Paard laten aandikken - krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Paard laten aandikken - krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:00

Omdat Mush bleef vermageren had ik vorige week haar bloed laten onderzoeken. De resultaten waren positief: geen bloedwormen, lever en nieren werken perfect, kortom: kerngezond paardje. Ze wordt wsn gewoon mager doordat ze al haar energie steekt in zich warm te houden, het is tenslotte het eerste jaar dat ze weer 's winters buiten loopt.
Nu moet ik haar ipv onderhoudsbrokken tijdelijk krachtvoer geven. Ik vroeg me dus af welk merk jullie me aanraden: wat voeren jullie?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:15

Ja, dat probleem hebben we ook met ons Arabje. Super gezond, maar als je niet uitkijkt 's winter brood en brood mager. Hij krijgt i.p.v. brok een goede muesli (als je genoeg geld hebt is Dodson & Horrell's Coutrymix super, maar erg duur) zoals Herbasan en kruidenmelange van Pavo, aangevuld met een emmer Lucerne van Hertog's en Subli Energie mix als toevoegsel. Verder net zoveel goed hooi als hij lust (en daar wordt menig torenhoge KWPN'er akelig van, zoveel) Haha! . Als we het kunnen kopen geven we ook wortelen en soms appeltjes. Op dit dieet ziet hij er in de winter niet meer uit als het paard van Ijzeren Hein, maar lijkt zelfs een beetje goed doorvoed. Sterkte en succes.

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:39

Hallo
Ik zou hem ten eerste wat dikker inpakken met dekens dat hij zich niet zelf warm hoeft te houden maar dat doen de dekens dan voor hem. Als dat niet helpt dan kan je hem ook eventueel maismeel geven en dat mengen door zijn gewone krachtvoer. Heb je al eens geprobeerd om hem gekookte lijnzaad te geven dat zorgt ervoor dat de darmen weer wat rustiger worden zodat het voedsel beter verteerd. Je kan hem ook gewoon wat extra krachtvoer geven als je dan maar wel voldoende blijf rijden zodat hij geen maandagziekte krijgt. Succes en ik hoor het wel als je vragen heb.
Gr Mariska

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:18

Dat had mijn paard ook. kerngezond na resultaat bloedtest (zelfs 2x laten doen) maar toch veel eten en niet dikker worden. Het kan ook misschien aan zijn tanden liggen dat hij daar pijn heeft door haken ofzo.. Dat had de mijne ook, de dierenarts had zijn tanden bijgevijlt en hij at weer zoals altijd maar hij kwam nu wel aan! Als het daar niet aan ligt zouw ik hem ook dekens opdoen zodat hij geen energie hoeft te steken in het warmhouden van zijn lichaam. En Gerstenmix wil ook wel helpen, daar izt al het krachtvoer in dat een paard nodig heeft kwa vitamines, mineralen, koolhydraten en eiwitten.
Veel suc6 en ik hoop dat je er wat aan hebt anders hoor ik het wel van je.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:37

idd zeker voldoende dekens opdoen, zodat hij goed warm eronder is. Naast goed krachtvoer moet je niet vergeten goed veel hooi of kuil te voeren.
Wat een goede dikmaker is is mais, dit is ook in brokvorm verkrijgbaar of anders kuilmais dat kan ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:22

wat een heel goed voer is om an te vullen is muesli zonder haver van Havens.
ze worden er niet druk van maar geeft wel genoeg extra voeding erbij..

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:51

geef 4 kilo per dag(2 kilo per keer) en 1 keer per dag een grote(!!) hand gerstekorrels, werkt erg goed!!:D xje

quito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:57

Laat al dat dure voer maar achterwege. reken maar eens uit hoeveel gewone brokken je kunt kopen voor de prijs van een zak muesli. Havens heeft beste duivengerst, geef jouw paardje daar maar eens 'n halve schep van bij de brokken. Ook zijn er maisvlokken te koop die best helpen. Succes ermee

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:58

Ik zou gewoon even met je DA overleggen wat hij het beste en het meest geschikt vind voor je paard, en hoeveel je haar dan moet geven. En misschien toch een dekentje op.. Of als ze er eentje op heeft een extra dekentje.. Dan hoeft daar niet alle energie meer in de steken, en kan ze gewoon beetje aansterken

succes

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:45

Veulenopfokkorrel wil ook wel eens helpen. Zit namelijk veel vet in en de kans dat ze bevangen worden is kleiner. (na bevangenheid moet je dit ook eerst voeren)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:10

Wat en hoeveel je voert is ook erg afhankelijk wat je allemaal met je paard doet. Veel of weinig training of buitenritten enzo.
Voer ten eerste maar meer ruwvoer (meer hooi) Lucerne kan ook heel goed (7.45 per 90 liter) of Structuurmeusli van Hartog (8.95 per 20kg) of kruidenbrok van Hartog (10.60 per 25 kg) Duur of niet, ik zou het toch bij voedingsproducten voor paarden houden, omdat die toch optimaal uitgebalanceerd zijn voor paarden. Voer je voer dat niet speciaal voor paarden is, bestaat er een kans dat ze van een of meer bestandelen te veel of te weinig krijgen.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:47

Maismeel, maismeel! Helpt echt. Had vorig jaar een paardje van een vriendin dat niet echt zo goed de winter door gekomen was. Lekker onder de dekens, goed werken en extra masimeel geven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:39

Maismeel wil in inderdaad goed helpen ik meng het altijd door de slobber, mijn paard is heel erg mager geweest door dat ze koliek heeft gehad. Ik heb haar voornamelijk meer ruwvoer gegeven omdat ze anders veel te veel energie had en alleen maar vervelend werd en ik heb via mijn DA een supplement gekregen dat heet Hard Keeper, dit zorgt ervoor dat de darmen optimaal werken en dus maximaal voedingstoffen uit het voer opnemen. Je kan het vergelijken met een soort Yakult voor mensen dat de darmflora in goede conditie brengt. Ik ben er zelf erg tevreden over mijn paard heeft een maand of 3 nodig gehad om weer mooi op gewicht te komen.
Mijn paard kreeg iedere dag ½ schep maismeel, 1 schep slobber en ½ schep musli en dat supplement en dat heeft goed geholpen.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:31

Probeer 'm ook es wilgentakken te geven. Schijnt heel goed te zijn!!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:16

Dekentje opdoen, zodat daar zn energie niet aan verloren gaat. En als je m dikker wil hebben kun je mais voeren, werkt goed.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:21

Syl was ook veel afgevallen (net in een nieuwe kudde en constant de boel aan het regelen,dus ontzettend actief Tong uitsteken )
Toen adviseerde een mede stalgenote mij suikerbiet aan,elke dag geef ik wat stukken suikerbiet bij zijn voer (muesli zonder haver en gewone brok),en taara!! hij is nu weer perfecto mundo.

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:36

Memuska schreef:
Omdat Mush bleef vermageren had ik vorige week haar bloed laten onderzoeken. De resultaten waren positief: geen bloedwormen, lever en nieren werken perfect, kortom: kerngezond paardje. Ze wordt wsn gewoon mager doordat ze al haar energie steekt in zich warm te houden, het is tenslotte het eerste jaar dat ze weer 's winters buiten loopt.
Nu moet ik haar ipv onderhoudsbrokken tijdelijk krachtvoer geven. Ik vroeg me dus af welk merk jullie me aanraden: wat voeren jullie?

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:38

ik zou haar idd krachtvoer geven. van mais worden ze ook sneller dik, dus dat zou je erbij kunnen voeren
doeg

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:40

Slobber of slobbermeel worden ze ook snel dikker van.