Mijn Paard is niet normaal in de trailer HELP MIJ!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corella

Mijn Paard is niet normaal in de trailer HELP MIJ!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:49

hallo,
mijn pony is niet normaal in de trailer.
hij steigerd, loopt op de plaats en bokt.
als we een half uur rijden staat hij door en door nat van het zweet.
als ik erbij ga staan helpt dit niets.
ik ben ten einde raad want hij is dan echt enorm gestresst.
hij was eerst nooit zo.
het is gewoon ineens gekomen.
help mij asjeblief!!!!!!!
groetjes corella

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:54

tijd voor trailer training met deskundige begeleiding.
Wil niet bot over komen maar dat lijkt mij de beste optie. Want we kunnen je nu wel allemaal advies geven, maar wij zijn er niet bij en weten dus niet precies wat/wanneer en waarom er iets gebeurd.
flipt je paard bijv alleen als de trailer rijdt, en verkeer langs komt, of ook al als hij/zij op de trailer staat maar de trailer stil staat.
Daardoor kun je tips krijgen waardoor het alleen maar erger wordt, en dus kan je volgens mij beter meteen profesionele hulp erbij halen.
Succes/sterkte

Corella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:59

heej,
dankje,
maar hij heeft het echt altijd als we al 1 metertje thuis zijn weggereden.
als we stilstaan shaked heel de auto.
bedankt, we zullen zoeke naar hulp!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:05

Trailertraining kan znoiezo nooit kwaad, maar dat is toch meer om het paard IN de trailer te KRIJGEN???
Er zijn ook pasta's in de handel waar het paard kalm van wordt, maar waarvan prestaties niet achteruit gaan. Ikzelf heb daar goede ervaring mee, alleen Kunnen merries er chagerijnig van worden.

Corella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:11

tjah...
het rare is..
hij loopt er gewoon in..
dat is geen probleem bij hem Verward
bedankt!!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:30

wat voor trailer heb je ???? mijn paard wordt helemaal gek van een houten tussenschot, mischien iets ruimer zetten ????

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:28

Arnoud schreef:
Trailertraining kan znoiezo nooit kwaad, maar dat is toch meer om het paard IN de trailer te KRIJGEN???

Nee hoor, dat hoeft niet per sé. Mijn pony had in omgang een superkarakter en was heel leergierig en liep ook zo de trailer op, maar zodra hij erin stond ging hij door het lint en mepte heel de trailer aan gort, af we nou reden of niet, hij flipte gewoon.
Het was zelfs zo erg, dat heel de auto meebewoog terwijl er een Landrover Cruiser voor stond waarvan je mag verwachten dat die heel wat aankan.
Net toen ik had besloten dat we dan helaas niet op concours konden met dit paardje, kwam er hulp uit onverwachte hoek.
De manege waar ik altijd heen ging voor ponyclub les had 10 dagen indoor en tijdens 1 van die dagen hadden ze Emiel Voest uitgenodigt voor een Clinic. Emiel had de vraag of hij alleen een clinic moest geven of dat er ook "problemen" waren met bepaalde pony's waarbij hij kon helpen/instructies geven.
De manege eigenaar heeft verteld over Urben (mijn pony dus) en zijn trailer angst en Emiel stelde voor om daar dan naar te kijken tijdens zijn clinic en zomogelijk een oplossing ervoor bedenken.

Natuurlijk kan je er niet vanuit gaan dat het probleem in 1,5 uur opgelost was, maar omdat Emiel er in die tijd er niet achter kwam wat nou precies Urbens reden tot flippen was, heeft hij aangeboden om ons te helpen in de vorm van trailertraining.
Urben is eerst 8 dagen naar Emiel gegaan, en daarna ben ook ik daar voor 6 dagen heen geweest.
Emiel is echt een super aardig/behulpzaam en diervriendelijk persoon en Urben en ik hebben daar samen heel veel geleerd, zowel als met rijden, als grondwerk en natural Horsemanship .
In die 8 dagen dat alleen Urben bij Emiel was, heeft Emiel het voor elkaar gekregen dat Urben zonder problemen in de trailer vervoert kon worden.

Dit alles is nu bijna 6 jaar geleden, ik ben inmiddels overgestapt op de paarden maar heb Urben nog steeds (en die gaat ook nooit meer weg). Als we met de trailer of vrachtwagen een nieuw paardje op gaan halen, of als een stalgenoot wegmoet met de trialer en die paarden kunnen/durven niet alleen te staan, dan staat Urben als rustgevend kamereraadje bij hun op de trailer en laat zo aan de nerveuse paardjes naast hem zien dat vervoert worden in een trailer niks is om je druk over te maken Clown

Citaat:
Er zijn ook pasta's in de handel waar het paard kalm van wordt, maar waarvan prestaties niet achteruit gaan.

Als je die gebruikt moet je wel verdomd goed op de werkende stoffen letten, want sommige staan op de dopingslijst. Verder is daar idd niks mis mee.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:46

Schilt het ook niet als je een tweede paard erbij op de trailer zet?! Gewoon een shet ofzo, dat hij niet helemaal alleen staat?! Bij sommige paarden kan dit ook helpen, en anders ben ik bang dat er niets anders op zit dan sederen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:07

misschien hooi erbij of lickit of andere liksteen of voer in een emmer??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:51

Corella schreef:
hij was eerst nooit zo.
het is gewoon ineens gekomen.

Het komt nooit zomaar opeens er is waarschijnlijk iets gebeurt mss kun je je nog iets herrineren wat anders was als anders.

En de pony van mijn vriend wordt ook erg druk als in de 2 paards trailer het schot vast staat in het midden.Als we het schot opzij zetten is er niets aan de hand.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:36

Is er mogelijk een andere auto voor de trailer gekomen?

Ik heb het zelfde probleem gehad, toen ik ipv de gewone auto, de volvo stationcar voor de trailer had. Door het lange "lege" achtereind van de auto, kreeg ik teveel vering op de voorkant van de trailer, met als gevolg dat zelfs paarden die normaal probleemloze reizigers waren, nu extreem druk en lastig waren, speciaal als er maar 1 paard op de trailer stond.

Ik heb een extra "na stelbare" vering op de auto laten plaatsen en daarmee was het probleem opgelost.

Kijk eens naar je auto, of vraag advies bij je garage.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:41

Hoogst waarschijnlijk heeft je pony wel een nare ervaring met de trailer. Maar het kan best zijn dat jij dit niet gemerkt hebt. Een bocht die net te scherp is genomen, een hobbel in de weg.... zeg het maar.

Mijn paard wil zomaar ineens ook de trailer niet meer in. Geen idee hoe dat komt... De heen weg was zonder problemen. Ik heb niks gemerkt, de bestuurder reed heel rustig en ik heb niks gemerkt, maar de terug weg wilde hij de trailer niet meer in en van af dat moment heb ik er problemen mee. Ik krijg hem er wel in maar soms duurt het 2 uur! Zeg maar wat het geweest is... feit blijft hij wil er niet in.

Ik zit er ook aan te denken deskundige begeleiding in te schakelen. Heb zelf nu al zoveel geprobeert... Het houd een keer op en er zijn nu eenmaal mensen die er veel meer ervaring en verstand van hebben dan ik dus waarom die niet inschakelen...

Succes er verder mee...

Misschien is het inderdaad

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:50

Een aanvulling op eerdere antwoorden.
Toen ik mijn pony kreeg was hij enkel een 1,5 paard trailer gewend.
Hier stond hij er opeens met 2 paarden in.
Erin lopen was absoluut geen probleem en er werd rustig gereden, toch brak hij de hele trailer af.
Inmiddels is er een nieuwe trailer met een doorzichtig tussenschot en meer licht gekomen, en hij staat harstikke braaf stil.
Misschien kun je een andere trailer proberen, anders zou ik het advies wat hierboven allemaal staat proberen.
Succes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:19

Citaat:
als ik erbij ga staan helpt dit niets.

wat je ook doet, doe dit nooit meer, levensgevaarlijk nl.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:31

shan schreef:
wat je ook doet, doe dit nooit meer, levensgevaarlijk nl.

helemaal mee eens. er zijn al veel gewonden gevallen die zon actie ook uithaalden! Ga nooit bij je paard in de trailer staan, al issie nog zo gek, en nog zo ziek!!