wat voor voeding bij deze (drachtige) Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

wat voor voeding bij deze (drachtige) Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 13:35

Even een vraagje waar we hier thuis toch een beetje mee zitten. Mijn Tinker is nu 7 maanden drachtig, en moet binnenkort dus extra voeding en mineralen etc krijgen. Nu hebben we een klein probleem dat ze niet de gangbare dingen mag hebben, ivm haar eiwit problemen. al haar voer is speciaal voer met zo min mogelijk eiwit, ze krijgt een minimaal aan brokken, en veel hooi en wortelen (ivm caroteen). Dit werkt bij haar erg goed.

maar ja, ze moet binnenkort toch wel "iets" extra krijgen, omdat het veulen meer van haar gaat vergen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? en wat kan ik haar voeren, zonder dat het gevaar bestaat dat ze een zware koliek aanval krijgt omdat ze (teveel) eiwitten binnenkrijgt?

Dit krijgt ze per dag:
-1.5 kilo basisbrok
- 1/3 baal goed hooi
-halve kilo/hele kilo winter wortelen
-gras (nou ja, wat er nog staat)

en extra's: 1X per week volle emmer met zemelen, zout en lijnzaad. (ivm die eiwit problemen, om de darmen te activeren)

Het hooi gaan we langzaam aan nu opvoeren, maar van alleeen wat hooi en deze brokjes, lijkt mij niet dat ze daar alles kan uithalen. tenminste, als ik zo al die boeken lees erover, en hier op bokt, dan wordt er vanalles bijgevoerd. wie o wie weet er raad, en heeft hier verstand van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:57

ik had vroeger verzorgpaarden, dat waren allen fokmerries, die kregen gewoon meer hooi erbij.
hooi blijft het basisvoer van ene paard he? brok is voor vitamines

die man voerde ze hetzelfde als jij 1,5 kilo basisbrok.
en hij gaf ze wel haver erbij. ( 1/4 kilo) weet alleen niet hoe het met de eiwitten daarin zit..

hadden altijd mooie gezonde veulens.
Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:59

vraag even hoe ze het bij de Bonte Parels doen met hun merries

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:07

geef d'r een lekker mineraalblok zou ik zeggen Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 20:04

mineraal blok heeft ze al, maar daar doet ze niets mee (de sukkel Lachen ) heej ik dnek inderdaad dat ik Miranda er eens even over ga polsen! thanx!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 08:41

Ik zou ook even overleg plegen met de VA, want hoewel de merrie er slecht tegen kan, het veulen heeft wel eiwit nodig voor de groei en na de geboorte heeft de merrie ook eiwit nodig voor de lactatie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 11:01

jup, maar onze veearts heeft niet veel ervaring met Tinkers. en ze kan ECHT niet tegen eiwitten, dan krijgt ze zeer zware koliek aanvallen. Dus ik ga er zowiezo niet zelf mee aan de gang qua eiwitten geven. Zo'n koliek aanval lijkt mij ook niet gezond voor zo'n veulen, omdat Lowara dan altijd nogal wat aan medicatie ingespoten krijgt. en 5X in 6 maanden koliek vanwege eiwitten vind ik veel te veel om dan maar wat extra eiwitten erin te pompen omdat het "beter"is voor het veulen. vandaar dat ik dus alternatieven zoek Haha!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:34

Met tinkers heb ik ook geen ervaring, helaas wel met kolieken, als alternatief zou je haar evt. meer hooi, meer zemelen (met af en toe gekookt lijnzaad, heel goed voor de darmen) en daar aanvullend een goed vitamine-mineralen supplement (bijv.Pavo) bij kunnen geven, ik ben zelf niet zo gek van brok, oa door de eiwit problemen, wij voeren sinds zo'n 10 jaar de gerstemix van Mijten, ook als de merries dragend zijn, die hebben sinds kort ook een granenmengsel voor Quarters, ijslanders etc, dat heeft een eiwit gehalte van 10 procent, redelijk laag, kwalitatief heel goed (natuurlijk) voer, en betaalbaar, heet geloof ik Quattro, en waar ik vroeger heel goede ervaring mee heb opgedaan was van de Pavo een geëxpandeerde brok, extra licht te verteren, heb ik een jaar gevoerd, was wel heel erg duur, maar ze heeft daarna nooit meer een koliek gehad, en daarvoor elke 2 a 3 weken, Indy is inmiddels 14 jaar en heeft 11 jaar geen koliek meer gehad OK dan!

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:47

Misschien is het een optie om haar dan elke week ,(of iets minder) een vitamine stoot te geven?
Je mag zo`n spuit in ieder geval elke week geven.
Of van die poedertjes?
Ook moet je de laatste 2 maanden extra fosfor en calcium geven,voor het veulen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:48

Grasbrokjes?
Misschien is dat een idee?
Ik geloof dat het merk st. hippolyt 'hooi-cubes' (ofzo) heedt.
En Pavo heeft ook Pavo Gaedinger (ofzo) dat zijn brokjes met Ijslands gras. (wel errug duur, ik geef ze zelf dan ook als beloning/snoepje)
Bij beide zitten meer vitamines en mineralen dan in 'normaal' hooi of gras toegevoegd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:46

Met je voerprobleem kan ik je niet helpen helaas... Maar wil off-topic wel graag van je weten waarom je een paard met zo'n probleem gebruikt voor de fokkerij?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:08

Chubby schreef:
Met je voerprobleem kan ik je niet helpen helaas... Maar wil off-topic wel graag van je weten waarom je een paard met zo'n probleem gebruikt voor de fokkerij?

Welk probleem Verward
Het feit dat Lowara vanwege een overgevoeligheid voor eiwit regelmatig koliek heeft vind ik niet een dermate groot probleem om haar niet voor de fok te gebruiken. En al helemaal niet omdat het veulen hier puur voor hun zelf gefokt wordt. Dit veulen wordt niet verkocht.
En het meer of minder hebben van koliek is niet overerfbaar. Het levende bewijs loopt bij mij rond: het 1e veulen van Lowara die nu 4.5 jaar oud is en welgeteld 1 keer in haar leven koliek heeft gehad (en toen ook nog eens een totaal andere koliek dan Lowara meestal heeft).
En eitwitgevoelig? Heeft 90% van alle Tinkers in NL daar geen last van?

On-topic: Cynth, neem eens contact op met Miranda. Die Tinkerbrok die zij hebben is speciaal ontwikkeld en Fayette doet het er heel goed op OK dan!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:09

ja, daar zat ik ook al aan de denken marlien Lachen enne Chubby, Lowara is in maart dit jaar door een dierenkliniek compleet van binnen en buiten onderzocht, en 100% gezond verklaard, dus er was geen reden om er geen veulen mee te fokken. Lowara komt uit Engeland, en zolas je misschien weet geven wij nederlanders onze paarden in verhouding wat zo'n Tinker nodig heeft, veel te hoge eiwit gehaltes aan voer, en zijn de weilanden hier denk ik wat voller met gras dan waar ze vroeger stond. Sobere paarden hebben hier veel last van, en Lowara zodanig dat het in koliek uit. Het is dus GEEN erfelijk iets, dat koliek van haar. En het veulen blijft 100% zeker bij mij, dat was al voordat ze drachtig was zeker.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:26

Ik zou idd wat tinkerfokkers om advies vragen, maar 1.5 kg brok is trouwens meer dan de tinkers bij ons krijgen. Al geven wij dus ook een ander soort brok dus wellicht zijn de kilogrammen niet te vergelijken Knipoog .

Die krijgen per dag 1 kg brok recreatie/manegebrok = eiwitarm met hoog gehalte ruwe celstof (ivm vertering/ langere doorlooptijd in spijsvertering) en voldoende vitamines en mineralen. Daarnaast krijgen ze 's ochtends ca 2 plakken hooi per paard en 's avonds zeer ruim droge voordroog (in de zomer is het rantsoen natuurlijk weer anders).
We rijden ze gemiddeld 4/5 x per week vrij intensief.

Ook nog even over gewone basisbrok: Dit is inderdaad meestal eiwitarm (maar van sommige merken toch ook nog wel eens te hoog of gelijk aan sportbrok van een ander merk Scheve mond )
Maar het voeren van weinig gewone basisbrok (minder dan waar gemiddeld mee gerekend is bij fabrikant) kan een tekort aan vitamines/ mineralen met zich meebrengen, daarom zijn de voerfabrikanten ook begonnen met een speciale brok voor sobere paarden
Daarbij wordt vaak rekening gehouden met het voeren van weinig killogrammen brok, waardoor daar in verhouding wel meer vitaminen en mineralen zitten om zo toch een evenwichtige voeding te hebben en er geen tekorten zullen ontstaan.

Zeker nu ze dragend is, is het goed dat je je gaat oriënteren OK dan!

Misschien een hint: je hebt ook merrie/veulenbrok die een bijna gelijk eiwitgehalte heeft dan van een ander merk de basisbrok, dus het is wellicht gewoon zaak om goed de ingrediënten te lezen en te onderzoeken wat een paard nu eigenlijk extra nodig heeft gedurende de dracht.
Er zijn ook genoeg fokkers, die niet over gaan op speciale brok maar gewoon een halve schep meer geven of misschien een beetje haver of juist extra voordroog of wat wortelen erbij of zo en vaak hebben die juist het mooiste/beste spul staan Knipoog

Succes ermee OK dan!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:10

Ik bedoelde het niet als aanval hoor... Vroeg me inderdaad af of dat "overdreven" eiwit-gevoelige niet overerfbaar is. Want als dat wel het geval was geweest is het natuurlijk zonde om de gok te nemen vwb het veulen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je tegen allerlei extra problemen aanloopt tijdens de dracht...

Een kennis van me had een paard met een soortement magnesium probleem. Het fijne weet ik er niet van. Is een vaker voorkomende afwijking. Paard moest tijdens de dracht door koliek-aanvallen vaak aan het infuus. Of dit kwam door een tekort of een teveel weet ik niet zeker. Dit paard heeft de dracht helaas niet overleefd.

Aan haar geval moest ik denken toen ik las over het eiwit probleem van Lowara...

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:24

Misschien vinden jullie me wel een dom voorstel doen hoor...maar in de natuur zijn tinkers sobere paarden zoals al eerder genoemd. Waarom zou je zon paard dan echt willen bijvoeren? Wij hebben tijdens de dracht van onze merrie iets van 0,5 kilo extra brok gegeven bovenop haar normale voeding. Dat was dan wel merriebrok (dus met eiwitten) en zou voor jou niet handig zijn. Maar ik ken ook heel wat veulens die geboren zijn zonder dat de eigenaar zelfs wist dat de merrie drachtig was (slordig maar wel waar) en die hebben dus ook niks extra gekregen.
Ik snap dat je zoveel mogelijk wilt helpen, daarom gaven wij toen ook die merriebrok. Maar ik zou me niet te overbezorgd voelen. Geef gewoon wat meer brok van hetgeen dat ze normaal gesproken krijgt zou mijn advies zijn. En die wortels vind ze vast ook heerlijk.

Veel geluk en ik hoop dat er een mooi veulen op de wereld gezet wordt...wanneer ? OK dan!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:59

Hé zynoeska --> ik vind het geen dom voorstel hóór Knipoog want ongeveer zoiets had ik ook al geschreven

grid schreef:
Er zijn ook genoeg fokkers, die niet over gaan op speciale brok maar gewoon een halve schep meer geven of misschien een beetje haver of juist extra voordroog of wat wortelen erbij of zo en vaak hebben die juist het mooiste/beste spul staan Knipoog

en idd zijn er ook nog onverwachte veulens, die zonder iets extra's ook gezond en wel te wereld komen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:01

Merriebrok. Goed voeren van de merrie is HEEL belangerijk voor de ontwikkeling van het veulen na de geboorte. De eerste 4 maanden maakt het veulen bepaalde stoffen zelf niet aan. Deze stoffen zijn ook voor de ontwikkeling van het veulen en zitten opgeslagen in de lever. De stoffen zijn in de lever terechgekomen tijdens de dracht (dus via de merrie). Het is dus belangrijk dat er voldoende voorraad in de lever zit. Merriebrok is dusdanig samengesteld dat A. de merrie de dracht goed doorstaat en B. dat het veulen voldoende stoffen binnen krijgt voor een goede ontwikkeleing tijdens en na de dracht. Ik zou toch zeker na 8 mannden dracht al beginnen met de merriebrok.

Dit is echt geen onzin, fabeltje of gerucht ofzo, maar wetenschappelijk onderzocht. Mocht je twijfels hebben, kun je willekeurig voedersfabrikant bellen en om advies vragen. Deze zullen met hetzelfde verhaal komen.

Succes

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:04

Arnoud schreef:
Merriebrok. Goed voeren van de merrie is HEEL belangerijk voor de ontwikkeling van het veulen na de geboorte. De eerste 4 maanden maakt het veulen bepaalde stoffen zelf niet aan. Deze stoffen zijn ook voor de ontwikkeling van het veulen en zitten opgeslagen in de lever. De stoffen zijn in de lever terechgekomen tijdens de dracht (dus via de merrie). Het is dus belangrijk dat er voldoende voorraad in de lever zit. Merriebrok is dusdanig samengesteld dat A. de merrie de dracht goed doorstaat en B. dat het veulen voldoende stoffen binnen krijgt voor een goede ontwikkeleing tijdens en na de dracht. Ik zou toch zeker na 8 mannden dracht al beginnen met de merriebrok.

Dit is echt geen onzin, fabeltje of gerucht ofzo, maar wetenschappelijk onderzocht. Mocht je twijfels hebben, kun je willekeurig voedersfabrikant bellen en om advies vragen. Deze zullen met hetzelfde verhaal komen.

Succes

Het probleem met merriebrok is dat dit teveel eiwit bevat voor Lowara. Hier is zij vrij gevoelig voor en ze krijgt door een teveel aan eiwit vaak koliek. Denk er wel aan dat het hier om een sober paardenras gaat en niet een KWPN-er oid.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:01

Wat ik omschreef is geld ook voor sobere rassen en niet alleen voor warmbloeden. Het heeft gewoon te maken met de ontwikkeling van het veulen. Toevallig heb ik zelf een Fjord, dus ik heb ervaring met sobere rassen. Het is wetenschappelijk onderzocht en aangetoond dat toevoeging van Beta-caroteen een zeer gunstige werking heeft op de ontwikkeling van het veulen en het voltooien van de dracht. Ook het toevoegen van kopersulfaat heeft een prefentieve werking op OC of OCD. Veulens die deze stoffen in voldoende mate tot zich hebben kunnen krijgen tijdens de dracht zijn over het algemeen zwaarden en ontwikkelen ze zicht beter. Dat ze eiwit allergie had wist ik niet, dit is idd een probleem op dit vlak. Gelukkig es Beta-caroteen en kopersulfaat ook op een andere manier toe te dienen, maar dan moet je even goed kijken naar beschikbare voedingssuplementen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 11:09

Nou, ik heb advies gekregen GEEN merriebrokken of "gewoon"voer te voeren, en ben hier dus vanaf gestapt. merriebrokken kan ze niet tegen, als ze dat wel had gekund, had ik dit topic natuurlijk niet geopend. Ze krijgt speciaal Havens voer met speciaal weinig eiwitten erin.Beta caroteen krijgt ze al in de vorm van 15 kilo winterwortelen over 3 weken verdeeld. (word deze week verdubbeld omdat ze de 7 maanden voorbij is)