Gamble had vorige week een dikke kogel achter, met rust en afspuiten is het veel minder geworden. Nu viel me vanmorgen op dat zijn gallen wel erg dik waren in dat been, ook nog na het rijden. DA even laten kijken en er zit inderdaad vocht waarschijnlijk in de peesschacht. Je ziet twee dikke bulten l/r net boven de kogel. Nu moeten we een week stappen op het harde en ik heb gel gekregen om erop te smeren. Als het volgende week niet over is laat ik een scan maklen maar wie heeft hier ervaring mee. De DA had het over overbelasting, eigenaardig is wel dat hij nog nooit zo lekker gelopen heeft. Wie heeft info?
Lurdes
Geplaatst: 09-12-04 10:27
Mijn paard heeft dit ongeveer een maandje geleden gehad.
Van de ene op de andere dag stond ze met een dik been (van sprong tot kroonrand helemaal gevuld met vocht). Eerst hadden we geen idee wat er zou kunnen zijn gebeurt. Ze heeft vochtafdrijvers en antibiotica gehad en na een paar dagen was haar been geslonken.
Alleen net boven haar kogel, de kogel zelf en onder de kogel bleef het dik (vocht). Na het rijden was het been weer helemaal dun alleen de volgende dag zat er op die plekken weer vocht. Ze heeft toen een weekje 's nachts met stalbandages gestaan (met coolingsgel samen, nooit doen!!!) en dit heeft goed geholpen, haar been liep niet meer vol met vocht.
Helaas na twee dagen zonder stalbandage te hebben gestaan zat er weer vocht bij en rond de kogel. Heel toevallig kwam de volgende dag de hoefsmit, heel het verhaal aan hem uitgelegd. Hij kon mij zo al zeggen dat ze veel te kort stond op haar hoeven en het vocht daardoor waarschijnlijk niet helemaal weg kon (waarschijnlijk heeft hij het veel beter uitgelegd dan ik nu doe, maar ik was er niet bij en dit is wat ik begrepen heb wat hij verteld heeft). Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard met de sprongen naar binnen en hoeven naar buiten staat (koe-stand).
In ieder geval heeft ze nu ijzers achter, sindsdien is haar been niet meer volgelopen met vocht. Het is nog niet helemaal over, maar dat heeft natuurlijk zijn tijd nodig (is nu +/- 2 weken geleden en haar hoeven groeien niet zo snel).
Ze staat nu ook in een andere stal, omdat ze soms wel eens tegen de stalwand slaat. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat haar been in eerste instantie zo dik is geworden.
Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is en als je iets wilt weten vraag je het maar.
shaneen
Geplaatst: 09-12-04 12:28
toen mijn paard dat had had ze hoefcatrol cat 3, en bij mijn oude pony was het idd overbelasting, dit trok alleen wel weer weg na het rijden/stappen, verschilt zo erg per paard is nu om het zo te zeggen erg moeilijk, zou alleen wel ff een zware bak vermijden en uistappen op het harde en dan nog ff koelen... succes
gamble
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-04 21:25
Bulten zijn wat zachter geworden, we stappen nu 2x een half uur rechtuit en op het harde> Ik heb coolpacks gekocht die we daarna om zijn been doen. Ik moet eerlijk toegeven dat het me helemaal niet lekker zit, ben bang dat er meer aan de hand is.
Delphi2
Geplaatst: 10-12-04 22:57
Paard van mijn vriendin had het ook aan alle vier de benen, oorzaak onbekend. Zij heeft een aantal weken/maanden alleen op straat gestapt en twee keer per week over het strand door de branding stappen en draven. Tevens moest ze ca. twee weken metacam geven. Het paard heeft nu nergens meer last van.