staart scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

staart scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 21:39

Ik heb het ideee dat bij mijn paard iets niet goed zit. Ik laat morgen ook de dierenarts komen maar misschien hebben jullie hier ervaring mee.

Mijn paard is heel gevoelig op zijn kont. Met lopen houdt hij zijn staart scheef. En als je aan het rijden bent schudt hij van boven naar beneden met zijn hoofd. Hij doet dit alleen in draf.

Zou er een wervel verkeerd kunnen zitten?

Hij loopt niet kreupel of onregelmatig. Het lijkt alleen dat hij heel veel moeite heeft met de draf.

Hoop dat jullie het begrijpen.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:39

Hoi Hoi!
Een tijdje geleden kwam er bij ons op stal ook een mogelijk nieuw paardje. Het meisje had les en deze pony hield ook zijn staart scheef en wilde niet nageeflijk en had ook moeite met draven. Deze pony had ook heel veel moeite met de galop (hij kon geen volte doorkomen), ik weet niet of jouw pony dat ook heeft.

In ieder geval zei de instructrice dat hij problemen had met z'n bespiering in zn bekken of heupen. Dit was niet zomaar een kwestie van trainen, maar er zat echt iets verkeerd.

Heel slim dat je de DA laat komen en het kan zeker zo zijn dat er iets niet goed zit in zn rug!! Fijn dat je het zo goed merkt aan hem!

Veel succes ermee!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:58

Hij loopt super nageeflijk in stap. Alleen wendingen komt hij bijna niet door in draf. Echt een plank. En het kost ook heel veel moeite om te gaan draven met hem. Galoperen doe ik even niet op hem.
Als je hem in de wei zet draaft hij wel en bokt ook. Maar houdt wel zijn staart scheef.

Ik vertrouw het niet. Bel toch maar de da.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:40

het kan er op wijzen dat je pony last heeft van zijn rug. Dat is vaak zo bij het schreef dragen van de staart.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:42

Ja, de dierenarts is een goede oplossing.
Je zou zelf een massage kunnen geven. (niet te hard uiteraard) gewoon de staart van links naar rechts bewegen. En omhoog tillen, en dan zachies van links naar rechts bewegen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:42

Als je met je vingers drukkend over zijn rug gaat. Reageert hij helemaal niet. Hij is wel lastig met voeten krabben achter en je mag niet aan zijn kont zitten.

Heb net de dierenarts gebeld hij komt morgen even kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:07

klinkt als een spiertje of zenuw die een beetje klem is komen te zitten.
Maar het is idd een goed besluit om even de DA te laten kijken... je weet maar nooit met die ruggetjes.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:31

en is de DA al geweest? Wat vond hij er van?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:45

kan ook een vorm van ataxie zijn...
Vooral als de bochten zo moeilijk gaan! Heb je al uitslag van de DA?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:45

De dierenarts komt morgen. Ga ik vanmiddag naar stal. Heeft hij ook een ontstoken oog dik en rood. Gister had hij er helemaal geen last van.

Ik baal nu echt als een stekker. En ben hartstikke zenuwachtig. Hoop maar dat het niks ernstigs is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:57

duim met je mee Ach gut

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:34

dankje

Het is echt een scat van een beest kan leuk lopen. Dus ik hoop echt dat het niks ernstigs is.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:04

het hoeft niet altijd ernstig te zijn hoor, mijn paard heeft ook tijdens het rijden meestal zijn staart scheef toch heeft ze nergens last van. Ze is verschillende keren klinisch en röntchen gekeurd. En met rijden loopt ze ook gewoon goed.
En als er een wervel niet helemala goed zit kunnen ze met fysiotheraphie vast wel iets oplossen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 17:20

Nou de dierenarts is geweest.

Hij loopt scheef waar door hij ook zijn staart scheef draagt. Ook heeft hij helemaal geen bespiering. De DA wil eerst bespiering zien. Volgens hem is het niks ernstigs. Ik heb een oefening gekregen zodat hij zijn buik rug gaat spannen en ontspannen.
Verder moet ik een keer een foto laat maken van sprong omdat die vrij dik is. Maar hij loopt niet kreupel ofzo. Daar is ook geen haast bij. Verder mag ik 4 dagen niet rijden maar moet hij wel veel bewegen en galloperen. Na 4 dagen mag ik het rijden weer oppakken. Gewoon met lange teugel en veel galloperen.

Hij heeft een beetje een ontstoken oog. Hij had alleen geen oogzalf bij zich. ( dus iemand daar nog een oplossing voor?)

En hij heeft een beetje een rare vacht. De DA wist niet of het schimmel was. Dus heb daar net een flesje voor de zekerheid voor gehaald. Was ik hem er ook nog even mee. Voor het geval dat.

En dat was het geloof ik.

Het viel dus mee.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:00

en hoe gaat die oefening dan? en waarom mag je 4 dagen niet rijden?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:36

Tja dat heb ik eigenlijk niet gevraagd waarom ik 4 dagen niet mag rijden. Ik moet met mijn vingers kietelen tussen zijn voorbenen en buik. En dan zie je dat hij zijn rug om hoog brengt. Dan ga je weer met je andere hand over de rug heen en dan laat hij zijn rug weer zakken.

En veel beweging en galloperen is heel goed voor de spier opbouw. EN hij raadde mij aan om met pessoa te longeren en dan lang en laag.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:58

Voor het ontstoken oog moet je even een zalfje bij de DA opahalen, zijn van die zafjes die ze ook voor honden en katten gebruiken..
Of je maakt sterke kamille thee en als die is afgekoeld maak je daar het oog mee schoon..

verder suc6 met de verdere oefeningen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:13

desnoods zou je ook 'brighteye' kunnen gebruiken. (is te o.a. te koop bij divoza)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:08

Dankje Ik ga eens kijken of ze ook brigteye vekopen bij Hypo. En anders toch maat even langs de DA.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:07

Als een paard zijn staart scheef draagt kan dat iest betekenen maar hoeft niet per sé. Het kan ook de houding van het paard zijn concludeerde mijn DA. Mijn paard draagt staart ook wat scheef, DA en ostheopaat hebben niks gevonden.

Omdat het bij jou in combinatie is met gevoeligheid op 'kont' klinkt het alsof er wel meer aan de hand is. Zou dus paard idd na laten kijken, misschien ook door ostheopaat!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 22:21

Hij is na gekeken. Hij blijkt geen bespiering te hebben van zijn rug naar zijn bekken. Vandaar dat hij scheef gaat lopen en ook zijn staart scheef houdt. Dat gevoelige op zijn kont komt niet daar van daan. Dat is meer uit proberen. hij probeert dan naar te trappen maar zodra je hem op zijn flikker geeft. Kijkt hij om met zijn oortjes naar voren en kun je gewoon aan zijn kont zitten.

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:33

felicity schreef:
Ik heb het ideee dat bij mijn paard iets niet goed zit. Ik laat morgen ook de dierenarts komen maar misschien hebben jullie hier ervaring mee.

Mijn paard is heel gevoelig op zijn kont. Met lopen houdt hij zijn staart scheef. En als je aan het rijden bent schudt hij van boven naar beneden met zijn hoofd. Hij doet dit alleen in draf.

Zou er een wervel verkeerd kunnen zitten?

Hij loopt niet kreupel of onregelmatig. Het lijkt alleen dat hij heel veel moeite heeft met de draf.

Hoop dat jullie het begrijpen.

Dat ik mijn paard (10 jaar geleden) kocht schudde hij ook heel erg met zijn hoofd, als ie nagaf, en dan in draf. Met rijden hield hij zijn staart altijd iets omhoog en scheef, keek je recht in zijn poepgat..

hij was overigens wel soepel, heb nooit wat kunnen vinden mbt zijn wervels. Wel zat hij erg vast in zijn lendenen (verkeerd aangereden, alleen in de krul zonder dat het lijf zelf meedeed.) Later is zijn hoofdschudden overgegaan, zijn staart is altijd zo gebleven. Maar geen wervelproblemen, volgens de Da

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:51

Ik longeer nu veel en gooi hem los. En hij staat op het land of in de molen. En ik heb het idee dat hij al veel beter begint te lopen. Hij krijgt nu meer beweging. En zijn spieren worden ook sterker.

Hoe is bij jou dat hoofdschudden over gegaan? Daar gewoon veel te rijden?

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:20

't was vrij typisch, dat hoofdschudden. Deed ie toen ik hem kocht als hij geruime tijd 'in de krul'was gereden.

Bij mij heeft hij het ook gedaan in het begin, toen is mij een martingaal aangeraden, later zelfs een slof. Geen van beiden hielp natuurlijk.
Ik heb het er denk ik uitgereden ja. En waarschijnlijk wat vrijer te rijden dan zijn vorige eigenaar. De nek iets verlengen, hij zat eerst als het ware helemaal vast als ie in de krul ging, ging ie helemaal achter de loodlijn.
Ik denk dat het weggegaan is door meer voorwaarts neerwaarts te rijden, en ook afwisseling. Het kon idd iets van stijfheid/verzet zijn.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:32

Een scheefhangende staart kan inderdaad op rugproblemen duiden. Even laten controleren dus.