Ziek, koorts na influenza injectie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lienet

Ziek, koorts na influenza injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:42

Een paard bij ons op stal kreeg vrijdag de influenza injectie. Zondagmorgen had zij hoge temp, 40,5 De veearts gaf koortsremmer en antibiotica. De temp was 's avonds nog 40,5. Het paard heeft een dikke keel/klieren en is nu nog erg ziek en heeft nog steeds verhoging. Eet niets, er komt nu ook geen mest meer.

Er is geen snot, hoesten of iets anders te constateren,

kent iemand dit beeld na een injectie?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:50

Zo erg heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Wel hoesten of algehele down zijn met verhoging, maar niet zo erg. Na rhino entingen heb ik meer paarden ziek gezien, zelfs tot kruisverlamming toe met koorts.
Was het paard wel fit toen de enting gegeven had, had hij niet iets onder de leden?

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:05

Er was ogenschijnlijk niets mis met het paard, de veearts dacht ook dat ze wel iets onder de leden kon hebben misschien. Voorlopig is het gewoon afwachten. Dat er geen mest komt is natuurlijk ook niet zo fraai, er komt ook niets meer in en als die darmen stil komen te liggen....lijkt me heel eng.

sunny667

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:52

ik heb even voor je gekeken in het medisch woordenboek voor dieren mischien heeft jou paard toch iets onder de leden gehad waardoor dit verzwakte virus enting toch naar voren is gekomen er staat in het boekje dat dan namelijk een infectie aan de voorste luchtwegen kan voorkomen(zoals je vertelde dikke/keel klieren), mischien moet je even aan je DA vragen of dit het mischien kan zijn
hoop je wel wat geholpen te hebben

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:30

Het is niet mijn paard hoor, maar een van onze stal.
Het paard is nog steeds ziek, maar het gaat wel iets beter, ze eet weer iets en ziet er ook al weer iets beter uit, maar is nog wel erg minnetjes.

Het zou best kunnen dat ze toch al iets onder de leden had, maar daar wees niets op.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:40

Mijn paardje is een week doodziek geweest (stijf trillen koorts)ze leek wel spierbevangen....gelukkig knapte ze na een week op.
Ze is pas weer geent en nu was er niets aan de hand ,ik denk dat ze de vorige keer al iets van een virus had sluimeren en dat het door de enting verergerd is. Ik hoop dat het paardje snel weer opknapt!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:42

waar is de spuit dan gezet?

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 23:57

beautylover schreef:
waar is de spuit dan gezet?

Geen idee, ik denk gewoon in de hals?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:29

lienet schreef:
Geen idee, ik denk gewoon in de hals?

normaal is het beter in de borst....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:10

Leuk dat je dat zegt, daar heb ik hier eens een hel discussie over gehad. De dierenarts had nog nooit gehoord van in de borst prikken. Deed ik zelf altijd en mijn dierenarts ook. Even over het ziek worden. Het paard moet anti-stoffen op gaan bouwen na zo´n injectie en dat kost wel wat energie. Een paard dat op wat voor manier ook verzwakt is (hard gewerkt, stress, beetje pips, kan dan dus ook wel gewoon ziek worden, lijkt mij logisch. En als het al wat had, moet het lichaam nu dubbel hard werken!
ik hoop dat alles goed komt.

AA_Didilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:14

wow das wel erg ja...ik zou het eigenlijk niet weten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:27

hoe is het nou met hem???
is de koorts al gezakt?
Annick

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:16

Lusitana schreef:
Leuk dat je dat zegt, daar heb ik hier eens een hel discussie over gehad. De dierenarts had nog nooit gehoord van in de borst prikken. Deed ik zelf altijd en mijn dierenarts ook. Even over het ziek worden. Het paard moet anti-stoffen op gaan bouwen na zo´n injectie en dat kost wel wat energie. Een paard dat op wat voor manier ook verzwakt is (hard gewerkt, stress, beetje pips, kan dan dus ook wel gewoon ziek worden, lijkt mij logisch. En als het al wat had, moet het lichaam nu dubbel hard werken!

ja
mijn moeder werkte bij een ex-dierenarts....
beauty moest die dag geent worden,dus had mijn moeder gevraagd aan hem waar het moest: en hij zei in de borst...(kunnen ze het mss nog wel genezen,en in de nek minder moestten ze er iets aan krijgen),en ja hoor de DA kwam en hij deed het in de borst Knipoog

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:54

Ze is weer beter, is verder niets uitgekomen, toch raar hoor.

En dat het verschil uitmaakt , de plaats van enting, daar kan ik me niets bij voorstellen eerlijk gezegd, ik zal er eens naar informeren.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:30

Gelukkig maar OK dan!
groetjes
Annick

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:43

De plaats van de enting maakt voor het opbouwen van antistoffen niets uit, wel voor de plaatselijke reactie op de enting.
Aangezien de spieren van de hals heel veel bindweefsel"schotten" bevatten kan het weefsel daar niet veel uit zetten. Wanneer er een ontstekingsreactie op de enting komt is dat erg pijnlijk voor het paard (een zwelling die geen kant op kan) en daarnaast is het lastig te draineren. Wanneer je in de borstspier prikt is dat allemaal minder een probleem.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:50

duidelijker nu... denk dan ook eens aan het chippen.....,maar goed, daar is ook al zo veel commotie over geweest.

ik zal met mijn eigen veearts de volgende "inent-beurt" eens bespreken.

Ben blij dat het paardje weer lekker en fris in de wei loopt.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 07:48

mijn paardje is elke keer na de griepenting een paar dagen niet lekker

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:59

Lusitana schreef:

Off-topic
De symptomen die we zien bij een paard zijn sowieso een teken dat het lichaam bezig is de 'beschadigingen' te repareren ed, dat is bij mensen ook zo. Een virus kan alleen door het lichaam zelf bestreden worden, de medicijnen die een paard krijgt igv virus zijn symptoombestrijding. Zo is de definitie van 'ontsteking' (-itis) ook 'de reactie van het lichaam op een beschadiging'.