Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Chubby schreef:Met je voerprobleem kan ik je niet helpen helaas... Maar wil off-topic wel graag van je weten waarom je een paard met zo'n probleem gebruikt voor de fokkerij?

enne Chubby, Lowara is in maart dit jaar door een dierenkliniek compleet van binnen en buiten onderzocht, en 100% gezond verklaard, dus er was geen reden om er geen veulen mee te fokken. Lowara komt uit Engeland, en zolas je misschien weet geven wij nederlanders onze paarden in verhouding wat zo'n Tinker nodig heeft, veel te hoge eiwit gehaltes aan voer, en zijn de weilanden hier denk ik wat voller met gras dan waar ze vroeger stond. Sobere paarden hebben hier veel last van, en Lowara zodanig dat het in koliek uit. Het is dus GEEN erfelijk iets, dat koliek van haar. En het veulen blijft 100% zeker bij mij, dat was al voordat ze drachtig was zeker.
.
)
want ongeveer zoiets had ik ook al geschreven
grid schreef:Er zijn ook genoeg fokkers, die niet over gaan op speciale brok maar gewoon een halve schep meer geven of misschien een beetje haver of juist extra voordroog of wat wortelen erbij of zo en vaak hebben die juist het mooiste/beste spul staan![]()
Arnoud schreef:Merriebrok. Goed voeren van de merrie is HEEL belangerijk voor de ontwikkeling van het veulen na de geboorte. De eerste 4 maanden maakt het veulen bepaalde stoffen zelf niet aan. Deze stoffen zijn ook voor de ontwikkeling van het veulen en zitten opgeslagen in de lever. De stoffen zijn in de lever terechgekomen tijdens de dracht (dus via de merrie). Het is dus belangrijk dat er voldoende voorraad in de lever zit. Merriebrok is dusdanig samengesteld dat A. de merrie de dracht goed doorstaat en B. dat het veulen voldoende stoffen binnen krijgt voor een goede ontwikkeleing tijdens en na de dracht. Ik zou toch zeker na 8 mannden dracht al beginnen met de merriebrok.
Dit is echt geen onzin, fabeltje of gerucht ofzo, maar wetenschappelijk onderzocht. Mocht je twijfels hebben, kun je willekeurig voedersfabrikant bellen en om advies vragen. Deze zullen met hetzelfde verhaal komen.
Succes