Bloeduitstortingen in de hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Bloeduitstortingen in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:41

Mijn paard is op stal regelmatig een nogal opgewonden standje en ze maakt haar buren met flink slaan tegen de (houten) wand duidelijk dat ze uit de buurt moeten blijven. Boos!

Probleem is nu dus dat vorige week de hoefsmid er was en nu blijkt dat op haar beide achterhoeven flinke blauwe plekken zitten. Ik wist niet wat ik zag Bloos!

Ik heb niet de illusie dat het over gaat of dat ik het af kan leren, ze heeft ook een behoorlijke voernijd, dus dan is het regelmatig slaan tegen de wand. Maar ook buiten het voeren doet ze het nog wel eens.

Ze lijkt er geen last van te hebben, zowel op het harde en op het zachte loopt ze goed. Maar het kan toch niet goed zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit op de lange duur kwaad? Misschien toch nog tips om het te voorkomen, af te leren of de hoeven te beschermen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:57

waar zitten de blauwe plekken??? op de hoefwand of in de hoef (de zool)????

Het is sowieso niet gezond als een paard tegen de wand slaat, is er geen mogelijkheid om het paard buiten te zetten i.p.v. in een box?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:04

Ik zou inderdaad proberen of je je paard niet ergens minstens een paar uur per dag buiten kan zetten, daar is ook niks om tegen aan te trappen Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:06

Rubberen mat tegen stalwand monteren, is zachter in ieder geval..

dikkiedik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:08

dit kan wel degelijk veel kwaad hoor. Met zulke zoolkneuzingen is het niet echt lekker lopen voor je paard en daarnaast loop je het risico op scheuren in de hoef, door het harde trappen. Daarmee ben je echt een paar maanden uit de running.

Houten latten verticaal plaatsen en daarop rubberen matten zorgt in ieder geval voor een soort stootkussen.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:13

De blauwe plekken zitten op de hoefwand.

Ze staat sowieso wel minimaal een uur in de paddock en dan de tijd die ze eruit is wanneer ik met haar bezig ben, maar verder staat ze op stal.

Eind april gaat ze weer het land op en dan wel tot het eind van het jaar. Ik heb haar pas, dus nu mocht ze het land niet meer op.

Ik dacht er ook al aan om iets tegen de wand te plaatsen, maar dat werd me afgeraden omdat oa rubber terugveert en ze dan naast de slag tegen de muur, ook nog een terugslag krijgt, dubbelop dus.

Ze heeft bijna witte hoeven, is het nou eigenlijk zo dat deze inderdaad minder sterk zijn? Zou dan bv biotine nog iets uithalen, dat ze minder snel blauwe plekken krijgt?
En zouden die blauwe plekken op de lange termijn nog problemen kunnen geven?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:37

biotine werkt op hele lange termijn, dus als je het nu gaat geven, merk je pas over een half jaar resultaat, als het al aanslaat.

Staat je paard op ijzers?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:39

Ja, ze is rondom beslagen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:41

tja dan komen die klappen tegen de wand dubbel hard aan (voor de hoeven en het dreunt lekker door in de pezen)

bezighouden dat paard zou ik zeggen, op zoek naar een mogelijkheid tot buiten staan of groepsstalling

Als mijn paard op stal staat en hij heeft niets te doen, gaat ie kribbebijten en zodra hij mij hoort, gaat hij tegen de deur trappen.

Hij staat overdag buiten en ik zet hem tegen donker binnen en verdwijn dan direct, want zolang hij me hoort praten, blijft ie onrustig

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:49

ik heb ook zo,n paard gehad,en toen heb ik ook zware rubber-matten opgehangen en dat werkte prima,de eerste keer dat ze tegen de rubber-mat trapte schrok ze zich te pletter,en heeft het daarna nog maar zelden gedaan,waarschijnlijk omdat het gefrustreerde trappen geen effect meer had omdat de klap tegen de mat zacht is en ook geen lawaai maakt..
ik zou het gewoon eens proberen!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:08

Zo wie zo proberen om te achterhalen hoe je kan voorkomen dat ze slaat. Ze is een merrie? Weet dat veel merries last hebben van hun periodes en dan ook veel meppen op stal. Rubber aan de wanden ophangen wil zeker helpen de ergste blauwe plekken te voorkomen. Insmeren of supplementen lijkt mij niet echt helpen zolang ze blijft meppen op stal. Blauwe plekken kan zeker veel problemen geven. Je loopt namelijk het risico dat de hoefwand gaat loslaten met alle gevolgen van dien. Mijn paard heeft blauwe plekken gehad door beslag, waardoor teveel drukking op de hoefwand kwam en daardoor de bloeduitstortingen. Daarom is hij nu op ander beslag gezet om te voorkomen dat ik straks een paard met losse hoefwand zit.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 11:09

Ze was eerst alleen voor beslagen, maar de hoefsmid adviseerde nu om haar ook achter te beslaan, vanwege de stand van haar hoeven (in het verleden niet helemaal goed bekapt) en nu dus ook sinds een week ook achter.

Het is dus met name tijdens het voeren en daarna het eten, dat ze uit pure nijdigheid naar de andere slaat.

Waar zijn die rubbermatten te krijgen en hoe duur is dat ongeveer?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:18

www.eekerenwouw.nl

Hier heb ik matten vandaan, een stalgenoot van mij heeft matten langs de wanden, dit werkt heel goed.
equimat wandmatten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:53

Arnicakorreltjes of arnicadruppels werkt goed voor herstel van blauwe plekken en kneuzingen. Dit is bij apotheek te verkrijgen. succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:00

op de stal waar ik gewerkt heb stond ook zo'n paard, die voerde ik gewoon asl eerste, zo bleef ie vrij rustig, kunnen ze dat bij jouw paard niet ook doen?

ook in de laatste box zetten wil wel helpen, hebben ze maar 1 paard naast zic..

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:02

ik zou er idd ruberen matten tegen aan doen. vooral omdta er kans is op scheuren van de hoeven. ook is het natuurlijk een belasting voor de gewrichten. een blauw plek op het hoorn is niet echt in het hoorn, maar in de hoeflederhuid. wat je dus wel lijtk te zien in het hoorn. want in het hoorn zelf zitten geen bloedvaten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:21

mijn pony heeft ook voernijd,we hebben een rubbermat opgehangen en een lege fles aan een touwtje aan de tralie.
de 2ste x schrok ze zich rot van de fles,en nu trapt ze alleen nog in het wilde weg.
ze staat nu meer naar het midden met haar kont en trapt dan naar achter zonder iets te raken.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:27

Tja..Je moet zowiezo veel stro in de box leggen. Dit kan ook van verveling zijn. Geef hem een belletje (die je kan ophangen) in de stal, en geef het stro, inplaats van zaagsel..Zorg dat hij zich ergens mee vermaakt. Hij kan ook pijn hebben, en dat hij daarom zo slaat. Laat hem e.t controleren door de dierenarts!? Succes!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:44

Ninaka schreef:
Mijn paard is op stal regelmatig een nogal opgewonden standje en ze maakt haar buren met flink slaan tegen de (houten) wand duidelijk dat ze uit de buurt moeten blijven. Boos!

Probleem is nu dus dat vorige week de hoefsmid er was en nu blijkt dat op haar beide achterhoeven flinke blauwe plekken zitten. Ik wist niet wat ik zag Bloos!

Ik heb niet de illusie dat het over gaat of dat ik het af kan leren, ze heeft ook een behoorlijke voernijd, dus dan is het regelmatig slaan tegen de wand. Maar ook buiten het voeren doet ze het nog wel eens.

Ze lijkt er geen last van te hebben, zowel op het harde en op het zachte loopt ze goed. Maar het kan toch niet goed zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit op de lange duur kwaad? Misschien toch nog tips om het te voorkomen, af te leren of de hoeven te beschermen?

Ohw dat heeft die van mij ook supererg gehad, op zijn ex-ex stal had ie een x door een plank heengetrapt (uiteindelijk een jaar helemala nix mogen doen) maargoed, die had dus ook telkens van die plekken op z'n hoeven, dus toch maar matten tegen de muren aangehangen, hielp wel...geen plekken meer op de hoeven! (moet je de mattenw el een paar cm vand e muur afhangen....heeeele dikken matten)

maar derna ben k van stal evrandered, end aar konden we niet zomaar matten aan de muur hangen, amar hij kwam in een stal te staan met een luik die overdag open stond, zodat hij naar buiten kon kijken, hij had dus mooi afleiding en het trappen nam aanzienlijk af!! Alleen tijdens het voeren kon ie nog wel eens trappen...
maar in het begin toen ie daar stond, stond ie in een stal waar ie niet naar buiten kon kijken en toen heeft ie wel een hele dikke stenen muur losgetrapt.... Scheve mond

Maja k sta nu sinds een jaar ongeveer op een andere stal, en daar trapt ie ook haast niet meer....alleen tijdens het voeren nog steeds af en toe...hij heeft tot aan z'n 3e in de wei gestaan en toen had ie dus altijd te eten dus is niet echt vreemd dat ie voernijd heeft...

maargoed ik heb in 1 jaar tijd misschien 1 x zo'n plek zien zitten op z'n hoef...

maar wat je eraan kunt doen...is een btje experimenteren...mijn paardje staat nu bijna de hele dag buiten dus hij kan zich daar al een btje uitleven...das stukken beter als dat ie op stal alles sloopt (inclusief zichzelf)