Hersenbloeding???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marit25

Hersenbloeding???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:57

Hai,

Mijn paard (20 jaar) loopt sinds een week met een voorbeen wat vreemd te zwaaien, zet hij anders neer dan normaal. vóór het andere voorbeen. Zo neemt hij een grote pas en een kortere, met een wat andere coördinatie lijkt het. Verder is er niets met hem aan de hand, zijn karakter is als altijd. In draf is hij wel wat kreupel.

De dierenarts zei vandaag, nadat hij 3 passen gezien had dat hij waarschijnlijk een (kleine) hersenbloeding heeft gehad (of een schudding, door een klap. maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).

Kan hij dat zo snel zien, of weet iemand andere mogelijkheden. Vooral omdat hij niet ziek is ofzo. En heeft iemand wel eens een paard met een hersenbloeding gehad en hoe ging het daar verder mee??

gr.MARIT

[edit]Caps lock uit titel verwijderd[/edit]

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:26

Van een lichte hersenbloeding is een paard niet ziek.
Wat je wel kunt zien is dat er uitval is,eigenlijk altijd eenzijdig.
Je ziet het zelf dat ie een been verder wegzet dan de ander maar ook kan het zo zijn dat zijn nek scheefgehouden wordt of dat een ooglid gaat hangen.
Een dier wat een herseninfarct gehad heeft kun je niet berijden.
Een enkele keer komt het voor dat bij een licht infarct de boel weer herstelt maar daar gaat heel veel tijd overheen.
Aannemelijker is dat je bij een dier op leeftijd nog eens geconfronteerd wordt met uitval.

Groet Dagmach

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:31

In grote lijnen ben ik het wel met Dagmach eens, al zou ik gezien de leeftijd ook de ziekte van Cushing( = tumor aan de hypofyse) niet direct uit willen sluiten.

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:10

Om een dergelijke diagnose te stellen zal de dierenarts uitsluitsel kunnen stellen neem ik aan. Maar zijn er dan nog meer symptomen, want behalve dat hij wat trekt met dat been merk je voor de rest niets

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:34

Mijn vorige paard heeft ook een hersenbloeding gehad, haar linkerhelft van haar hoofd had uitval... ze is kort na de constatering ingeslapen, mede omdat ze ook kanker had Boos!

Succes ermee! En ik zal gewoon nog een x de veearts vragen!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:51

marit25 schreef:
Om een dergelijke diagnose te stellen zal de dierenarts uitsluitsel kunnen stellen neem ik aan. Maar zijn er dan nog meer symptomen, want behalve dat hij wat trekt met dat been merk je voor de rest niets

Zeker in het begin stadium, hoeven er niet perse andere symptomen te
zijn. Mogelijke symptomen (behalve uitval verschijnselen) zijn: slecht verharen, langer en ook krullend haar, gewichts verlies, eventueel ook diabetes.
Eigenlijk allemaal dingen die er in kunnen sluipen, maar die beslist geen must zijn.
De VA kan overigens via een bloed en urine test vrij snel uitmaken of er sprake is van Cushing.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:33

Mijn oude merrie heeft meerdere hersenbloedingen gehad. Op den duur was ze zo in de war dat we haar uit haar lijden verlost hebben. Je kon aan haar blik ook heel goed zien dat ze niet in orde was.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:55

Een pony bij ons op de manege heeft ook een hersembloeding gehad. Het zat zowieso toch al niet goed in haar koppie, want ze was ook epileptisch.
Na de hersenbloeding was ze deels verlamd aan de rechterzijde. Haar coördinatie was ook erg slecht. Ze hebben haar in laten slapen.

Beterschap voor je paardje!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:11

marit25 schreef:
Hai,

Mijn paard (20 jaar) loopt sinds een week met een voorbeen wat vreemd te zwaaien, zet hij anders neer dan normaal. vóór het andere voorbeen. Zo neemt hij een grote pas en een kortere, met een wat andere coördinatie lijkt het. Verder is er niets met hem aan de hand, zijn karakter is als altijd. In draf is hij wel wat kreupel.

De dierenarts zei vandaag, nadat hij 3 passen gezien had dat hij waarschijnlijk een (kleine) hersenbloeding heeft gehad (of een schudding, door een klap. maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).

Kan hij dat zo snel zien, of weet iemand andere mogelijkheden. Vooral omdat hij niet ziek is ofzo. En heeft iemand wel eens een paard met een hersenbloeding gehad en hoe ging het daar verder mee??

gr.MARIT

[edit]Caps lock uit titel verwijderd[/edit]

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:13

mijn paard heeft vroeger ook een hersenbloeding gehad. ze leeft nog steeds en loopt super en ze is 19! ze heeft wel haar tong altijd een beetje uit haar mond hangen en je merkt wel dat ze met de ene kant meer moeite heeft dan met de andere kant. succes

marit25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 20:23

oblige schreef:
mijn paard heeft vroeger ook een hersenbloeding gehad. ze leeft nog steeds en loopt super en ze is 19! ze heeft wel haar tong altijd een beetje uit haar mond hangen en je merkt wel dat ze met de ene kant meer moeite heeft dan met de andere kant. succes

Gelukkig, bedankt. Hij oogt nu weer prima, maar je schrikt onwijs als het je gezegd wordt door de DA. Zelfs zijn lopen verbeterd, ik vroeg me ook af of het niet een hersenschudding kon zijn geweest.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:10

het kan ook een infarct zijn dan komen alle functies vaak weer terug net als bij mensen, mijn ma heeft dit gehad en had ook geen coordinatie meer en dat is na een paar dagen weer hersteld!

niet 100% hoor, miss moet je eens een scan ofzo laten maken er kan een ader dicht geslibt zijn of een zenuw klem zitten.

Roderijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:32

Mijn pony heeft meerdere hersenbloedingen gehad. De eerste op haar 23ste. Dit was een kleine, maar na twee weken heeft ze er weer 1 gekregen. Deze was zo heftig, dat ze aan 1 kant in haar gezicht verlamd was. Aan deze kant kon haar oog niet meer gesloten worden. (per dag meermalen zalven om schade te voorkomen) Haar lip hing helemaal slap. Ze kon nog wel staan, maar als ze liep en ze moest de bocht om, dan werd ze door iemand ondersteund. (pony is 1.36m)
Deze situatie heeft twee weken geduurd. We stonden op het punt haar in te laten slapen. Omdat ze graag op het land liep bij de andere pony's heb ik haar toch nog op de wei gezet. De volgende dag zag ik, dat haar lip iets meer omhoog was gekomen. Lachen

Om een lang verhaal kort te maken. Ze heeft gevochten als een leeuw en is er weer helemaal bovenop gekomen. Twee jaar na haar hersenbloeding ben ik weer met haar gaan rijden (recreatief). Inmiddels is ze met pensioen. Ik hoop, dat ze 31 mei 2005 30 jaar gaat worden. OK dan! Bijgaand een foto van Doreth op haar 26ste. http://www.xs4all.nl/~roderijs/images/doreth%

Roderijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:37

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:39

ik ken ook een pondy die dat heeft gehad, hij had zijn hoofd gestoten, 2 dagen later overleden:(
suucees ermme!!!!