen zin.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:08

Amvbeek schreef:

sorry een DA zou het vast niet weten..

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:36

Nou ik heb het bij mijn verzorgpaardje ook meegemaakt omdat ik die in de zomer bijna ieder dag poets ben ik er eigenlijk direct bij uitgekomen nou ik heb gewoon het heel goed schoongemaakt en er een aantal dagen mokzalf van de dierenarts opgesmeerd en na een week was het helemaal voorbij ik heb het wel nog een aantal dagen erop gesmeerd voor de zekerheid maar het is niet meer terug gekomen.

Maar ik ben ook al eens op vakantie geweest en daar had een paard dat ook kei erg en dat meisje waste gewoon iedere dag die plek met betadine shampoo omdat dat goed ontsmet en dan direct erna mokzalf op.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:10

we hebben weer een huidtest laten doen, het blijft mijt te zijn.
dat wordt dus alles ontsmetten Boos!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:32

Heb je er niet ook zalf voor gekregen?
Duvel heeft ook iets mok-achtigs aan zijn benen gehad en die hebben we behandeld met otiderm, een zalf voor oormijt bij honden en katten. Werkte super!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:30

esmir schreef:
sorry een DA zou het vast niet weten..

Ach ieder heeft zijn eigen methodes, ik was het altijd regelmatig met betadine shampoo dep het goed droog en doe er dan zalf op, dan is het bij mij altijd zo weg.
En mijn ervaring is gewoon dat ze kreupel liep omdat de huid gewoon droog was en vol scheurtjes. Toen ik er mokzalf op ging smeren ging dit zo over. Het werd soepeler.

Dit was inderdaad overigens wel droge mok.

Maar goed als een dierenarts dit bij jou adviseerd zal het wel goed zijn. Ik ben geen dierenarts. Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:35

Ik heb de opdracht gekregen om alles in en rondom de stal te ontsmetten met Imaverol...en het liefste met Sebacil (alleen te verkrijgen bij de Tinkerhoeve).
Dat gaan we dan ook doen. D'r sokken gaan eraf (best zonde), dan is het beter te bestrijden. Groeit vanzelf weer aan.