Arnoud schreef:Trailertraining kan znoiezo nooit kwaad, maar dat is toch meer om het paard IN de trailer te KRIJGEN???
Nee hoor, dat hoeft niet per sé. Mijn pony had in omgang een superkarakter en was heel leergierig en liep ook zo de trailer op, maar zodra hij erin stond ging hij door het lint en mepte heel de trailer aan gort, af we nou reden of niet, hij flipte gewoon.
Het was zelfs zo erg, dat heel de auto meebewoog terwijl er een Landrover Cruiser voor stond waarvan je mag verwachten dat die heel wat aankan.
Net toen ik had besloten dat we dan helaas niet op concours konden met dit paardje, kwam er hulp uit onverwachte hoek.
De manege waar ik altijd heen ging voor ponyclub les had 10 dagen indoor en tijdens 1 van die dagen hadden ze Emiel Voest uitgenodigt voor een Clinic. Emiel had de vraag of hij alleen een clinic moest geven of dat er ook "problemen" waren met bepaalde pony's waarbij hij kon helpen/instructies geven.
De manege eigenaar heeft verteld over Urben (mijn pony dus) en zijn trailer angst en Emiel stelde voor om daar dan naar te kijken tijdens zijn clinic en zomogelijk een oplossing ervoor bedenken.
Natuurlijk kan je er niet vanuit gaan dat het probleem in 1,5 uur opgelost was, maar omdat Emiel er in die tijd er niet achter kwam wat nou precies Urbens reden tot flippen was, heeft hij aangeboden om ons te helpen in de vorm van trailertraining.
Urben is eerst 8 dagen naar Emiel gegaan, en daarna ben ook ik daar voor 6 dagen heen geweest.
Emiel is echt een super aardig/behulpzaam en diervriendelijk persoon en Urben en ik hebben daar samen heel veel geleerd, zowel als met rijden, als grondwerk en natural Horsemanship .
In die 8 dagen dat alleen Urben bij Emiel was, heeft Emiel het voor elkaar gekregen dat Urben zonder problemen in de trailer vervoert kon worden.
Dit alles is nu bijna 6 jaar geleden, ik ben inmiddels overgestapt op de paarden maar heb Urben nog steeds (en die gaat ook nooit meer weg). Als we met de trailer of vrachtwagen een nieuw paardje op gaan halen, of als een stalgenoot wegmoet met de trialer en die paarden kunnen/durven niet alleen te staan, dan staat Urben als rustgevend kamereraadje bij hun op de trailer en laat zo aan de nerveuse paardjes naast hem zien dat vervoert worden in een trailer niks is om je druk over te maken
Citaat:
Er zijn ook pasta's in de handel waar het paard kalm van wordt, maar waarvan prestaties niet achteruit gaan.
Als je die gebruikt moet je wel verdomd goed op de werkende stoffen letten, want sommige staan op de dopingslijst. Verder is daar idd niks mis mee.