Fistel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckygirl

Fistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:57

Hoi allemaal,

Ik heb een pony die op de kaak een fistel heeft. Heeft er iemand ervaring met paarden die een fistel hebben. Ik zou graag willen weten hoe ik dit het beste zou kunnen behandelen. En of er ook iets is zodat je het van binnenuit kan bestrijden. (een fistel komt namelijk voort uit een ontsteking binnenin).

Alvast bedankt!!!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:55

Mijn vorige paard heeft ook een fistel gehad op zijn neusbeen. Dat was geen mooi plaatje kan ik je zeggen. Een groot gat viel er in zijn huid en eromheen was de huid erg gezwollen. Het enige wat je eigelijk moet doen is de wond goed schoonhouden. Biotex of soda opgelost in lauw/warm water zijn de beste middeltjes om het echt goed schoon te houden. Voor de rest is het afwachten tot de rommel die eruit moet eruit komt. (waarschijlijk een afgestorven botsplinter) Bij mijn paard duurde het echt een aantal maanden! En het jaar daarna brak het weer open en duurde het weer een aantal maanden. Maar ik heb het paard nog 10 jaar gehad en het is prima genezen. Het is vooral een kwestie van tijd en geduld. Zoalang je pony verder goed functioneert (eet en drinkt lekker en is werklustig) kan je gewoon rijden.
Sterkte en maak je niet teveel zorgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:02

ga gewoon eens zoeken bij google, staat heel veel info op , wel over mensen maar staan wel heel veel goede tips bij....

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:28

Mijn paard heeft zo'n onsteking op zijn binnenbeen gehad. De dierenarts heeft het opengeprikt. Met een injectiespuit (zonder naald) die je vult met een biotex oplossing (biotex is zachter, maakt minder kapot van binnen dan soda!!!) kun je het uitspuiten door het wat in de opening te drukken.

Dat ontsmet goed. Die methode heb ik vaak gebruikt. Ook met een schaap van mij met een fistel in zijn kaak.

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:37

Badedas helpt ook heel goed.
Maakt goed schoon en ontsmet.
Je moet dan wel de goede nemen de groene fles.