Bevroren gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sambo

Bevroren gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 13:56

Is het slecht om paarden in bevroren gras te laten grazen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:59

als ze eraan gewent zijn, dus zowiezo de hele dag in t land lopen is t niet erg, dan zijn de darmen er wel aan gewent.
bij een stalpaard zou ik hem niet langer dan een half uurtje erin zetten, en dan niet omdat t koud is, maar omdat de darmen wel moeten wennen omdat t vochtiger is..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:59

eerst goed voeren met hooi zodat ze niet met een lege maag teveel bevroren gras eten want dit veroorzaakt koliek maar als je er voor zorgt dat de maag gevuld is kan het geen kwaad !

ik voer mijn paarden eerst brok en hooi en daarna gaan ze de hele dag de wei in !

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:37

Dank je wel,
Normaal laat ik ze idd ook de hele middag buiten,maar ja je hoort iest en dan wil je er toch het fijne van weten.
Heb ze toevallig vandaag maar 2 uurtjes buiten gehad,Jezus wat een etters tegen elkaar Extreme duivel hoezo lief Schijnheilig

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:37

Maar als je paard dus dag en nacht buiten loopt maakt niet uit?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:26

nee want dan is hun maag nooit leeg omdat ze heel de nacht gras eten

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:27

Mijn paard komt overdag altijd buiten en gaat 's-avonds naar binnen en heb nog nooit problemen gehad met bevroren gras of zo. Komt denk ik ook omdat ze goed bijgevoerd wordt met gewoon lekker hooi.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:26

Ik ga met Solide mee. Die van mij staan 's nachts binnen en overdag buiten. Ze zijn er nog nooit ziek van geworden.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 08:48

imker schreef:
Ik ga met Solide mee. Die van mij staan 's nachts binnen en overdag buiten. Ze zijn er nog nooit ziek van geworden.

Dus feitelijk het zelfde verhaal, ze gaan niet met een lege maag naar buiten.

Ik heb altijd het zelfde gedaan als Shana en daardoor nooit problemen gehad.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:36

Ik denk het niet. Als een paard dag en nacht in de weiland staat,gaat die er ook wel aan eten, paarden in eht wild ook, die hebben trouwens minder ziektes dan verwende stal paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:38

Bij mij gaan ze ook om half 8 naar buiten
Dan hebben ze wel al brokken en wat hooi op.
En ik gooi nog wat hooi buiten neer, zodat ze daar aan kunnen eten als ze geen zin hebben in bevroren gras.
Em Zanda eet dan wel van het hooi, Kawa niet, die wil alleen maar gras, bevroren of niet Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:50

Bevrorren gras is heus niet slecht voor paarden. Heb vertrouwen in je paard. Paarden weten doorgaans heel goed wat ze wel of niet kunnen, beter dan dat mensen van zichzelf weten, laat staan over paarden.

Helaas gan er in de paardewereld een hoop spookverhalen in het rond, dan is het goed om idd ff te checken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:03

Bevroren gras is wél slecht voor paarden! Niet voor ieder paard, maar je paard kán er koliek van krijgen! Het is net zoals sommige mensen hooi op zand gooien, sommige paarden krijgen daar koliek van omdat ze daarbij te veel zand opnemen, maar sommige paarden zijn er ook ongevoelig(er) voor Lachen

Maar ik denk idd ook dat het uitmaakt of je paard altijd op het land staat of ook op stal. Weidepaarden zullen er vast niet zoveel last van krijgen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:48

Denk er aan dat er voldoende ijs-vrij water ter beschikking is.
IJs droogt namelijk de speksel klieren waardoor de mond droog wordt. Door te kunnen drinken, in feite hun mond even spoelen, kan het paard weer speeksel maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 08:57

hoe zouden de ijslanders op ijsland dat dan doen???

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:03

Ik denk dat die er veel beter tegen kunnen dan 'gewone rijpaarden' omdat ijslanders al eeuwenlang daar leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:17

ligt er gewoon aan wat een paard gewent is, of het nou een ijslander is of een rijpaard.
asl ze hun leven lang in gras staan kunnen ze heel goed tegen bevroren gras.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:36

Zwemmen is gezond voor mensen (algemeen bekend), maar als we eerst een hele tijd in de zon gaan liggen bakken en we zijn aardig aan de temperatuur en we springen vervolgens in het koude water, kunnen we ook druk op de borst krijgen (koliek is een ander woord voor buikpijn). Bij paarden is dat niet anders. Als het paard van een warme stal af komt met deken om, of van training en gaat dan de wei in en eet vervolgens bevroren gras, kan dit het zelfde effect teweeg brengen. Is bevroren gras daarom ongezond??? Nee, het is niet giftig ofzo, maar simpel het effect van warm koud kan bij sommige paarden klachten opleveren, die overigen in eerste instrantie ook niet gelijk ernsig hoeven zijn. Nog een voorbeeld: Het is 35 graden buiten. Je hebt het behoorlijk warm en je hebt zin aan een lekkere milkshake. Je haald gelijk zo'n halve liter bij de Mac en drink dat direct op. Je hebt nogal dorst dus je drinkt snel. Hierdoor kun je ook buikpijn krijgen. Dat is wat er in feite gebeurt bij bevroren gras eten. Sommige paarden hebben het alleen als ze erg warm en bezweet zijn, maar sommige kunnen het ook gewoon zo krijgen. Ik blijf er dus bij dat het per defenitie niet direct ongezond is, heeft dus een andere oorzaak.

Misschien heb ik alles wel dubbel gezegd, maar dat ik niet verkeerd begrepen wordt ofzo. (tekst kan soms anders overkomen dan bedoeld, he)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:41

als er sneeuw ligt, en je gooit een sneeuwbal, vindt mijn paard het leuk om dat te onderzoeken en ervan te proeven. mijn pony eet stukjes van het ijs dat op de drinkbak drijft. ik haal zoveel mogelijk het ijs weg, maar je kan het nooit helemaal voorkomen. bovendien vindt ze het lekker en leuk, en ze hebben er geen van beiden ooit last mee gehad. als het geen problemen geeft en ze vinden het leuk, vind ik het prima....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:12

Tja ik heb ook niet het idee dat ieder paard er gevoelig voor is, mijn pony in ieder geval niet nee, want dan zou dat half bevroren water idd ook voor problemen moeten zorgen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:19

Mijn paard staat altijd buiten en hij heeft nog nooit last gehad van het bevroren gras.
Dus ik denk dat het allemaal wel mee valt.
Paarden weten heel goed wat goed is en wat slecht.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:18

Mij is het altijd als volgt uitgelegd: Als paarden dag en nacht buiten lopen is het geen probleem. Als ze alleen overdag buiten lopen gaan ze natuurlijk eerder van het bevroren gras eten en dit is dus zowel koud, maar ook erg nat en kan daardoor koliek veroorzaken. Als het gras bevroren is zorg er dan voor dat ze voortijd hooi hebben gehad en geef in de wei ook hooi. Als het mogelijk is kun je de paarden natuurlijk ook wat later naar buiten doen als de vorst/rijp er af is.