Bloeden na het chippen.. erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Bloeden na het chippen.. erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 12:31

Haj.. Ik heb al gezocht maar kon niets vinden over bloeden.

Ik dacht dat ik ooit eens wat heb opgevangen over dat het niet mag bloeden na het chippen..

Rebbel is net gechipt. Ik kwam op stal en de DA was er om de pony's van de boer te chippen. Hij zei dat het chippen per 1 januari verplicht was. Dit scheelde mij voorrijkosten dus ik heb hem gelijk maar laten chippen..

Maar goed.. Er kwamen best ff dikke druppels bloed uit.. Is dit erg? Het waren geen stralen ofzo, maar toch. Wil zeker weten dat het geen kwaad kan.. En waar moet ik nog meer op letten? Moet het schoongemaakt worden? Of juist niet?

En mag er morgen weer gereden worden? (gewoon buitenrit aan lange teugel..)

Alvast bedankt!!

Groetjes..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:33

Volgens mij is het wel normaal als er wat bloed uit komt. Heb dit wel vaker gezien. Dan hebben ze een bloedvat geraakt: een paar druppels lijkt al heel wat. Na 24 uur mag je al weer wat doen en aan lange teugel rustig rijden moet dan wel kunnen. Was meer dat je met intensief dressuren/aan de teugel rijden wat op moet passen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:43

Iets bloed is niet erg. Wees voorzichtig met rijden de eerste 2 dagen. Ik heb mijn pony gewoon wat rust gegeven.
Je hoeft niets te doen hoor, de arts heeft het ontsmet.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:17

ja dat is normaal.......en ik heb gewoon gereden wel rustiger aan gedaan!!

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:28

ik heb de naald van chippen gezien, dus het kan bijna niet dat een paard niet bloed na het chippen hoor! Niet daar aaien! Schuift ie weg!!!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:35

Okeej.. bedankt voor de antwoorden.. We gaan vanaaf lekker een buitenritje aan de lange teugel maken.. Ik doe er dus niks meer aan Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:25

Het komt inderdaad vaker voor dat het bloed na het chippen, onze fjord bloedde vorige week ook een beetje.
Je mag op zich wel rijden, maar geef die hals inderdaad een beetje rust, buiten rijden aan een lange teugel kan echt geen kwaad, flink dressuurmatig trainen is voor je paardje niet zo plezierig.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:29

Een beetje bloed is niet erg, maar je kan het best de eerste 2 dagen niet rijden, omdat de chip dan kan gaan 'zweven'. Dit is volgens mij niet erg schadelijk voor het paard, maar de chip is weg en dus moet ie dan weer opnieuw gechipt worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:00

Dat is niet waar hoor. Als de dierenarts goed gechipt heeft, zit deze in de halsspier van je paard/pony en gaat daar echt niet zomaar vandaan. Het is alleen gevoelig, je paard kan er een paar dagen goed spierpijn van in de hals hebben. Als je meteen fanatiek gaat werken met het paard, is dat niet prettig voor het paard, maar beweging kan zeker geen kwaad en als je het aan de lange teugel doet, is het echt niet erg, kan het paard zelf kiezen watie met zijn hals doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:24

een pony bij ons op stal bloedde ook, echt een straaltje liep eruit. na een paar minuten hield het vanzelf op. de rest van de pony's (8 stuks) bloedden niet. het gebeurt dus niet altijd, maar het kan geen kwaad als het wel gebeurt.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:45

Marije_jiplover schreef:
Dat is niet waar hoor. Als de dierenarts goed gechipt heeft, zit deze in de halsspier van je paard/pony en gaat daar echt niet zomaar vandaan. Het is alleen gevoelig, je paard kan er een paar dagen goed spierpijn van in de hals hebben. Als je meteen fanatiek gaat werken met het paard, is dat niet prettig voor het paard, maar beweging kan zeker geen kwaad en als je het aan de lange teugel doet, is het echt niet erg, kan het paard zelf kiezen watie met zijn hals doet.

dan heeft mijn DA me iets wijsgemaakt Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:42

Mijn paard was bang met prikken en sprong opzij, daardoor bloedde ze behoorlijk, het liep er in een straaltje uit... Scheve mond

Het is vanzelf gestopt en ik heb er later nooit nadelige gevolgen van gemerkt.
De chip zit er in ieder geval gewoon in! Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:42

Die van mij bloedde ook hoor, je maakt toch een klein wondje dus niks om je zorgen over te maken. Die van mij heeft wel een paar dagen een beetje dikke hals van gehad, omdat ze haar hoofd heel erg hard vertrok op het moment dat de chip er in ging. Volgens de DA even in de gaten houden en na een paar dagen was het ook weg.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:05

Bij mijn merrie kwam er geen bloed bij aan te pas, maar bij onze fjordenruin... Heel veel bloed, door zn lichte kleurtje leek het echt net een slagveld daar. Hij had het tot in zn sokken zitten. Maar nadat het gestopt is met bloeden was er niets meer aan de hand. De veearts schrok hier zelf alleen ook wel een beetje van... De fjord zelf leek er weinig last van te hebben!

Hij heeft er ook geen last meer van gehad, dus ik zou me niet te veel zorgen maken.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 12:45

Okeej.. het ziet er nu ook gewoon uit. Niet dik ofzo.. Maar iig bedankt voor de reacties!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:33

IvoIce schreef:
Haj.. Ik heb al gezocht maar kon niets vinden over bloeden.

Ik dacht dat ik ooit eens wat heb opgevangen over dat het niet mag bloeden na het chippen..

Rebbel is net gechipt. Ik kwam op stal en de DA was er om de pony's van de boer te chippen. Hij zei dat het chippen per 1 januari verplicht was. Dit scheelde mij voorrijkosten dus ik heb hem gelijk maar laten chippen..

Maar goed.. Er kwamen best ff dikke druppels bloed uit.. Is dit erg? Het waren geen stralen ofzo, maar toch. Wil zeker weten dat het geen kwaad kan.. En waar moet ik nog meer op letten? Moet het schoongemaakt worden? Of juist niet?

En mag er morgen weer gereden worden? (gewoon buitenrit aan lange teugel..)

Alvast bedankt!!

Groetjes..

Bloeden na het chippen is geen probleem hoor, is er wrs. gewoon een klein vaatje geraakt! niks om je zorgen om te maken!je hoeft er niks aan te doen. en je kan ook gewoon rijden, ze hebben geen last van het chippen.

doeg

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:34

bloeden na het chippen is geen probleem hoor, er is ws. gewoon een klein vaatje geraakt. je hoeft er niks aan te doen en je kan gewoon rijden, ze hebben geen last van het chippen
doeg

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:21

Romy bloedde ook wat na het chippen, niks om je zorgen over te maken.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:09

tuurlijk kan het bloeden, het veroorzaakt immers toch een wondje.
Bij ons veulen werd er echt een vaatje geraakt, het beest schrok zich kapot van de prik en trok zich razendsnel terug, gevolg....een bloeding en het moest opnieuw! Brrr, zag er naar uit, die 1e prik bloedde erg , het liep over de hals zelfs. Tja.....kan gebeuren.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:10

Hoi mensen
als ik dit lees ben ik heel blij dat ik een onheffing voor het chippen heb aangevraagd. Chippen zelf is namelijk niet verplicht. Een pasport is verplicht .
Voor de pasport heb jij of DNA profiel of een chip nodig.
Voor een DNA profiel worden enkele haren inclusief de haarzakjes uit de manen getrokken en deze moeten met de formulieren naar VH laboratorium gestuurd worden.
Een brief/aanvraag voor Ontheffing staat ergens hier op Bokt.
Als de lab van een zakje haar DNA vast steld krijg ik dan een nummer die in de pasport wordt geplakt. Daarna krijg ik ook ontheffing voor het chippen van PVV.
De tweede zakje met haar wordt bij de lab opgeslagen.
En dan is het.
Een DNA kan niet veranderd worden en komt geen vreemde object in je paard.
Paarden die ontheffing hebben dienen niet voor menselijke consumptie gebruikt te worden en mogen alle medicijnen van DA krijgen. Paarden die gechipt zijn mogen voor menselijke consumptie gebruikt worden en enkele medicijnen mogen bij hun dan niet gebruikt worden (heb ik gehoord). Alle medicijnen zouden in de pasport genoteerd moeten worden.
groetjes.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:55

Ik heb ook nog na zitten denken over dat DNA-onderzoek. Alleen ik kwam op stal en stond die DA ineens voor m'n neus, die had net de pony's van de boer gechipt. Ik was een soort overvallen dus heb het maar gewoon laten doen.. Gelukkig heeft hij er (nog) geen last van..

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:22

Het is niet zo super erg hoor Lachen
Ninla heeft ook gebloed na het chippen

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:29

Hier een foto, van toen nin net gechipt was :

Afbeelding