Help, diagnose sesamoidose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannes

Help, diagnose sesamoidose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 17:40

Mijn paard is al maanden niet goed, paar dagen kreupel enkele dagen goed. Vandaag foto's laten maken en ze blijkt een forse vergroeing van de sesambeentjes te hebben. Advies speciaal beslag en vooral veel rust en op geleide van pijn rijden.
Ze heeft gelijk op de kliniek speciaal beslag gekregen nl. siliconen met leer in het ijzer, zodat haar voet wat gekantelet wordt om het sesambeentje te ontlasten.
De prognose is niet rooskleurig.
Wie heeft ervaring??????

Janneke

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:43

Geen ervaring mee, maar ik hoop dat je paardje snel weer minder pijn heeft!
Heel veel succes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:38

Goh, wat vervelend zeg - dat is knap balen! Wellicht kan je ter ondersteuning een voedingssupplement geven zoals bijv. cortaflex. Pas zijn een paar topics over dit soort natuurlijke additieven geweest; kijk eens met de zoekfunctie. Als je wilt kan ik je wel een worddocument per email toesturen met alle info. die ik over cortaflex verzameld heb. Heb daar echt zeer goede ervaringen mee: ook in zogenaamde uitzichtloze situaties, dus zou niet te snel wanhopen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:14

Mijn paard heeft ook een vergroeiing aan een van haar sesambeentjes maar loopt hier wonder boven wonder geen pas kreupel op (ook niet na buigenproeven). Haar sesambeentje is beoordeeld met een 4 maar ze blijkt er gelukkig totaal geen last van te ondervinden. Ze heeft momenteel ook nog gewoon beslag, mocht ze er ooit last van krijgen dan zou speciaal beslag voor haar misschien nog een uitkomst kunnen bieden. Ik heb wel te horen gekregen dat er schijnbaar geen tot weinig behandelingen zijn voor vergroeiingen aan de sesambeentjes Scheve mond

Misschien zou Cortaflex inderdaad een optie voor jouw paard kunnen zijn? Ik wens jou en je paard in ieder geval veel succes Ach gut

Jannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:38

Bedankt voor jullie reactie's!!!!
Bij cortaflex heb ik niet echt een goed gevoel dit is n.l. ook pijnstillend en door de DA is mij duidelijk vertelt niet met pijnstillers te gaan werken omdat ze dan door de pijn heen gaat lopen met alle gevolgen van dien. Ze staat nl ook overdag in de wei met een koppel en nu kan ze haar pijngrens goed bepalen, wat er anders zou kunnen gebeuren is dat ze ook in de wei erdoorheen gaat lopen. Beide voorbenen zijn fors aangetast en de DA wilde er niet eens meer een cijfer aan geven.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:50

Citaat:
Bij cortaflex heb ik niet echt een goed gevoel dit is n.l. ook pijnstillend

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, het voelt voor mij dan ook een beetje als ''onderdrukking'' van kwalen en pijnen Scheve mond

Loopt je paard overigens kreupel op kogelkatrol ontsteking? (dus een irritatie van de pees die over het sesambeentje loopt?) Zou er dan niks in de handel zijn dat deze pees wat rustiger kan houden?

En heb je enig idee wat deze vergroeiing heeft veroorzaakt? Bij mijn paard is al veulen het sesambeen gebroken door een trap op de kogel, dit is op natuurlijke wijze geheeld en dus vergroeit. Het is zo vervelend dat problemen aan het sesambeen zo onvoorspelbaar zijn…

Jannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 11:11

Tess (mijn paard) loopt hier inderdaad kreupel op met name rechtsvoor hier zat ook de ergste vergroeing. Ze is niet stokkreupel maar niet geheel rat, ik voel het meer dan dat je wat ziet. Wat je wel ziet is de ongelijkmatigheid bij overgangen, en wat ze vooral doet is in elke hoek aan willen springen in galop, de DA verklaarde dat als, dat ze zichzelf dan wil ontzien want galop voelt voor haar minder pijnlijk.
Waarschijnlijk is de oorzaak het springwerk wat ze gedaan heeft dus de zware overbelasting. Ze heeft n.l. jaren ZZ gesprongen niet bij mij maar bij de vorige eigenaar.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:39

Er kan gelukkig best veel met speciaal beslag.
Ik hoop voor je dat het snel weer wat beter gaat.
Bij mij duurt het echter ook al een half jaar ofzo hoor....kreupel, artrose, speciaal beslag, en vooral veel zorgen en stressss...
Maar het gaat nu wel beter bij mijn paardje en we mogen weer langzaam opbouwen en een drafje proberen.

Succes en houd de moed erin !

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:31

Cortaflex is geen pijnstiller zoals door de dierenarts wordt voorgeschreven (bijv. "bute"achtige middelen, duivelsklauw, no-bute of quadrisol). Het is een voedingssupplement dat gewrichtsaandoeningen kan stabiliseren en verbeteren. Er zit o.a. MSM in en dat heeft de eigenschap dat het onstekingen remt. Bij ontstekingen heb je altijd pijn, dus de uit de ontstekingen voortvloeiende pijn neemt af doordat de ontsteking minder wordt. Effect van cortaflex is dat het kraakbeenafbraak remt en de smering van de gewrichten bevordert. Dit middel wordt vaak door dierenartsen voorgeschreven bij gewrichtsaandoeningen. (O.a. Van Schie, Aarts, Hoos). Het brengt de boel vaak tot rust, waardoor het paard minder pijn heeft. Je zou anders eens de mening van je dierenarts kunnen vragen.