Naar binnen geslagen mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Naar binnen geslagen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:55

Een vriendin van mij vertelde me over het fenomeen "naar binnen geslagen mok". Dit zou betekenen dat de mok in het lichaam van het paard zit en er niet meer uit kan. Met als gevolg elke ochtend met dikke benen op stal. (niet te verwarren met olifantenbenen)
Ik had er nog niet eerder van gehoord en ben benieuwd of iemand anders mij daar meer over weet te vertellen. Ik bedoel geen andere mokverhalen, maar wie kent het en kan dit onderbouwen of wie kan mij vertellen dat dit grote onzin is?!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:07

tero heeft dit ook gehad alleen bedoelde de d.a hiermee dat het in de bloedbaan was gekomen gevolg hevig dik been tot aan de sprong behoorlijke koorts na behandeling ging dit met een week beter alleen bleef ze wel steeds een dik been houden te vergelijken met een stalbeen
dit zou volgens de d.a nog weken tot enkele maanden kunnen duren .dit klopte ook. kon gewoon weer met haar aan het werk gaan ,na het werk was haar been zo goed als weer dun gelukkig zijn haar benen nu weer helemaal in orde.
misschien is dit het fenomeen wat je vriendin bedoelt maar dat de mok in het lichaam zit en er niet meer uit kan dat ken ik niet volgens onze d.a
werd een verwaarlozing hier van wel een bloed vergiftiging dus het zou maar zo kunnen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:10

terorita schreef:
tero heeft dit ook gehad alleen bedoelde de d.a hiermee dat het in de bloedbaan was gekomen gevolg hevig dik been tot aan de sprong behoorlijke koorts na behandeling ging dit met een week beter alleen bleef ze wel steeds een dik been houden te vergelijken met een stalbeen
dit zou volgens de d.a nog weken tot enkele maanden kunnen duren .dit klopte ook. kon gewoon weer met haar aan het werk gaan ,na het werk was haar been zo goed als weer dun gelukkig zijn haar benen nu weer helemaal in orde.
misschien is dit het fenomeen wat je vriendin bedoelt maar dat de mok in het lichaam zit en er niet meer uit kan dat ken ik niet volgens onze d.a
werd een verwaarlozing hier van wel een bloed vergiftiging dus het zou maar zo kunnen

Haar benen zijn nu dus weer helemaal in orde? Hoe lang heeft dit nog geduurt en wat heb je er zelf verder aan gedaan?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:20

ze kreeg een kuur van 1 week van de d.a ik moest haar bene 1 malig wassen met biotex vreselijk tot aan bloedens toe de korsten moesten eraf
kreeg een zalfje maar die hielp niet gevolg weer een kuur van 1 week
weer wassen tot bloedens toe ,toen ben ik er calandulan zalf op gaan smeren dit hield haar koeten soepel 2 maal daags smeren na 4 dagen vielen de brokken er letterlijk af toen ging ik over op de sudo creme
ze is 1 week echt dood ziek geweest.
ik heb haar ook nog een kruiden thee gegeven (na de kuur van de d.a)
dit zou helpen tgen mok van binnen uit nou madam vod het lekker dus baat het niet dan schaat het niet ze was ook in 2 weken tijd behoorlijk ingevallen dus slobber met maismeel met kruiden
ik weet niet of de zalf of de thee of een combi van beide maar de mok is godzijdank weg .de dikke benen daar heeft ze eigenlijk nog steeds wel een beetje last van dit voorval was in sept dus reken maar uit, zie wel dagelijks verschil ze worden met de fag dunner je ziet hetnauwelijks meer
ook geen littekens gelukkig.deze mok was behoorlijk hardnekkig.
zondag was er nog niets aan de hand en maandag avond aan twee bene werkelijk stijf van de mok zij was ziek maar ik was er zelf ook behoolrijk beroerd van een beest met zoveel pijn is niet leuk.zo erg had ik het nog nooit gezien

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:32

Ik heb zelf een twee jarige hengst die ook erge mok had deze zomer. De korsten waren gewoon plakkaten, maar hij had er zo'n pijn aan dat hij me er steeds bij weg schopte als ik het wilde insmeren met wat dan ook. Ik ben op aanraden Cure-mok van VSM gaan geven en na 2 maanden waren de korsten eigelijk zo goed als weg. Alleen is het dus zo dat zijn benen inderdaad soms ineens weer dik worden. En daar maak ik me wel wat zorgen om.
Ik begrijp uit jou verhaal dat haar benen toch ook af en toe nog dik zijn. Weet je dan of dit ooit nog overgaat?
(Ik denk dat mijn vriendin inderdaad bedoelde wat jij hiervoor omschreef)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:52

onze d.a komt regelmatig bij ons op de stoeteij langs ik heb dus ook regelmatig contact met hem hieover gehad en hij verzekerde mij dat het echt over zou gaan, dit zie ik zelf gelukkig ook en andere bij ons op stal ook,voordeel voor mij is dat ze iedere morgen even haar ei kwijt kan in het land.na een uurtje haal ik haar binnen .als ze niet in het land kan gaat ze los in de bak volgens de d.a is dit bevordelijk voor de bloedsomloop
ik zie ook echt verbetering als ik haar rijd gaan er ook bandages met onderlappen om ook toen de mok er nog zat ,dikke klodder calandulan zalf eronder. na het werk met een schonen handoek(ik bleef wassen)
over haar benen wrijfen en sudocreme erop iedere dag schonen bandages en schone onderlappen.dit om besmetting te voorkomen want volgens onze d.a kan mok besmetelijk zijn .madam lkon ook aardig van haar af slaan bij mij deed ze dit gelukkig niet ze tilde zelfs zelf keurig haar achterbene op als ik ze ging insmeren een ander hoefde dit niet te doen die kreeg meteen een lel ,klinkt een betje banketstaaf maar het heeft haar wel goed gedaan ze was een erg bang vogeltje ik was ook pas net met haar begonnen mijn andere vlam was net verkocht dus we kregen wel meteen de vuurdoop.toch nog iets goeds uit gekomen ze vertrouwd me nu volkomen en er is weer een band,misschien komt het bij jouw dus ook nog goed.
wat die dikke benen betrefd maak je er niet te druk over(is makkelijk gezegt deed ik ook) bij ons ging het over vertrouw je het niet vraag de d.a

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:06

Dit najaar hoor ik echt veel gevallen van olifantenbenen door mok. Bij mij op stal hebben twee paarden dit. Mijn paardje had/heeft ook hevige mok. Maar door een kuur is haar been al weer afgezakt en loopt ze al weer bijna goed. Ik denk dat een kuur met antibiotica helpt tegen het dikke been. Inspuiten met zinkspray wil ook wel helpen, naast de antibiotica. Wil dit niet helpen dan is een spuit met ivomec aan te bevelen. Maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Feit is wel dat je er dan in ieder geval een poosje vanaf bent.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:24

gekke is dat ze nooit echt last leek te hebben van de dikke benen
ze maakte de gekste sprongen ermee ik heb er dan ook geen spray
of iets anders op gedaan wat de d.a ook niet advieseerde bij haar kwam het inderdaad met geduld weer goed
wat mijn d.a ook nog zei was dat als ze eenmaal zo ernstig mok had gehad de kans klein was dat ze ooit weer mok zal krijgen dit wachten we nog ff af eerts zien dan geloven ik hoop dit grapje ook niet meet mee temaken

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:47

Ik herken dit ook, mijn paard is zeer gevoelig voor mok. Mij is echter verteld (ik wil je niet bang maken) dat ze juist gevoeliger blijven voor mok als ze het eenmaal gehad hebben...
Fanja had deze zomer ook mok die "naar binnen geslagen" was. Resultaat is bloedvergiftiging...
Inmiddels zijn we 3,5 maand verder en pas nu zijn haar benen niet meer dik. Of de dikke benen echt door de mok kwamen weet ik niet, ze heeft nl. wel last van stalbenen, hoewel dit nu over is. Dus of dit te maken had met de mok durf ik niet te zeggen. Ik vermoed van wel.
Preventief smeren met uiercreme wil wel helpen. Ook las ik laatst iets over het preventief "enten" tegen mok... Maar daar weet ik verder niets van...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:01

Mijn Fries heeft volgens mij chronische mok ofzo :S ik heb al honderden middeltjes geprobeerd en ze staat eigenlijk nooit nat!!
Ik hoop niet dat het bij de mijne ook naar binnen gaat slaan.. iemand nog een goed middeltje tegen mok?? (die van mijn da werken niet)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:02

Er zijn zoveel middeltjes...
Heb ook vanalles geprobeert en deze
zomer kwam ik dankzij een tip op Bokt
uit bij zinkolie. Dat werkte bij Fanja
heel erg goed!!!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:05

_June schreef:
Mijn Fries heeft volgens mij chronische mok ofzo :S ik heb al honderden middeltjes geprobeerd en ze staat eigenlijk nooit nat!!
Ik hoop niet dat het bij de mijne ook naar binnen gaat slaan.. iemand nog een goed middeltje tegen mok?? (die van mijn da werken niet)

Mijn fries heeft dit ook hij heeft het over zijn benen en niet alleen in zijn koot. Hij heeft dit al heel lang zijn vorige eigenaar had het verwaarloosd voor de koten is het toen wij hem kochtten 1x door de dierenarts uitgebreid behandeld nu was het weg alleen de benen niet. Wij hebben hem nu anderhalf jaar dus hij loopt er al heel lang mee ook alles al geprobeerd. Nu hebben we teershampoo om de dag de benen ermee wassen en de mok bij mijn fries word eindelijk minder! Misschien kun je dit proberen als je dit niet al hebt geprobeert? En preventief Cure-mok pillen geven!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:09

[quote="Fnanne Ook las ik laatst iets over het preventief "enten" tegen mok... Maar daar weet ik verder niets van...[/quote]

Volgens mij bedoelen ze hier de ´enting´met ivomec mee. Daar zijn de meningen over verdeeld...Mijn paard is in ieder geval nog steeds in leven Haha! en de mok zakt af.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 06:38

Wat is Ivomec en wat doet het?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:27

Ik sluit me even bij deze vraag aan...
Wie heeft er ervaring met Ivomec?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:51

Via de zoekfunctie van bokt en de woorden mok ivomec kom je er meer over te weten. Ik heb laatst zelf een topic gestart hierover, met volgens mij als titel Mokinjecte, wie heeft er ervaring mee?

Via een injectie is je paard verlost van mok (bepaalde moksoorten, vooral droge mok). Er zitten wat nadelen aan. Er zijn versch. DA die het niet willen spuiten. Het is niet geregistreerd als paardengeneesmiddel.