Iemand een idee wat dit kan zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 15:02

Een kennis van mij heeft een paard dat schuurt. Niet bij de manen of bij de staart maar onder de buik. Het is heel droog en voelt aan als leer.
Ze heeft er nou 2 dierenartsen bij gehad en een homeopaat maar ze staan alle 3 voor een raadsel.

Heeft er iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn (uit ervaring bijvoorbeeld)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:23

hmmm. wel apart... je zou denken aan een soort contact allergie.
ligt het paard ook op de buik in de stal?
of een reactie op de singel( materiaal ofzo?)

zomereczeempaarden hebben vaak onder de buik, vlak achter de singel zeg maar ook een jeukplek.
( de mijne heeft dat wel)
dat plekje jeukt idd ook verschrikkelijk.

oudere merrie bij ons op stal heeft ook geen eczeem, maar in de zomer gaat dat plek bij haar ook jeuken, en schilferen.
ik smeer het altijd in met uiercreme of calendulan.

maar waar nou net dat plekje vandaan komt?
ge Verward en idee

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 15:26

Het paardje is ongeveer 1½ jaar oud, dus aan de singel kan het niet liggen. Het paard staat de hele dag door in de wei, en ze heeft er voorheen nooit last van gehad (is niet in de zomer begonnen)...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:13

Ik moet gelijk denken aan mijn merrie, die vorig jaar op een weiland stond vlakbij een bomenpartij. Daar zaten nogal veel insecten in en die beten haar altijd onder haar buik, ook precies waar de singel zit en daarachter. Precies het plekje eigenlijk waar ze met hun benen, staart en hoofd niet bijkunnen. De huid was daar idd ook wat "leerachtig". Op zich is dit het seizoen niet, maar ook ik heb in de stal nog steeds steekvliegen zitten. Zou het zoiets kunnen zijn?

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:54

gewoon denk ik geirriteerde huid... misschien ligt het aan de bodembedekking van je stal.....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 10:24

Het paard staat de hele dag in de wei, en bij heel slecht weer in een stal. Als het een geïrriteerde huid zou zijn, zouden de dierenartsen dat ook wel weten. Dus ik denk niet dat het ligt aan de stalbodem...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:51

dan misschien toch het verhaal wat ik erbij vertelde, een soort eczeemplek onder de buik, je ziet het wel bij meer paarden.
alleen idd gek dat het altijd precies daar zit.
er zijn dus meer die er laast van hebben. onbekend waar het door komt, maar zou ene verband kunnen houden met een vorm van eczeem.

heb je t ook behandeld met hydrocortiderm?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:06

Tja...Je weet het nooit, ik zou het vooral goed vet houden. Met uienzalf (die heb je dan zo op in die kleine potjes) je kan ook raad vragen aan een paardenkliniek (als die in de buurt is)

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:36

Eej nu kom ik er pas achter , je bent IRIS!! heej ja leuk dat je ook op bokt bent! Ja weet ik veel als de DA's het al niet meer weten...... Vervelend voor je , GR ELVI!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:27

probeer eens wat babyolie erop.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:45

Babyolie trekt, en gaat jeuken

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:59

bij baby,s ook dan?
is toch heel mild.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:35

Baby'tje's hebben geen haar op hun buik zoals bij paardeN*D

BubaenDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 09:36

Ik geloof ook nie dat die babyolie gaat werken. Ik denk wel dat je er uiercreme op kunt smere.....

empyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:10

Hoe groot is de plek ???

Een van mijn honden had dat ook en die krabde speciaal op die plek als ze last had van haar hart. Ze had namelijk hartritmestoornissen....

Wellicht dat dit paardje ook last van 'iets' inwendigs heeft en dat op deze manier afreageerd ?

Succes

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:36

Ik weet alles wat ik nu heb geschreven, het paard staat nu niet bij mij in de buurt. Ik heb het zo goed mogelijk proberen te beschrijven... Dat van die hydrocortiderm zal ik wel vragen aan de eigenaar. Als het idd exeem is zal het wel kunnen helpen.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:09

ook mijn paardje schuurt sinds kort hij schuurt zijn hele schouders kapot,ik heb er ook een paardenarts bijgehaald die staat ook voor een raadsel,ik hoor het wel meer ,misschien komt het door de dikke wintervacht en is het buiten nog te warm waardoor alles gaat irriteren,ik heb wel pilletjes gekrgen en moet aan het eind van de week terugbellen,maar ik zie nog steeds geen verbetering.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:40

Stybba schreef:
Het paardje is ongeveer 1½ jaar oud, dus aan de singel kan het niet liggen. Het paard staat de hele dag door in de wei, en ze heeft er voorheen nooit last van gehad (is niet in de zomer begonnen)...

Probeer haar eens van de wei te halen, misschien door een soort plantje, of kruid. Benen zijn natuurlijk niet zo gevoelig daarin.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 14:05

Ze staat nu ook ergens anders Lachen
Ik zal nog eens vragen hoe t met dr gaat...

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:18

dit lijkt het zelfde als ik ooit heb gehad met een merrie van mij dat was regenschimmel ook wel regenschurft genoemt behandelen met hydrocortiderm. veel sucses
en klinkt koud maar de buik wassen met betadine shampo met lauw/warm water even 2 min. laten inwerken daarna goed afdrogen en weer insmeren met hydrocortiderm

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 09:23

Ik heb laats weer met de eigenaresse gesproken. Het paard staat bij een vriendin van haar (niet hier in de buurt) ze weet niet hoe het er nu uit ziet.
Maar het zit dus bij dr uiers (ik hoorde eerst onder dr buik)
Ze heeft een middeltje van een homeopaat gekregen (k weet niet wat) dat zal waarschijnlijk vooral tegen de jeuk zijn...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:06

mijn paard heeft dat ook volgens mij
hydrocortiderm help wel iets maar dat kun je niet te lang achter elkaar gebruiken(max 2 weken)
ik smeer er aloe vera gelly op
dat helpt nog het beste en is niet schadelijk voor het paard
het gaat niet helemaal weg maar het word wel wat rustiger
en de jeuk is wat minder Knipoog

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:12

volgens mij zijn de paarden extra allergies dit jaar ,ik hoor het overal,misschien door het weer,we moeten maar eens een keertje een strenge winter krijgen