Hoefzweer, maar paard wil NIET in emmer met soda!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolke

Hoefzweer, maar paard wil NIET in emmer met soda!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 20:26

Vorige week is een hoefzweer weggesneden bij Pieter, linksachter. Heb hem toen een paar keer in de soda gezet. Maar nu was hij dinsdag dus weer niet goed, waarschijnlijk zit die zweer er dus nog of is er weer nieuwe troep ingekomen.

Ik heb dus gisteren weer met veel moeite hem in de soda gezet, maar vandaag vertikte hij het dus gewoon om ook maar zijn been 1 cm omhoog te doen! Hij gooit al zijn gewicht op de achterkant zodra hij die emmer ziet, geen beweging in te krijgen. Of hij begint panisch rondjes te lopen in zijn stal.

Hoe kan ik dit nu het beste toch voor elkaar krijgen? Ik heb al geprobeerd om gewoon een voetje te laten geven, eerst voor en dan achter: dat doet hij dan wel, moet je niet kijken hoe, maar goed. Maar zodra die emmer in zicht komt: drama.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:24

Je hebt ook van die zakken waar de voet in kan!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:29

geen soda nemen, maar biotex groen, soda brandt als een gek, biotex niet en dat ontsmet minstens zo goed, de enzymen die daarin zitten vreten alle bacterien op!

neem een afwasteiltje i.p.v. een emmer en begin gewoon opnieuw.

Mijn paard, die niet bepaald lichtvoetig is en helemaal niet van gepruts aan z'n voeten en benen houdt, staat sinds 3 dagen in een grote teil met betadine i.v.m. rotstraal, hij is met wat paardensnoepjes nu al zo geconditioneerd dat ie uit zichzelf met de goede voet in de klaarstaande teil gaat staan, morgen hoeft ie niet meer, dan gaat ie op zeker in z'n teil met wortels staan Clown

Zie het als een kunstje, iedere stap die hij goed doet, belonen!

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 21:37

Ja, hij weet waarschijnlijk gewoon dat als die emmer eraan komt, dat het weer gaat prikken. Daarom wil ie er nu ook niet meer in denk ik. Hij stond vorige keer ook al te stampen nadat hij erin had gestaan.

Afwasteiltje kan ik morgen wel eens proberen, is wat minder hoog en wat breder dan een emmer. Hoef ik die voet tenminste al geen 30 cm meer omhoog te sleuren!

Maar brandt soda echt zoveel erger dan Biotex? Ik heb al een beetje gezocht op hoefzweren en ik zag ook iemand zeggen dat soda weer zachter is Verward .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:39

ik heb per ongeluk het pootje van mijn hond (nageltje eraf) een keer in de sode gestopt, hij krijste de hele flat bij elkaar, de dag erop, op advies van de DA, biotex gepakt en hij gilde niet meer.

Probeer het zelf maar eens als je een ontstoken nagel hebt of zo'n fijne ontstoken splinter in de vinger Scheve mond eerst in de soda en de dag erop in de biotex.......
Ik gebruik alleen nog soda om mijn gootsteen te ontstoppen Clown

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:44

als de hoefzweer er niet al te diep in zat,en dus gewoon uit het gevoelloze deel is gesneden,voelt het paard er geloof ik niet veel van Verward
Ik heb ook eens soda gebruikt bij een hoefzweer en had geen problemen ermee.
Soda brand in het algemeen wel als je er iets mee wil ontsmetten,op een plaats waar wel gevoel in zit,een wond bv.(heb ikzelf ervaren Haha! )
Verder gebruik ik ook wel biotex,en dat bevalt ook prima.
Misschien zou een hoefschoen een optie zijn?

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:15

Hoefschoen gaat er zo af.

Volgens mij liep het zweertje wel door in het leven, tenminste zoiets zei dat hoefsmid. Als de soda daarin trekt, zal het wel ontiegelijk branden.

Smurf, jouw voorbeeld is very overtuigend! Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:19

een hoefschoen helpt ook niet zoveel, een hoefzak helpt beter

Ik rijd met hoefschoenen, i.p.v. hoefijzers.....

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:49

Hoefzak, dat bedoelde ik natuurlijk ook. Duh Haha! .

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:19

Bolke schreef:
Maar brandt soda echt zoveel erger dan Biotex? Ik heb al een beetje gezocht op hoefzweren en ik zag ook iemand zeggen dat soda weer zachter is Verward .

Onze dierenarts raadde soda ook af. Een stalgenoot heeft haar paard ook met z'n hoef in de soda laten weken. Het paard kon na een paar dagen naar de kliniek omdat de soda het been in was geslagen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:15

Betadine scrub is nog het meest veilige. Soda etc kan de kroonrand weer aan gaan tasten.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 08:19

soda of groene biotex is gewoon goed

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:25

Mocht ook een teiltje echt niet werken.....
Een handoek oid flink drenken in de soda of biotex oplossing, in de hoef stoppen en vervolgens omwikkelen van zelfklevend verband.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:28

Ja of een dot watten in soda of biotex en dan verband erom....
goed idee !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:43

hoe lang denk je dat dat blijft zitten Verward of zet je je paard vast zodat ie niet kan gaan rondlopen?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:01

Het hoeft ook niet lang in te werken Verward , je paard hoeft toch ook niet de hele dag in een emmer met soda te staan (en dat blijft nog veel lastiger 'zitten').
Gewoon je paard een kwartiertje vastzetten en klaar!
Werkt prima.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:55

samenvattend met nog een paar extra tips: afwasteiltje met biotex maken ong.7 cm water is voldoende, alleen de hoef hoeft er maar voor een deel in! (o, ja het water moet ongeveer 37C zijn als je de biotex er indoet, dan komen de enzymen goed vrij, heb ik van mijn da)
even iets af laten koelen (lauw warm water) Teiltje uit het zicht houden.
Jij neemt hem een voetje en als dat gelukt is laat je iemand anders met het teiltje aankomen, voetje er in en weken maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:00

Bij de DA een hoefzak kopen, kost ong Euro 10/15. Je doet de hoef erin en je paard kan gewoon een halfuurtje er mee rondlopen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:07

Ik heb helemaal niet dat soort ervaringen met Soda. Wij gebruiken dat thuis altijd voor ontstoken schaafwonden ed, maqar ik heb nooit gemerkt dat het uitbijt. Doen jullie er niet teveel in?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:44

smurf schreef:
een hoefschoen helpt ook niet zoveel, een hoefzak helpt beter

Ik rijd met hoefschoenen, i.p.v. hoefijzers.....

misschien ben ik in de war,ik bedoel ook zon schoenachtig hoog ding,bruin met zwarte kleur,niet zon lage zwarte Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:50

je kunt t ook doen met een luier voor baby's die leg je in de soda te weken en bind je daarna om de hoef heen, plastic zak erom en klaar!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:54

*haha* die is leuk, hoe verzin je het.... ik zou niet weten waar ik zo'n ding vandaan moet halen, ben toch blij dat die van mij gewoon uit zichzelf in een teil water gaat staan *LOL*

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:58

Die is origineel!!!

natassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:15

wat eveline_b zegt is echt heel vaak zo hoor een vriendin van mij ook die zei altijd owh joh ik doe er lekker veel in beter te veel dan te weinig met het gevolg dat het paard z'n hele huidje stuk was Verward want je hoeft er echt maar heel weinig in te doen en het is natuurlijk wel per paard verschillend mijn pony vertikte het weer om in die hoefzak geval te gaan hij werd helemaal gestrest als hij er dan eenmaal inzat dus uitproberen wat het beste lukt zou ik zeggen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:12

zynoeska schreef:
Ja of een dot watten in soda of biotex en dan verband erom....
goed idee !

Zo heb ik het altijd gedaan ja!! En inderdaad Soda en biotex kan allebei ikzelf gebruikte altijd soda.
Meestal blijft het zo'n 2 dagen zitten niet te veel mee lopen dan slijt het niet zo hard.
Tja ik ben daar al gevorderd in en weet hoe ik het moet doen die van mij had minstens elke 3 maanden een hoefzweer nu niet meer gelukkig nu hij op stro staat....