Ik heb een Haflinger, merrie, 4,5 jaar oud, nu 1,5 jaar onder het zadel. Ging allemaal super, rustig op gebouwd, nooit problemen gehad. Dier is ook nooit eerder kreupel geweest of wat dan ook.
Tot 4 maanden geleden. Ik stapte met haar richting de manege voor mijn les, en had al het idee dat ze niet lekker liep. Degene die met me mee was kon niks zien aan haar, dus zijn we gewoon naar de manege gegaan. Daar aangekomen begon ze steeds slechter te lopen, waarna we weer terug naar huis gegaan zijn. Op advies van instructeur beentje afgespoten (rechtsvoor) en in de wei gezet. Volgens hem had ze zich verstapt. Paar daagjes afspuiten en dan weer rustig beginnen.
Na 2 weken was ze alleen nog steeds niet goed rechtsvoor, en is de VA erbij geweest. Zij heeft de buigproef gedaan, en daar kwam ze niet goed doorheen. Diagnose: banden in de kogel verrekt/verstuikt, 2 weken weiderust nog, en daarna wee rustig opbouwen.
2 weken later, geen verbetering te zien. Dus zijn we naar de kliniek geweest voor verder onderzoek. Buigproef gedaan eerst, geen verslechtering bij te merken. Been stap voor stap uitverdoofd, geen verbetering. Been kon maar tot aan de voorknie uitverdoofd worden, dus de conclusie was eigenlijk dat het hoger zat dan de voorknie. En aan haar manier van lopen te zien kwam het vanuit de schouder.
Dilemma, foto's maken of niet? VA raadde dit af, vooral omdat we niet goed wisten waar we zouden moeten beginnen. Lukraak foto's schieten zou volgens hem geen zin hebben, en alleen een heleboel geld gaan kosten.
Ok, 1 maand stalrust met een kwartier per dag stappen aan de hand op het harde en dan kijken of ze verbeterde.
Deze verbetering is niet gekomen, dus weer contact opgenomen met de kliniek. Deze raadde aan om de fysiotherapeut er eens na te laten kijken. Dat is dus 2 weken later gebeurd.
Paard was netjes recht, voor zover ze recht kunnen zijn. En ook hij kon helemaal niks vinden. Totdat hij tijdens het lopen op de volte merkte dat rechtsachter niet helemaal mee kwam zoals het hoorde. Hij heeft een test voor ataxie gedaan, waarop ze ra vertraagd reageerde. Dat zou een oorzaak van het probleem rechtsvoor kunnen zijn. Nogmaals op de volte, en toen ra verder onder de massa laten komen, om rv te ontlasten. Toen ging ze even wat beter lopen.
Wel raadde hij aan om eerst ra te laten onderzoeken en niet meteen daarmee aan de slag te gaan.
2 weken later konden we weer terecht op de kliniek, ditmaal dus voor rechtsachter.
Begonnen weer met buigproef, 100% goed, zowel la als ra. Ataxie test weer gedaan, geen enkel probleem, dus waarschijnlijk moment opname geweest 1e keer. Inmiddels was rv redelijk hersteld en liep ze daar vrij goed mee.
Met ra liep ze niet slecht genoeg om uit te gaan verdoven, maar wel slecht genoeg om iig te concluderen dat daar ergens iets niet goed zat.
Advies was om haar musclu builder + te gaan voeren, om de spieren in de achterhand te laten versterken, waardoor ra weer goed zou moeten worden. Dus supplement voeren, en tegelijkertijd rustig gaan rijden, op het harde rechte lange lijnen gaan stappen. Met 1 week zouden we ongeveer op 30 minuten moeten zitten, waarvan een gedeelte inmiddels draven.
Dit leek even goed te gaan, totdat ze na een stuk draven de dag erna stokkreupel liep. Op het harde in stap rv stokkreupel, in draf op het zachte rv goed, en ra kreupel
Sindsdien is het weer goed mis. Rechtsvoor loopt ze niet meer goed, ook niet in draf op het zachte, rechtachter komt regelmatig niet goed mee.
Afgelopen dinsdag heeft ze het zelfs gepresteerd om met 4 benen kreupel te gaan lopen, afwisselend 1voor 1 kreupel. Geen enkele regelmaat in te ontdekken en zowel op het harde als het zachte en in stap en in draf. Ook aan de hand en onder het zadel.
Een goede vriend van me heeft haar toen gemagnetiseerd, om te kijken of er iets te vinden was, en hij vond alleen linksachter wat, bij haar pees.
Woensdag heeft ze zoch tijdens het stappen los weten te rukken, mij gevloerd e.d.... En is ze aardig uit haar dak gegaan, volle galop door de bak. Daarna de weg op gegaan, paar keer gevallen ( hoofdstel met klapperend touw...). Toen ik haar weer te pakken kreeg ging ze meteen linksachter op rust staan, en linksvoor de kogel was dik. Ik heb alle 4 de benen afgespoten.
Op het moment is linksvoor niet meer dik, linksachter wel nog gevoelig. Rechtsvoor en achter is niks aan te merken, als ze stilstaat dan. Zodra ze loopt, loopt ze eigenlijk nog steeds kreupel met ale 4 de benen afwisselend.
Vanmiddag bel ik sowieso weer de VA om advies te vragen, maar zei weten het inmiddels ook niet meer. Het enige wat zij nog kunnen doen aan onderzoeken is de scintigrafie, maar dat kan ik niet betalen...
Mijn vraag aan jullie...: HELP... advies, ervaringen,wat te doen, alles is welkom
Ik weet het niet meer...
Voor meer info pb je maar