Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Renske20 schreef:ik had zelf de DA nog niet laten komen, zeker omdat hij in de bak zichzelf dus nog bezighield met lopen. maarja ik heb hier zovaak koliek meegemaakt, dan ga je steeds sneller herkennen wanneer het echt mis is en wanneer het met stappen etc weer wegtrekt.
maar beter de DA bellen terwij t niet nodig is, dan te lang afwachten! dus echt overbodig was de DA gister niet hoor!
griebels schreef:Nog iets vergeten. We hadden hem al een keer eerder overeind gehaald uit de stal en zijn toen aan de hand gaan stappen. Toen had hij dus gemest. Daarna in zijn stal ging hij meteen weer liggen en wilde hij gaan rollen. Toen kreeg ik paniek...
griebels schreef:Moet je bij koliek altijd een DA laten komen, of pas bij bepaalde verschijnselen?
Citaat:ALTIJD DA erbij halen geen risico lopen koliek is doodsoorzaak nummer een. Zou koliek nooit als iets simpels nemen heb de afgelopen jaren vooral hier op bokt de nodige paarden een lange weg zien gaan met koliek of overleefd of overleden. De mijne leeft nog maar kan je zeggen het is niet leuk om mee te maken.
En het was ook niet een klein beetje koliek maar zeer heftig.
pol013 schreef:OP de kliniek waar ik stage heb gelopen zeiden ze ook altijd: ieder uur dat je wacht neemt de kans op herstel af (gaat dan wel om een eventuele koliek operatie).
Ik zelf zou altijd meteen de dierenarst bellen. Vroegtijdig ingrijpen kan erger voorkomen. De pijn en kans op afsterven van darmdelen ga ik niet lopen om een paar centen te besparen.
Citaat:Ok, ik heb dus juist gehandeld omdat ik er niets vanaf wist. Maar een volgende keer, zelfde situatie, zou ik dan toch de DA moeten laten komen of was dit eigenlijk niet nodig geweest? Ik ben toch altijd al heel voorzichtig, zodra ik twijfel bel ik altijd de DA. Dat is niet zo erg, maar ik twijfel alleen zo snel