stijf of kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

craz

stijf of kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:25

Hey,

Heb sinds bijna 2 maanden een paardje gekocht.
Hij is klinisch gekeurd door de veearts.(Hij had wel gezegd dat hij op de rechterkant nogal stijf was)
In het begin heb ik een aantal problemen gehad waardoor ik nog een paar weekjes heb moeten wachten voor ik hem weer echt kon trainen.
Hij stond bij de vorige eigenaar ook wel al een aantal weken stil.
Nu valt mij al een tijd op dat hij wel stijf loopt rechts. Dit was al begonnen in het begin bij het longeren. Nadien was het weer even over. Ik dacht niet dat het zo erg was want hij is tenslotte al 19jaar.
Nu wordt hij bijna elke dag gereden en hij is nu bij het begin van de training altijd erg stijf. Na een 20minuutjes rijden is dit over.
Hij loopt vind ik lichtjes onregelmatig rechts maar de mensen die hem zien zeggen dat het gewoon stijfheid is.
Mijn instructrice zei dat dit een vorm van artrose zou kunnen zijn omdat het na een tijdje rijden overgaat.
Maar het valt mij wel op sinds hij meer gereden wordt hij er ook precies meer last van heeft dus zou het eventueel een spierprobleem knn zijn?
De veearts heeft mij al kruiden megegeven voor de bloedsomloop en als het daar niet door overging ging hij is komen kijken Scheve mond
Maar ik maak mij ondertussen wel ongerust.
groetjes

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:17

Kan me voorstellen dat je je ongerust maakt. Arthrose is heel goed mogelijk, gezien de leeftijd. Mijn paard is zeventien, ik doe rustig aan, nooit teveel vragen. Liever een half uurtje relaxed rijden, dan een uur vol aan de bak. Ik zou de DA vragen, wat je kunt geven om van die spierstijfheid af te komen, of te laten verminderen.
De 1 geeft vitamine E, de ander weer Veteranen Supplement van de paardendrogist. Zelf geef ik mijn paard nu Arthri Aid, op advies van DA.
Arthri Aid kan gebruikt worden bij paarden met arthrose, of die last hebben van de gewrichten. In hoeverre dit goed is voor de spieren weet ik niet.
Succes! Vergeet niet dat het geen paard van 5 meer is.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:01

Loopt je paard buiten als jij er niet bent of haal je m van stal als je gaat rijden? Ik merk dat ik mijn paard nu ook wat langer in moet rijden en het langer duurt voordat ie los is dan in de zomer. Het is kouder en hij staat minder lang buiten. Misschien kan je er eens een fysio naar laten kijken? Die kan je zeggen of het aan de spieren kan liggen.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:40

Hij staat overdag buiten.
Ik heb kruiden gekregen van de dierenarts voor de pezen en gewrichten.
Zal zien of die nu helpen.
Kan een fysiotherapeut zien of het aan de spieren ligt?
Indien het artrose zou zijn en kan een fysio hier dan ook bij helpen?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:29

Artrose heb ik geen verstand van dus weet niet of een fysio hierbij kan helpen, maar een fysio kan wel zien of het aan de spieren ligt. Mijn paard was altijd stijf rechtsom en liep een tijdje rechtsachter niet helemaal zuiver in t begin met rijden. De DA kon niks vinden en die zag er niks aan, terwijl ik voelde dat er toch iets niet goed was. Dus ik heb de fysio erbij gehaald en t bleek dat ie een bandje in zn knie verrekt had waardoor ie met losrijden niet helemaal zuiver liep. Ook zat ie vast in zn kaakspieren waardoor ie moeilijk liep en moeilijk stelling aan nam. Ik heb altijd veel aan mn fysio! Laten kijken kan nooit kwaad, nu ga je aan artrose denken terwijl het misschien allemaal wel heel erg meevalt!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:20

hai hai, diet heb je vaak bij ouder wordende paarden, wat goed zou kunnen helpen is primeval of joint supplement, is goed voor arthrose en stijfhied, spieren kunnen ook wel maar lijkt mij eerder een ouderdoms probleem incl lichte arthrose... Het heeft mij goed geholpen met mijd oude pony, wat ook helpt is lang in stappen en dan meteen een galopje, en goed uitstappen, je moet het zeg maar zien als een diesel moter hahahah succes

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:20

o je kan ook even kijken bij de paardendrogist, zijn ook goeie spullen te krijgen en minder duur dan wat ik hier boven heb genoemd!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 13:17

Bedankt voor de reacties!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:08

Ik reageer toch nog even. Ik heb met mijn pony nu ongeveer een jaar al hetzelfde. Er is een paar maanden niet actief iets meegedaan voordat ze bij mij kwam. Ze is nu 16,5 en de klachten zijn gelijk. Dacht eerst dat het stijfheid was, maar dat geloof ik niet meer. Ik heb wel een fysio laten komen en die zei dat het de gewrichten waren. Ze krijgt nu sinds een kleine maand homeopatische medicijnen die ervoor gaan zorgen (hoop ik) dat haar gewrichten wat soepeler worden. Ze loopt de hele dag buiten, en daarnaast wordt ze ongeveer 4-5x per week bereden. dus daar kan het niet aan liggen. Ze moet echt opwarmen.
Misschien wat tips:
Het is heel belangrijk dat je je paard heel lang losstapt (los en licht aangeleund, veel voltes ed) en zeer goed uitstapt. Een uitrijdeken als het vriest of erg koud is wil ook wel helpen. (wij hebben alleen een buitenbak)
verder merk ik dat ze masseren ook erg prettig vind. Zodra de zon schijnt merk ik dat ze soepeler wordt. Kortom de spieren warm en in beweging houden. Als je paard de hele dag buiten staat en het is koud, is een dekje misschien wel lekker!

Veel succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:18

Klinkt als typisch artrose (heb ik zelf nl ook, dus herken die startstijfheid wel, en pijn en stijfheid bij te lang doorgaan of te zwaar werk doen). Warmte is dan belangrijk, dus lekker dik in het stro en beweging, in de zin van in beweging blijven. Nu is in de winter in de wei wel beweging maar ook koud, dus moeilijk. Ik zou zeggen zo groot mogelijke stal...en twee keer op een dag eruit voor een wandelingetje, naast het gewone rijden en verder alle supplementen die genoemd worden eens proberen.. al heb ik zelf nooit ergens baat bij gehad. Betere doorbloeding is ook belangrijk (vandaar beweging). Brandnetel heeft ook effect. (Gedroogd laten eten, of sterke thee er van trekken en door het voer doen).
Oh, ik zie dat je DA daar al middelen voor gegeven heeft. Die zit dus op hetzelfde spoor.
Nou ja, hou ons op de hoogte...

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:30

Mijn paard is ook altijd er stijf in het begin van het rijden. Daarom longeer ik hem vantevoren. Dit helpt bij hem altijd erg goed en na 20 minuten loopt hij hartsikke soepel. En het idee om naar een paardenfysioterapeut te gaan is ook geen slecht idee. Zij zien soms meer dan de dierenartsen. Zo is mijn paard "gekraakt" omdat zijn rug niet recht was. Hij zit nu veel lekkerder in zijn vel dan voorheen . De dierenarts heeft dit helemaal niet gezien