niet lekker lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

niet lekker lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:42

Heb er lang over nagedacht of ik dit zou plaatsen, maar wellicht komen jullie met tips of ideeen, dus vandaar dat ik et plaats.
Na een bezoek van de hoefsmid liep mijn paard kreupel. Tuurlijk dacht ik in eerste instantie dat ie te kort bekapt was of dat er een nageltje tegen et leven aanzat. Dus mijn paard op rust.
Na de rust weer opgepakt, maar toch liep ie niet helemaal lekker. Afspraak gemaakt in de kliniek en een kreupelheidsonderzoek laten doen. De dierenarts stelde dat ie wel heel subtiel kreupel liep, maar toch genoeg om te komen. Maar uit et kreupelheidsonderzoek kwam niks uit. Ook de dierenarts dacht aan te kort bekapt of dat nageltje tegen et leven, zijn advies.. rust. Met een andere dierenarts overlegd en deze raadde eveneens aan om et paard rust te geven en de ijzers te laten zitten, want ik twijfelde wel of niet eronderuit.
Na weer een poos rust, de training weer opgepakt en dit leek goed te gaan. Na een week of twee.. en dan rustig gereden.. liep ie toch niet geheel zuiver. Opnieuw een afspraak gemaakt in de kliniek, nu een andere kliniek.
Daar aangekomen liep mijn paard niet kreupel. Buigproeven gedaan, niks aan te merken. Foto's gemaakt, niks op te zien.
Op de terugweg naar huis, langs de hoefsmid geweest en de ijzers onderuit laten halen.
Daarna maar weer rustig beginnen te rijden, maar toch vond ik hem zelf niet geheel lekker lopen en denk zelf dat het vanuit de schouder komt.
Op de linkerhand, in een bocht, dan knikt ie een klein beetje met zijn hoofd. Het is bijna niet te zien. Als je alleen naar zijn benen kijkt zie je niets, maar zijn hoofd maakt een knikje. Voor mij is dat dus een teken dat er toch iets niet lekker zit.
Op harde ondergrond is overigens niets te zien, op zachte bodem, alleen linksom in een bochtje.
Inmiddels heb ik weer een afspraak gemaakt in de kliniek en kunnen we volgende week terecht.
Maar misschien hebben jullie suggesties of ideeen wat dit kan zijn of adviesen waar ik aan moet denken als ik naar de kliniek ga, want inmiddels weet ik et niet meer!
Alvast bedankt!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:49

Misschien kan je een keer een fysio erbij halen? Als er op foto's niks te zien was, kan het dan niet iets met de spieren zijn?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 11:18

Aramat schreef:
Misschien kan je een keer een fysio erbij halen? Als er op foto's niks te zien was, kan het dan niet iets met de spieren zijn?

Ja, ik heb er zelf ook idd aan gedacht. Spier misschien verrekt of scheurtje in.
Maar daar kunnen ze in de kliniek toch ook achter komen of niet.
Moet ik niet eerst weten wat het is om een fysio erbij te halen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:57

een lekkere masseur laten komen voor zijn schouders,rug..dat kan nooit kwaad en die merkt wel of er ook iets niet goed zit of spieren vastzitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:19

als er wel iets in de schouder zit kan het ook komen door een klap van een ander paard of uitglijden in de wei/bak.
zoiets duurt best wel lang om te genezen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:46

Je hoeft niet eerst te weten wat het is om een fysio erbij te halen nee, een fysio kijkt vaak naar andere dingen dan een DA. Mijn paard liep laatst ook niet goed, ik voelde dat er iets mis was maar wist niet wat, de DA zag er niks aan (zijn geen fotos gemaakt ofzo), dus ik heb mn fysio erbij gehaald en t bleek dat ie een bandje in zn knie verrekt had. Een fysio laten kijken kan iig nooit kwaad!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:10

Dankje!

Ik dacht altijd dat men eerst moest weten wat et paard had alvorens een fysio er naar te laten kijken.
Maar ik zal zeker een fysio laten komen nu.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:28

Laat je nog even weten wat de fysio ervan zegt?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:46

Aramat schreef:
Laat je nog even weten wat de fysio ervan zegt?

Jazeker.
Maar heb voor volgende week woensdag een afspraak in de kliniek, laat em zowieso ff checken dan.
En dan zal ik zeker een fysio laten komen, is naar mijn idee dan nooit slecht, toch?!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:33

Dit zijn altijd rotdingen, van die vage kreupelheden...

Ik heb een jaar met Tjalko lopen klooien voor ze erachter kwamen dat hij een ontsteking had in zijn knie. Die ontsteking was een lichte vorm van artose aan het veroorzaken.
Hij heeft een paar maanden een beetje gelopen of hij een slag in zijn wiel had. Er was niet eens iets te zien, maar ik kon het wel goed voelen. Ik heb hem in die tijd laten masseren door Ellen Immink, maar dat hielp niets (ze voelde wel dat hij vast zat, maar dat was een gevolg ergens van en geen oorzaak). Uiteindelijk hebben ze het op een lichte peesblessure gehouden en moest hij 3 maanden op rust. Daarna ging het even goed (logisch, door rust geneest bijna alles), maar na een paar maanden trainen liep hij ineens kreupel aan 3 benen.
Ik ben toen naar een andere kliniek gegaan en daar hebben ze uiteindelijk die ontsteking gevonden. Hij had zichzelf zo vast gezet om die knie te ontlasten dat de symptomen veel erger waren dan de kwaal.
Nu is zijn knie genezen en kan ik aan de rest van zijn lijf gaan werken. Aankomende zaterdag komt er een osteopaat om zijn hele rug eens onder hanen te nemen.

Ik denk dat een fysio goed kan helpen als je weet waar de pijn vandaag komt. Vaak is een overbelasting van de spieren of een stramme rug het gevolg van een blessure aan een been. Het is niet zo zinvol om een gevolg te bestrijden als je de oorzaak niet wegneemt...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 10:09

Precies Marijn4045, is erg vervelend als je niet weet wat je paard heeft. Niet alleen voor mij, maar zeker voor mijn paard.
Hoe gaat het nu met die van jou?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:28

Jnien schreef:
Precies Marijn4045, is erg vervelend als je niet weet wat je paard heeft. Niet alleen voor mij, maar zeker voor mijn paard.
Hoe gaat het nu met die van jou?

Tjalko is in oktober ingespoten en inmiddels zijn we weer volop aan het trainen. Ik moet alleen nog oppassen met middendraf en zijgangen, dat is een extra belasting voor de knie. Uiteindelijk valt de schade mee, op een keuring zou hij er niet eens op afgekeurd worden, maar een 2-tje krijgen. Ik heb geen plannen om hem te erkopen, maar het is altijd fijn om te weten. Haha!

Ik heb gemerkt hoe belangrijk het is om een goede diagnose te laten stellen. De eerste keer ben ik bij een zeer bekende en gerenomeerde arts geweest, maar hij kwam er gewoon niet uit. Ik ben 3 keer terug geweest omdat hij steeds zoveel verdovingsvloeistof had ingespoten dat hij uberhaupt geen gevoel meer had. In plaats van toe te geven dat hij geen idee had, heeft hij maar wat bedacht in de hoop dat het na 3 maanden wel over zou zijn.
Bij die andere kliniek hebben ze wel 3 uur gekeken, overlegd, gevoeld en naar mijn verhalen geluisterd. Pas nadat ze een heel precies beeld hadden, zijn ze gaan verdoven en hebben ze foto's gemaakt. Aan het eind van de dag had ik een heel preciese diagnose die helemaal klopte met mijn gevoel!

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt over Ninke, ik hou het topic goed in de gaten!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:12

Nou, vandaag dus naar de kliniek geweest met mijn paardje!
Hij kreeg wederom een kreupelheidsonderzoek, alleen nu nog uitgebreider. Buigproef was oké, voltes waren oké, na veel tasten en duwen en trekken aan benen, niets te vinden.
Aan schouders geduwd, aan benen, aan weet ik veel overal aan, maar geen onregelmatige NINKE.
Toen moest ik opzadelen, nadat de dierenarts mijn zadel had nagekeken of et daar misschien aan lag.. ook niet.
Toen gereden. NINKE was helemaal dol, hij liep half te passageren door de bak.. tja, een maand er niet opgezeten, een dag op stal gestaan door et slechte weer, nu wederom slecht weer, veel wind en bovenalles waren ze ook nog es een hek aan et snoeien.
Naja.. na een tijdje gereden te hebben werd ie wat rustiger en kwam linksom et knikje te voorschijn.
Linksom gereden, rechtsom gereden, volte verkleind, volte vergroot, korte teugel, lange teugel.
Blijkt dat ie et knikje met zijn hoofd maakt als ik de teugels aanneem, bij een losse teugel is niets te zien.
Dierenarts is tot de conclusie gekomen dat het niet in de benen van mijn paard zit, hij is niet kreupel!
Das tenminste goed nieuws.
Maar goed, weet nog steeds niet wat het nu wel is.
Kan door het rijden zijn, dat ie links iets vast heeft zitten.
Kan zijn dat ie iets in zijn nek heeft.
Nu moet ik ongeveer 2 weken pijnstillers geven, om te kijken of hij het dan nog doet. Zo niet, dan zit er toch iets niet goed en gaat de dierenarts verder onderzoeken!
Dus.. van een kant ben ik blij dat ie geen peesblessure of scheurtje of zoiets heeft, maar ja, van de andere kant weet ik nog niet precies wat ie heeft!
Moet wel met hem gaan rijden, en dan gaan opbouwen alsof ik een jong paard inrij.
Laat nu toch maar es een fysio komen of accupuntuur ofzo.
Wordt in ieder geval vervolgd.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:40

Gelukkig dat het niks in zn benen is! Maar ja je weet nu nog niet wat het wel is..
Een fysio erbij kan idd nooit kwaad, nu kost het je al zoveel geld en een fysio let weer op andere dingen dan een DA. Ik kan het je echt aanraden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:41

Kijk eens op www.massagehippique.nl voor dit soort klachten is sportmassage vaak een uitkomst. Een fysio pakt vaak alleen een stukje van het paard. Een masseur pakt het hele paard. Meestal begint de spierpijn op 1 plek maar breidt zich verder uit. Daarom is het het best om het hele paard te masseren.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:39

Ik heb Tjalko zaterdag laten onderzoeken en behandelen door een Osteopaat en ben voorzitchtig onder de indruk. Deze man heeft al 15 jaar een eigen praktijk voor fysiotherapie voor mensen en sinds een aantal jaar is hij dus ook bezig met fysio en osteo voor paarden (hier heeft hij ook een studie voor gevolgd).
Hij heeft Tjalko vanaf zijn oren tot zijn staart en zijn benen helemaal bevoeld en beknepen en heeft uiteindelijk 1 halswervel en 2 ruggenwervels rechtgezet. Wat hij doet is kijken of er voldoende beweging en flexabiliteit zit ind e wervels en zo niet verhelpt hij dit. Alles ging heel ontspannen en vriendelijk en Tjalko heeft ervan genoten! Ik mag nu 5 dagen niet rijden en vanaf vrijdag weer voorzichting in 3 dagen opbouwen. Hij hoeft niet nabehandeld te worden, als het goed is, is hjij nu weer helemaal soepeltjes...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 11:54

Wat fijn Marijn!
Ook fijn dat het naar alle waarschijnlijkheid maar 1x hoeft!
En is dit duur?

Ik ben er ook zeer over aan het denken, alleen weet ik niet of et nu kan, omdat hij pijnstillers krijgt.
Ik heb vandaag gereden, beetje stap en draf aan een lang teugeltje en dat ging goed, niks te zien en te merken!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:30

Ik was maar 50 euro, incl voorrij-kosten kwijt. Daar durfde ik wel een gokje voor te wagen!

Ik zou wachten tot Ninke van de pijnstillers af is, mijn osteo keek ook erg naar de reactie van Tjalko en als die reactie wordt afgezwakt door pijnstillers geeft dat natuurlijk een vertekend beeld.

Ik hoop dat je er achter komt wat Nink mankeert!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 10:14

Marijn4045 schreef:
Ik was maar 50 euro, incl voorrij-kosten kwijt. Daar durfde ik wel een gokje voor te wagen!

Ik zou wachten tot Ninke van de pijnstillers af is, mijn osteo keek ook erg naar de reactie van Tjalko en als die reactie wordt afgezwakt door pijnstillers geeft dat natuurlijk een vertekend beeld.

Ik hoop dat je er achter komt wat Nink mankeert!

Zou je mij de naam en telefoonnummer willen geven van die osteophaat via pb ofzo?
50 euro is inderdaad niet te duur.
NINKE moet nog 2 dagen pijnstillers en dan moet ik ongeveer een week zonder rijden en dan kijken of er verschil is.
Maar hij is nu zo gek met rijden dat ik eigenlijk niets kan zien, maar nu weet ik natuurlijk niet of het aan de pijnstillers ligt, of omdat hij gewoonweg te gek is om daadwerkelijk iets te zien.
Jeetje.. tis zo wazig allemaal!!

Gaat het goed met Tjalko? Heb je de training weer opgepakt?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:25

Ik zal je het nummer van Nico Speksnijder PB-en. Hij komt uit Vlaardingen geloof ik, dus hij zal misschein wat extra rekenen om naar Limburg te rijden. Als hij het te ver vindt, kent hij vast wel iemand die wel in de buurt van jou werkt.

Ik ben nu weer ruim een week aan het rijden en Tjalko gaat echt heel fijn. Ik weet niet zeker of het echt door de behandeling komt, daarvoor liep hij ook fijn, maar ik heb wel het idee dat hij op rechts losser is en daar zaten zijn voornaamste blokkades. Ik ben zeker van plan om Nico eens per 6 maanden te laten komen om mijn paard helemaal na te laten kijken, het geeft mij een fijn gevoel en Tjalko zal er niet slechter van worden. Haha!

Laat je het weten als hij bij Ninke is geweest?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:52

Marijn4045 schreef:
het geeft mij een fijn gevoel en Tjalko zal er niet slechter van worden. Haha!

Laat je het weten als hij bij Ninke is geweest?

Hij zal er zeker niet slechter van worden en als het jezelf een goed gevoel geeft!!
Bedankt voor het nummer overigens!!

Jazeker, ik hou je op de hoogte.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:28

Heb je trouwens de ropics gevolgd van Renske20 over Quentin? Ze is uiteindelijk in comtact gekomen met Steffi vd Laarsen (vee-arts die verder kijkt dan haar neus lang is) en is daar heel erg enthousiast over. Zeker de moeite waard om even iets over op te zoeken!

mondy_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:01

Jnien schreef:
Heb er lang over nagedacht of ik dit zou plaatsen, maar wellicht komen jullie met tips of ideeen, dus vandaar dat ik et plaats.
Na een bezoek van de hoefsmid liep mijn paard kreupel. Tuurlijk dacht ik in eerste instantie dat ie te kort bekapt was of dat er een nageltje tegen et leven aanzat. Dus mijn paard op rust.
Na de rust weer opgepakt, maar toch liep ie niet helemaal lekker. Afspraak gemaakt in de kliniek en een kreupelheidsonderzoek laten doen. De dierenarts stelde dat ie wel heel subtiel kreupel liep, maar toch genoeg om te komen. Maar uit et kreupelheidsonderzoek kwam niks uit. Ook de dierenarts dacht aan te kort bekapt of dat nageltje tegen et leven, zijn advies.. rust. Met een andere dierenarts overlegd en deze raadde eveneens aan om et paard rust te geven en de ijzers te laten zitten, want ik twijfelde wel of niet eronderuit.
Na weer een poos rust, de training weer opgepakt en dit leek goed te gaan. Na een week of twee.. en dan rustig gereden.. liep ie toch niet geheel zuiver. Opnieuw een afspraak gemaakt in de kliniek, nu een andere kliniek.
Daar aangekomen liep mijn paard niet kreupel. Buigproeven gedaan, niks aan te merken. Foto's gemaakt, niks op te zien.
Op de terugweg naar huis, langs de hoefsmid geweest en de ijzers onderuit laten halen.
Daarna maar weer rustig beginnen te rijden, maar toch vond ik hem zelf niet geheel lekker lopen en denk zelf dat het vanuit de schouder komt.
Op de linkerhand, in een bocht, dan knikt ie een klein beetje met zijn hoofd. Het is bijna niet te zien. Als je alleen naar zijn benen kijkt zie je niets, maar zijn hoofd maakt een knikje. Voor mij is dat dus een teken dat er toch iets niet lekker zit.
Op harde ondergrond is overigens niets te zien, op zachte bodem, alleen linksom in een bochtje.
Inmiddels heb ik weer een afspraak gemaakt in de kliniek en kunnen we volgende week terecht.
Maar misschien hebben jullie suggesties of ideeen wat dit kan zijn of adviesen waar ik aan moet denken als ik naar de kliniek ga, want inmiddels weet ik et niet meer!
Alvast bedankt!

heej je zou eens SHIATSU therapie moeten proberen dat is een soort druk punten massage. een paard van een vriendin van mij die had heel erg last van zijn schouders en liep dardoor ook niet helemaal lekker. zij heeft toen shiatsu geprobeert en het heeft geholpen dus misschien helpt het ook bij jou. je moet maar eens kijken op www.horsepartner.nl daar staat veel info.
debbie

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:07

Zo, ik lees nu pas je topic. Maar wat een gedoe zeg allemaal.

Is hij ondertussen al wat minder druk? Ben je al van de penicilline af?
Ik kan je een fysio idd aanraden, Lady liep ook vrij onregelmatig, dan weer goed, dan weer onregelmatig. Nadat een fysio is geweest loopt ze beter, zit minder vast ect. Dezelfde van Marijn4045!

Hopelijk komt het helemaal goed!