advies gevraagd mbt darmprobleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

advies gevraagd mbt darmprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:38

Hallo mijn tinker heeft nu sinds 4 a 5 weken last van haar darmen. Je hoort de darmen rommelen en ze laat veel winden waarbij een drapje meekomt. Hierdoor wordt ze echt ontzettend smerig, maar het is ook erg vervelend omdat het niet weggat.
Ik heb nu wel iets van de veearts sind 3 dagen, maar dat helpt nog niet zo erg. (kon een paar dagen duren voordat ik wat zou merken trouwens)
ze staat over dag buiten en kan wel wat gras eten maar er staat niet echt veel.
Nu vroeg ik me af of het verstandig was haar een tijdje binnen te zetten op stal en haar alleen maar hooi te geven.

wat denken jullie?
Groetjes Marjolein

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:51

stilzetten lijkt me niet verstandig, ze moet wel beweging houde, dat is namelijk heel goed voor de darmen.

mag ik je vragen wat het paard mankeert? oude merrie bij mij op stal doet dit namelijk ook al een tijdje, ze laat behoorlijk wat winden en bij het poepen is het laatste beetje altijd heel dun, waardoor zij ook vies wordt van achter. ik mseer het steeds in met wat baby olie..

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 08:23

volgens de veearts waren haar darmen wat van slag! Dus het is niet zo dat er iets heel ergs aan de hand is. maar het vreemde is dat ze alleen maar hooi krijgt overdag en s nachts.
Omdat ze in een weitje staat wat nogal blubberig is wil ze ook weleens wat hooi van de grond eten waar dan wat blubber op zit. Daarom dacht ik dat het misschien beter was om haar een tijdje op stal te zettne, omdat je dan weet wat ze eet!

Ik heb van de veearts een middeltje gekrgen probiotica heet dat. Dat is om de goede bacterien in de darmen te stimuleren zodat de darmen weer normaal gaan functioneren. De ontlasting is trouwens wel normaal, alleen rommelt het nogal in haar buik en laat ze veel winden en komt er idd een dunne drap mee tijdens het winden laten

ik hoop dat je genoeg informatie hebt
groetjes Marjolein

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:55

zeker, ik kreeg trouwens nog wel een tip van iemand om het paard te behandelen tegen zand in de darmen, bij de paardendrogist hebben ze daar sand-clear voor, maar je kunt ook lijnzaad koken en dit geven.

schijnt namelijk dat ze daar ook last van kunnen hebben als ze die verschijnselen hebben...

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:45

Dit had mijn haf ook en heeft een paar dagen geleden flinke zandkoliek gehad! Kijk erg uit met zand en geef idd. een zandkuurtje.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:35

Inforemeer anders eens vrijblijvend bij Marijke Boinck van www.cherokeepaarden.nl zij weet veel namelijk. Succes

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:14

ik zou het paard sand clear geven en het paard ook lijnzaad geven kan je ook in een fles kopen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:17

Lijnzaad schijnt een stof in te zitten dat niet goed is voor paard, weet zo de benaming niet meer van uit mijn hoofd. Je kunt beter elke dag een scheutje zonnebloemolie over brok doen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:07

Ik geef al jaren lijnzaad en daar is niks mis mee hoor!
Voor alles geldt wel: overdaad schaadt, dus ook voor lijzaad.
Je moet wel de olie nemen, en niet de ongebroken lijnzaad rechtstreeks geven zonder eerst te koken.
Ik zou ook zeggen, sand-clear en lijnzaad proberen.
Sterkte!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:34

Lijnzaad zit blauwzuur in, dus dat klop idd, dat grote hoeveelheden slecht zijn. niet meer dan een schepje per dag van geven. Vergelijk het maar met zout bij mensen. Teveel zout is voor ons ook heel slecht (giftig). Maar of dit nou DE oplossing is voor jou probleem. Probiotica is idd goed voor de darmflora, maar je kunt meer doen. Geef het paard veel vezels (ruwvoer zoals hooi) met daarbij licht bevochtigde zemelen. Dit stimuleerd de darmen enorm om te werken. Verder zijn er nog middelen zoals stop-horse, digesticur, le brick of opkikker.