Stalbeen na peesklap = bandageren met coolpack?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stalbeen na peesklap = bandageren met coolpack?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:00

Mijn paard heeft een peesklap en omdat hij nu dus veelal (ees 22 uur per dag) binnen staat, heeft hij een stalbeen ontwikkeld. Hij Loopt minimaal 2 keer per dag in de stapmolen ongeveer 3 kwartier daarna wordt zijn been 10 min afgespoten en krijgt hij er mintzalf (voorgeschreven door de dierenarst) op gesmeerd. Na dit proces, is het grootste gedeelte van de verdikte stalbeen weggetrokken, maar als je 5 uur later het proces wilt herhalen, begin je weer van voor af aan. Is het bandageren met een coolpack misschien een oplossing hiervoor? (ik ga dit zeker voorleggen aan mijn Da, maar die is er deze week helaas niet) Heeft iemand hier ervaring mee? en is het bandageren niet nadelig voor de peesklap (goedde doorbloeding is van groot belang bij een peesklap).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:45

Nee, bandageren met een coolpack is niet goed ivm drukverdeling. Je kan wel gewoon een stalbandage aanleggen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:35

In plaats van 10 minuten koelen dmv afspuiten kan je best 10 minuten koelen mbv een coolpack. Gebruik er dan liefst 2, langs de binnen- en buitenkant van het been 1. Je moet niet je paard de hele dag laten staan met een coolpack in een bandage.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:48

10 minuten koelen is sowieso erg weinig.
Zou je eerder 15-20 minuutjes aanraden.
Stalbandage aanleggen is niet goed, dit geeft warmte en gaat broeien en dit zorgt ervoor dat irritaties en ontstekingen alleen maar erger worden!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:53

Dat ligt er maar aan wat voor bandage je aanlegt. Als je een onderlap neemt die geen hitte creeert, dan kan dat best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:34

Haagsemeid schreef:
10 minuten koelen is sowieso erg weinig.
Zou je eerder 15-20 minuutjes aanraden.
Stalbandage aanleggen is niet goed, dit geeft warmte en gaat broeien en dit zorgt ervoor dat irritaties en ontstekingen alleen maar erger worden!

Eeder 15 tot 20 min, is dat zodat de verdikking langer wegblijft? of dat de verdikking (stalbeen) meer wegtrekt?
Ik denk dat ik het dan niet aandurf om bandages erom te wikkelen (ik heb gewone elastische bandages, kun je gebruiken voor het rijden, maar kon ook voor onderweg en volgens mij ook voor in stal. Maar er bestaat dan een kans dat ik verkeerd bandageer (net iets te strak of net iets te los) en de situatie vererger.. Ach gut
Bedankt voor jullie advies,
Ik denk dat ik het dan toch hou bij het afspuiten van 15 tot 20 ? min Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:55

Een stalbandage is ALTIJD met een dikke onderlap, net als bij een reisbandage. Deze onderlap gaat vaak zeker over de kroonrand en knie heen.
Je bandageert dan van boven naar beneden, tot in de kootholte en dan ga je weer naar boven. Je gaat niet te strak naar beneden en iets strakker weer naar boven.
Afspuiten heeft voor een stalbeen geen enkele zin: een stalbeen verdwijnt alleen met beweging.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:13

als je er hem aan kan wennen, kan je beter en efficiënter koelen door zijn been in een volledig gevulde emmer water te zetten, en die emmer gewoon constant met een traag straaltje water bij te vullen/te verversen. het koelingseffect is zo véél intenser!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:07

imker schreef:
Een stalbandage is ALTIJD met een dikke onderlap, net als bij een reisbandage. Deze onderlap gaat vaak zeker over de kroonrand en knie heen.
Je bandageert dan van boven naar beneden, tot in de kootholte en dan ga je weer naar boven. Je gaat niet te strak naar beneden en iets strakker weer naar boven.
Afspuiten heeft voor een stalbeen geen enkele zin: een stalbeen verdwijnt alleen met beweging.

Ok, dan zijn het dus gewone werk bandages.
Maar het afspuiten is meer voor de peesklap als voor de stalbeen. Het afspuiten gebeurt ook direct nadat hij mee is gaan wandelen, of dat hij in de stapmolen is geweest.
Thanx Lachen

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:11

Ik heb nog nooit gehoord dat je een peesklap moet bandageren,waarvoor doe je dit eigelijk?In de paardekliniek van Someren raade ze mij dit dan ook af.Je kan met een bandage nooit de druk van een paardengewicht opvangen.