Vlek in het oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miertje

Vlek in het oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 10:01

Hallo, even een vraag

Mijn merrie heeft een klein wit vlekje in haar oog, en het lijkt of het iets groter is geworden. Zit niet op haar pupil, en buiten de lens. Gisteren was toevallig haar vorige eigenaresse er, en die viel het op. Ik dacht dus dat ze het al had toen ik haar kocht, maar toen was het nog heel klein achteraf..

Wie herkent dit? Moet ik de dierenarts laten komen Verward

Miertje

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:09

dringend een da laten komen , zelfs vandaag nog !
met letsels aan de ogen moet je supervoorzichtig zijn !!

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 10:29

Het vlekje zit er al bijna 1 jaar, en is in 1 jaar iets groter geworden. Net da gebeld, niet ernstig. Aankijken, als het snel groeit, bellen. Kan een litteken zijn. Maar ze heeft er geen last van, nooit tranende ogen of iets. Misschien een keer met borstel in haar oog gekomen (een haartje van borstel?)

Herkent iemand het?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:42

mijn oude paard had dat ook en ik had de DA gevraagd wat dat kon zijn en die antwoorde dat het een beschadeging aan zijn ooglid was en dat het verder geen kwaad kon.
Hij zou er volgens hem niet blind aan worden.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:02

Maar als het zoals je zegt groter wordt, kan er sprake zijn van de eerste symptomen van "Maanblindheid".

Als dit niet op tijd ontdekt en behandelt wordt, zal hij absoluut blind worden aan dit oog en veel pijn krijgen.

Ik vind het erg slordig van de VA, om zoiets over de telefoon als onbelangrijk af te doen.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:08

ja Kitten ik snap het wel een beetje. Maar ik weet nou niet zeker of het ineens is gekomen of langzaam iets groter is geworden. zoals het er nu zit zit het er al een hele tijd.. kleiner dan een halve centimeter doorsnee.

Inderdaad zou het een beschadiging kunnen zijn. Ik moet deze week iig goed in de gaten houden. Maar eigenlijk zit het er een jaar hetzelfde, dus toch ineens gebeurd waarschijnlijk., het lijkt iets groter geworden, maar zeker weten doe ik het ook weer niet.
Ik zal hem anders toch volg. week bellen dat hij sowieso maar even moet komen kijken.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:44

Kitten schreef:
Maar als het zoals je zegt groter wordt, kan er sprake zijn van de eerste symptomen van "Maanblindheid".

Als dit niet op tijd ontdekt en behandelt wordt, zal hij absoluut blind worden aan dit oog en veel pijn krijgen.

Ik vind het erg slordig van de VA, om zoiets over de telefoon als onbelangrijk af te doen.

Bij maanbindheid hebben ze wel degelijk minimaal een tranend oog en pijn, dus als dat er niet is hoef je je idd geen zorgen te maken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:45

Tja, we hebben p de kliniek een paard gehad die met zijn oog tegen een deur was gelope, hij is nu blind aan één oog, ondanks dat deze mensen wel meteen hebben laten opereren (bij ons 2x en in Utrecht).. dus let op met ogen! Ik zou zeker even bellen!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:30

Kan een beschadiging van het hoornvlies zijn. Veel paarden hebben een wit vlekje in het oog. Als het op de plaats van de pupil zit, kan het het zicht belemmeren. Bij een aanval van maanblindheid, traant het oog, knijpen ze het meestal iets dicht en wordt de pupil klein. Als je er met een lampje inschijnt is de pupil dus al klein en zie je hem niet van groot naar klein worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:37

Informeer even bij Smiley, zij had een haffie met een vlekje. Bleek flink probleem te zijn. Persoonlijk zeg ik DA laten kijke, beter voorkomen dan genezen (is vaak ook beter voor de portomonaie)