Koorts, geen brok eten, wel hooi/stro.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Koorts, geen brok eten, wel hooi/stro.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 19:39

Steeds meer paarden krijgen er last van op de stalling:

temperatuur verhoging / koorts
de brokken niet of niet op eten
ze eten wel hooi / stro
zijn traag, sloom......

Dierenarts weet niet wat het veroorzaakt,
denk aan een virusje

klinkt het bekend of weten jullie misschien wat het is.

Sigy had vorige week diaree, heb haar geen kuil mee laten voeren,
de diaree is weg, maar nog steeds losse drollen..... Clown
Ze heeft wel de maandag ervoor een wormkuur gehad, maar kan dat pas op zaterdag effect hebben Verward
Ik heb haar equiworm gegeven en krijg nu ook als extraatje elke dag wortels, granenmix en opkikker-poeder......
Ze heeft nog pit genoeg........, maar maak me wel zorgen Scheve mond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:42

zit er niet iets in het hooi?
of juist in de brok wat dit veroorzaken kan?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:31

hooi eten ze wel, brok niet.
Mijn paard heeft vanavond ook haar brokken laten staan.....
Een meisje heeft andere brokken meegenomen, maar dat eet haar paard ook niet.
De dierenarts denkt nu dat het met de klieren zijn en dat ze er last van hebben bij het eten uit de voerbak....
Wortels at ze vanmiddag wel...
raar is dat ze wel fut heeft om te rijden, daar is eigenlijk niets verandert, je zou haast denken dat het een winterdipje is?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:25

allemaal tegelijk daar op stal? nee dat is te toevallig denk ik.
een virus zou heel goed kunnen, heeft de dierenarts verder nog wat gezegd dan?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:34

Moest ook gelijk aan denken dat het komt doordat ze keelpijn hebben; dan willen ze vaak geen biks eten. Of als ze niet lekker zijn, laten ze dat als eerste staan. Je kan slobber (lauwwarm) proberen of anders muesli. Wij hebben het ook wel eens gehad dat ze een aantal dagen geen brok aten omdatze niet lekker waren. Dit lag niet aan de brok zelf. Waren niet alle paarden maar alleen die die niet in orde waren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:19

De muesli eet ze, brood, wortels, hooi...eigenlijk vrijwel alles alleen geen brok.
De staleigenaar zegt dat we ons niet druk hoeven te maken, dat dit na een paar dagen over is...dat dat wel eens kan...

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:32

zijn ze niet van biks veranderd ofzo daar lijkt het mij teminste op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:40

Mijn paard heeft een paar jaar geleden een keer een virusinfectie gehad met hoge koorts (41+) en toen at ze ook geen hardvoer, wel wat peen en hooi...

Misschien dat je aan zoiets kunt denken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:29

@nouvel, denk het wel, de andere paarden die er last van hebben, hadden ook verhoging / koorts......
Sigy heeft maar 1 keer haar voer laten staan, en de volgende dag at ze ongeveer de helft en nu was het gewoon op....gelukkig!
Had haar net eind vorige week equivital gegeven (omdat het virus heerste op stal) Dat heeft schijnbaar een goede invloed op haar weerstand gehad!

@ Wizz, aan het voer is niets veranderd, bovendien is Sigy absoluut niet kieskeurig wat betreft merk of soort van brokken....., het had gekund, maar daar lag het dus niet aan.
Ik heb haar muesli(hippostar, reform granenmix), met knoflookpoeder en opkikker als extraatje erbij gevoerd en dat geef ik haar nu nog steeds.

Het paard schuin tegenover haar (en de buurman daarnaast) zijn er een stuk slechter aan toe, die zijn ook heel sloom en traag en staan treurig in hun box en de een eet nog steeds geen brok....en brood ook niet.

Die van mij ging gewoon elke dag lekker even naar buiten en gewoon gereden, wel niet intensief en lang (hoewel ze genoeg energie had!) en bleef dus lekker leuke dingen doen, maar die anderen staan 24 uur per dag op stal...beetje weg te kwijnen.....Sneu voor zo'n paard.
Ben wel blij dat Sigy er maar 1 dag echt last van heeft gehad!