Ervaringen met koehakkig/Franse stand achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Ervaringen met koehakkig/Franse stand achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:26

Ik kan een leuke 4-jarige merrie kopen (net 0,5 jaar ingereden). Ze staat echter met de achterbenen licht koehakkig (spronggewrichten zijn wat naar binnen gedraaid). Nu las ik op internet dat dit bij overbelasting spat kan veroorzaken of andere gewrichtsaandoeningen. Ik wil vooral dressuurmatig en recreatief met het paard gaan rijden en de klinische keuring moet ook nog plaats vinden, dus ben ook benieuwd wat de dierenarts er van zegt. Ik ben toch ook wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en of jullie het afraden om een paard te kopen met afwijkende beenstand en waarom. Zelf heb ik vroeger een pony gereden die ook koehakkig stond, maar zij heeft er nooit last van gehad en ze liep ook voor een karretje. Graag jullie tips, ervaringen, goede en wijze raad etc.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:02

die vos van mij heeft het ook. is voor hem en MIJ geen probleem.
ront. 100 % en heeft veel power in de achterbenen.
paard van mij wordt 8 jaar.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 07:46

Het is geen feit dat een paard met een afwijkende beenstand ook een gebrek aan de benen krijgt. En een paard met een helemaal corecte beenstand vind je niet denk ik. Zolang het paard niet extreem koehakkig staat maar gewoon een beetje zal het denk ik geen probleem opleveren.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:49

ik heb ook een arabier die licht koehakkig is. heb liever dit dan te wijd. Het is dan ook maar miniscuul koehakkig hoor Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:52

bedankt voor jullie reacties tot zover , ben weer wat gerustgesteld Lachen ..Je leest soms zulke enge dingen over spat en vergroeiingen enzo. Ik denk zelf dat trainen met beleid en goed bekappen veel mogelijke trammelant wel kunnen voorkomen. Vanmiddag de keuring dus ben benieuwd!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:36

Wellicht heeft hij iets meer kans op spat. Maar wil zeker niet zeggen dat hij het krijgt. En een kleine afwijking hebben de meeste paarden. Je kan de stand het beste zo laten en niet meer veranderen. Dat veranderen op latere leeftijd (bij veulens kan het wel) kan juist gewrichtsproblemen veroorzaken.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:45

Mijn vorige paard heb ik 10 jaar gehad en stond koehakkig toen ik hem kocht. Nooit problemen mee gehad en toen hij een jaar of 5 was stond hij bijna recht mede door goed bekappen. Bovendien is het mij altijd verteld dat koehakkige stand weinig problemen oplevert. Een franse stand aan de voorbenen geeft eerder slijtage aan de gewrichten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:18

omdat over het algemeen nog steeds meer gewicht op de voorbenen komt..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 21:51

ik heb ook een keer zoiets gehoord, omdat een jong paard toch nog veel op de voorhand loopt..voor staat ze gelukkig goed, ze is ook goedgekeurd!!! Ze kwam goed door de buigproef, heeft alleen wat kleine galletjes op een been, vooralsnog gaat het goed! Bedankt voor jullie reacties!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:45

Fijn hoor. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
En veel plezier met haar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:21

ja veel plezier! Enne Bonfire was ook wat koehakkig..;-}

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:45

Ik heb deze week ook een paard gekocht wat koehakkig is.Foto`s waren ok.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:20

Koehakkigheid is heel algemeen en ik zou wel eens willen weten waar ze die theorie op baseren dat ze daar last van hebben. De druk wordt gelijk verdeeld alleen in een andere stand. Pas als je de natuurlijke stand gaat proberen te veranderen krijg je onevenwichtige verdelingen en dus problemen.