hoe voorkom je wildvlees .....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kajanus

hoe voorkom je wildvlees .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:31

Mijn paard Huilen heeft achter op zijn pijpbeen een grote vleeswond die gehecht is door de dierenarts het botvlies is ook beschadigd en het vleeslapje zit van boven naar beneden en daardoor is er geen doorbloeding en zal het lapje afsterven! maar goed hij staat dus onder het verband Haha! al dik 2 weken en wordt wel iedere keer verschoond nu lijkt het er al op dat er wild vlees komt weet iemand een goede remedie tegen wild vlees Mail

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:44

Ik weet niet of je er aan mag zitten maar wat ik bij mijn paard had gedaan was met een schuursponsje (dus met de groene harde kant!) en betadine schoonboenen. Echt goed hard tot het weer gaat bloeden en dat vooral de randjes van de wond glad blijven. Misschien het beste om je DA even te vragen of dit al kan.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:25

In ieder geval even met je DA overleggen, meestal worden de wondranden even "op geschoond", maar om dit nu met een schuursponsje te doen, gaat me even te ver.

Je kunt ook Anya hier op Bokt even vragen, wat voor product zij kreeg, ter voorkoming van wildvlees.
Bij haar paard is dit helemaal goed gekomen en is er zelfs weer haargroei op het lidteken onstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:44

Je kunt om topise wondzalf vragen bij de dierenkliniek. Ooit nodig gehad en ze legde het voor mij klaar om op te halen. Geen da nodig gehad. Het is een soort gelei-achtige zalf die je op de schone wond aanbrengt, na een paar dagen is de wond mooi glad, dicht en bijna geheeld.

Zonder zo'n zalf krijg je vast en zeker wildvleesvorming en dat kan er heel naar uitzien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:24

ik heb ooit gehoord dat het gebruik van SRL-gelei heel goed zou zijn, rondom de wond smeren en dat zou helpen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:35

Anya meldt zich.. is de naam van de zalf vergeten, maar zal vanavond op stal even kijken. Deze zalf heeft erg goed gewerkt. Lanna had een diepe wond door wegsnijden en branden met vloeibare stikstof. De wond is keurig genezen.. er zit een piepklein littekentje in het midden van de oorspronkelijke wond de rest is gewoon huid met donkerbruin haar (en een stuk of 8 witte haartjes).

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:38

Calendula zalf werkt ook heel goed tegen litekenweefsel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:41

Vulcatanzalf... werkt dus super!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:43

Bedankt alvast voor jullie reacties OK dan! het is een beetje moeilijk aan de ene kant denk ik het is wel goed als het verband eraf is omdat je het nu zo afsluit maar ja als hij het stoot en er komt te veel vuil in.... Scheve mond maar anya ben benieuwd naar jou zalf ik smeer er nu ook bachbloesem op als ik het verband verschoon en de da moet ook nog komen Haha!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:44

hahaha anya je was net gelijk met mij aan het intypen

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:26

Anya schreef:
Vulcatanzalf... werkt dus super!

OK dan! vulcatangel is zeker weten een goed produkt het zorgt en voor dat er bijna geen littekens en wildvlees komt.
sucses ermee

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:02

Misschien is het verstandig als de DA het te dode opgeschreven lapje wegsnijdt. Dat gaat toch afsterven en dan geneest de wond eronder sneller! Calendula zou ik pas gaan smeren als de wond bijna geheeld is. Heb je een foto?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:01

We hebben eerder geloof ik lotagenzalf van de dierenarts hebben gebruikt. Nu hebben we ter voorkoming calendula-echineazalf bij de paardendrogist gekocht. Of het werkt weet ik niet maar ons hengstje had ook zo'n flapje op zijn kogel. Het probleem was dat hij het iedere zelf open haalde. Daarom heeft hij een aantal dagen onder verband met biotex gestaan. Nu is het aardig dicht en zorgt de zalf iig dat het soepel blijft en ik hoop dat ook het litteken minder wordt. Het schijnt speciaal voor moeilijk genezende wonden te zijn.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:05

Groene Leem werkt ook erg goed ter voorkoming van wildvlees.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 00:19

bedankt weer OK dan! ik ga morgen aan da vragen naar vulcatan ik hoor daar nu van meerdere kanten goed berichten van Knipoog[/list]

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:05

Poffie schreef:
Groene Leem werkt ook erg goed ter voorkoming van wildvlees.

smeer groene leem nooit op een wond dit is klei en hierdoor kan de wond gaan onsteken dit is dus bij mijn vriendin haar paard al gebeurd omdat ze dus niet had geluisterd naar wat ik had vertelt het helen van de wond heeft langer geduurt dan noodzakelijk was ik raad het sterk af.
gewoon vulcatangel bij je d.a vragen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:12

Ik sluit me aan: de mijne heeft ook Vulcetan gel (m'n paard heet Vulcan lady, toepasselijk) van de dierenarts gekregen en het werkt heel mooi. Volgens mij gaat het uiteindelijke litteken wel meevallen. Ze hebben ons na een aantal weken gezegd dat het beter was als er geen korst op komt, dan geneest het beter, dus die plukken we er regelmatig af.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:49

ik ga ook voor de calendulazalf. Dit kan je gewoon op de wond smeren.
Ooit eens een paard gezien op de "oude" stal met een kapot spronggewricht.
Paard was door het prikkeldraad gegaan en had de hele sprong openliggen. Nadat de hechtingen eruit waren is het behandeld met calendulazalf. ( er zat nog een gat van 5 cm )
Dit paard kreeg uiteraard wel onderhuids littekenweefsel, maar geen wildvlees.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 00:49

nou de da Schijnheilig is geweest heeft de hechtingen eruit gehaald en nu mag overdag het verband eraf OK dan! en s'nachts weer om het wordt iets dikker daardoor ... ik heb de da ook gevraagd of dat hun vulcetan hebben en zou me er over terugbellen, heeft hij dus nog niet gedaan zal zelf maandag wel weer bellen, ben wel blij Haha! dat het beter gaat er zat nog geen wildvlees op dus ik wil gauw beginnen met vulcetan, nu smeer ik er bachbloesemzalf op is ook wel goed spul... OK dan!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:54

Mijn vorige merrie lafayette heeft een zeer erstige wond gehad aan haar hoef en de hoefballen. Zij had ook complicaties met wild vlees, wat regelmatig weggesneden is. Uiteindelijk heeft het heel goed geholpen om dagelijks met UV straling te belichten. Ik heb toen zo'n gezichtsbruiner gekocht en dagelijks een korte tijd de wond ermee beschenen. De eerste keer 30 sec en dat langzaam opgebouwd tot 2x per dag een minuut of 3. Het was een beetje vreemd gezicht hoor zoals ik daar achter haar stond met die gezichtsbruiner in mijn handen maar het heeft wonderwel geholpen. Ik heb in die periode ook geen zalfjes gebruikt. Dit alles was overigens op advies van de dierenarts (emmeloord).

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:22

Mijn paard heeft een botwoekering en daraom heen zat wildvlees. Ik heb ongeveer een half jaar lang ostecure gegeven dat zijn druppels en dan elke dag en dat heeft echt geholpen . D'r litteken is echt geslonken!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:34

Op de kliniek werken we met Lotagen en Vulketan Gel. Beide hebben hele goede resultaten. Je kunt het been ook 2x daags afspuiten, als er geen verband meer omzit. Je moet niet In de wond spuiten, maar erover heen. Er is een hele makkelijke methode voor, als je een rustig paard hebt, PB me maar, dan zal ik het je sturen. het is nogal ingewikkeld. maar het komt erop neer dat hij zichzelf afspuit en jij kunt in de tussentijd stallen mesten ofzo, krijgt ie een mooi dun been van. daarna vulketan erop! en je ziet over een paar maanden niets meer van de wond!
. SUCCES Haha!