Zenuwsnede hoe lang pijnvrij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Zenuwsnede hoe lang pijnvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:36

Een stalgenoot heeft een paardje van elf jaar. In de zomer van dit jaar heeft dit paard een zenuwsnede ondergaan. Iets waar ikzelf niet achter sta, maar zij wel. Ze wilde graag nog een paar jaar van haar paardje kunnen genieten.
Nu loopt dit paardje gevoelig en onregelmatig. Onder het zadel kreupelt ze zelf. Is het mogelijk dat de zenuwen al binnen een half jaar aan elkaar groeien en nu weer pijn veroorzaken.
Mijn stalgenoot denkt helaas van wel, maar wil eerst een fysiotherapeut naar haar laten kijken. Ze hoopt dat ze vast zit in haar schouder, maar ik denk zelf dat helaas de pijn daar niet door komt...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:41

Imker heeft dit jaar 2x een zenuwsnede gehad. De eerste in juli en de tweede in september.
Na de eerste operatie was hij eventjes rad, maar na een goede anderhalve maand was hij weer kreupel.
Ik ben toen met hem teruggegaan naar de kliniek en daar bleek dat de strengen niet helemaal doorgehaald waren. Dat was gelukkig met een tweede (garantie-)operatie te verhelpen.

Je paard kan tussen de anderhalf en 10 jaar met een snede doen, het ligt er maar net aan hoeveel zenuw er verwijderd is en hoe de uiteinden 'verwerkt' zijn.

Als je wilt, kan je stalgenoot wel contact met me opnemen.

wimbeldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:53

Mijn dierenarts noemde ook de zenuwsnede als mogelijkheid voor mijn paard. Hij vertelde wel dat de zenuw soms weer aan elkaar groeit. Dit kon al na twee weken zijn. Ze kunnen dan nog een keer doorsnijden; iets hoger, maar ook hierbij is het mogelijk dat het weer snel hersteld.
Ik weet niet wat de reden is van de zenuwsnede; maar ik heb mijn paard dit bespaart en hem volgens de methode van Antoine de Bodt recht laten richten. Het gaat nu (na twee weken training) heel goed met hem.

Imker, ik dacht dat je na een zenuwsnede geen wedstijden meer mocht starten. In je profiel lees ik dat je L2 start. Of zijn de regels in de dressuur anders?