Mijn paard is rechts scheef en gevoelige rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Mijn paard is rechts scheef en gevoelige rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 08:56

Gister is de dierenarts weer geweest voor Kaylee. Ze heeft 2 september een ongeluk gehad en haar rechterachterbeen was geblesseerd (kwam gewrichtsvloeistof uit).

Ze had in Bodegraven gestaan en was na een maand beter verklaard na 2 x terug geweest te zijn op nacontrole.
Ben dus in oktober weer gaan opbouwen met rijden. Bij de smid was ze erg wankel afgelopen zaterdag (is gevallen) en met rijden schiet er wel eens een achterbeen onder mij vandaan als ik een volte ofzo maak. Verder heb ik zelf ook moeite met hoeven uitkrabben.
Vertrouwde het niet en heb de dierenarts gister dus nog een keer laten kijken.

Haar rug is helemaal gevoelig en ze is rechts scheef. Nu moet ik aan de pessoa longeren 3 x per week en haar meer met rijden gaan trainen. Krijg ook een ondersteunend spieropbouwend supplement van de dierenarts. Geloof eiwitten ofzo. Ze heeft gelukkig geen ataxie of krampentrekken wat ik eerst vreesde OK dan!
Moet na 2 weken terugbellen hoe het gaat en als het slechter gaat dan is fysio een 2e optie en als dat nog niet uitsluitsel bied dan foto's laten maken.

Ben een recreatief ruiter dus dat zal wel wennen worden. Heb zelf ook niet echt super verstand van 'therapeutisch rijden". Ga vanavond naar een nieuwe stal verhuizen en daar ga ik sowieso verder met 1 x per week les nemen. Als het goed is helpen ze mij daar ook met die pessoa instellen die draden begrijp ik ook nog steeds niet Bloos Ben zo onzeker wat dat betreft. Hebben jullie nog tips?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:06

Ik weet niet of je het misschien al hebt geprobeerd maar misschien zou je hem/haar eens met accupunctuur kunnen laten behandelen? Mijn paard heeft hier heel veel baat bij gehad en haar rugklachten verdwenen als sneeuw voor de zon! Ik heb haar na de behandeling inderdaad ook nog een tijdje moeten longeren en daarbij laag in moeten stellen. Ik wens je in ieder geval succes met je paard!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:06

Ben gister naar de kliniek geweest omdat mijn paard ook rugklachten had, foto's gemaakt, blijken twee wervels tegen elkaar aan te zitten (kissing spine) en dat veroorzaakt pijn. Op mijn vraag hoe dit kon of het misshcien aangeboren was ofzo, kreeg ik als antwoord dat dit heel goed het gevolg kon zijn van een val (op de wei ofzo) of een flinke glijpartij.

Zeg niet dat die van jou dit heeft, maar ik zou toch foto's laten maken. Ik had zelf ook al eerst de gewone DA gehad, en de fysio en zelfs de zadelmaker om mn zadel na te laten kijken. Ben nu toch blij dat ik een stap verder gegaan ben, want hij heeft echt pijn.

Sterkte!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:03

Mijn paard zou dat kissing spines ook best wel eens kunnen hebben omdat er niemand bij was toen ze in de wei dat ongeval had. Misschien is ze wel op haar rug gevallen wie weet.

De dierenarts vertelde dat ik kon wachten met foto's. Ik kon eerst proberen door trainen en eventueel fysio ter ondersteuning haar weer sterker te maken. Ze vertelde dat als er met foto's kissing spines uit zou komen de enige remedie toch was fysio en/of pijnstiller. Opereren zou toch niet kunnen.

Volgens de da was foto's maken in deze fase ook nog niet met spoed nodig omdat ze echt gevoelig is op de hele rug maar ze niet echt pijn heeft.

en Daffodil hoe gaat het nu verder met je paard kun je er nog mee rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:17

wat dacht je van longeren aan de dubbele longe..het is niet heel super makkelijk,maar je kunt je paard goed onbelast rechtrichten enzo..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:59

longeren met dubbele lijnen is niet iets wat je zo maar even doet, moet je wel wat gevoel voor hebben

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:55

Als je paard scheef is, kan de passoa juist tegen hem werken.Hij wordt zonder zich recht te richten naar beneden gevraagt waardoor hij juist overbelasting in de rug kan krijgen.

Ik zou proberen met dubbele longe om hem eerst recht te richten.

succes

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:28

nee ik kan dus echt niet rijden met m. Hij wordt nu behandeld met pijnstillers/spierverslappers. Over een week wordt zijn rug rechtgezet en waarschijnlijk ook ingespoten. Het gaat om twee openingen tussen zijn doornuitsteeksels waar dus nu geen kraakbeen meer zit. Deze wervels zijn zn lendewervels, dus achter het zadel.
In ieder geval drie maanden onbelast werken, dus zonder mij erop! Dan terug voor foto's en dan kan van Toor iets meer zeggen hoop ik of dat er verbetering in zit. Hij heeft ook nog gezegd dat er een kans in zit dat hij dan zegt dat mijn paard een half jaar de wei op moet.....

Even offtopic: ben toevallig vrijdagavond bij iemand geweest die meer ziet dan wij.....en die heeft gezegd dat hij m over een half jaar weer ziet lopen, dus daar klamp ik me maar even aan vast!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:30

Wie weet moet je toch verder denken of je m wel op de foto laat zetten. Je paard is nog hardstikke jong en juist nu is het belangrijk dat zo'n scheve rug gecorrigeerd wordt! Als dat niet kan omdat er een blokkade zit, lijkt het mij zinvol om dat dus wel op de foto te zetten! Lastig lastig lastig.....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:14

russel schreef:
longeren met dubbele lijnen is niet iets wat je zo maar even doet, moet je wel wat gevoel voor hebben

Ja als je nooit gedaan hebt, moet je zelf nooit zomaar aan beginnen, graag iemand erbij halen die er ervaring mee heeft. Het werkt wel ontzettend goed, maar nooit zomaar aan beginnen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:16

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:46

Links super bedankt ik ga even kijken OK dan!

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:58

Hoi hoi,

ik ben zelf een weekend bij Antoine geweest, en heb daar gezien hoe twee paarden met kissing spine van super slecht lopen na tien minuten weer goed liepen.
Goed recht richten etc.

Bel gewoon Antoine eens op i.p.v. naar die domme dierenartsen te luisteren.
www.hoefkatrol.com succes