Geen energie door groei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Geen energie door groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:29

Hallo allemaal Lachen,

Mijn bijrijpaard is de laatste tijd, vooral na 1 of 2 dagen dressuurmatig rijden, nogal moe. In de stal slaapt ze half en tijdens t werken is ze ook niet echt actief, of het luiheid of moeheid is weet ik niet zeker. Op de wei rent ze wel. Ze eet ong. 4 kilo (half sportbrok en half muesli), krijgt kuilvoer en halve dag weidegang, ze wordt in februari 5 jaar en nu vroeg ik me af of het kan zijn dat ze n beetje moe is doordat ze nog aan t groeien is (ze is wel 'meer paard' aan het worden laatste tijd) of door iets anders? Ze wordt 5/6 keer per week getraind, 1 dag rust en daarnaast nog buitenritjes, longeerwerk, enz. Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Alvast bedankt!
Groetjes Lotte

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:15

Hoi Lotte,

Ik vind het een beedje moeilijk te beoordelen. Zoals je zelf al aangaf zou het luiheid kunnen zijn, of gebrek aan voldoende energie doordat ze in de breedtegroei is. Zou ook een bloedarmoede kunnen zijn, komt vaker voor op deze leeftijd, wat met de groei te maken zou kunnen hebben, maar dat zou een DA moeten bepalen. Verder kan er ergens een (interne) ontsteking zitten wat het lichaam aan het bestrijden is.

Wat je zou kunnen proberen is om een shot vitamine pasta toe te dienen en na het rijden een kilo meusli extra geven. Controleer ook even of het geen dieetmeusli is.

Heeft ze vroeg in het seizoen een deken om gekregen, waardoor ze misschien wat later verhaard, hierin gaan nl ook veel energie zitten.

Veel mogelijkheden dus. Sterkte...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:26

Hmm..
Het kan ook gewoon zijn, dat hij/zij een soort dipje heeft, gewoon een beetje moe... Dat zullen wel meer paarden hebben (gehad), dus misschien heeft hij gewoon een weekje waar hij moe is(ja weet niet hoe ik het uit moet leggen Tong uitsteken )
Maar het kan zijn dat het door de groei komt, weet het niet.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:14

Sommige paarden worden inderdaad een beetje futloos als ze snel ontwikkelen. Even een beetje gas terug nemen en niet te eenzijdig werk doen kan helpen. Ook zou je wat extra vitaminen enz kunnen proberen. Er zijn een soort spuiten zoals een wormenkuur (ben de naam even kwijt) die kunnen helpen bij een dipje. Zijn gewoon in een goede ruitersportwinkel te koop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:45

5/6 keer per week zeg je.. denk dat je dit paard een vakantie geven moet.

hij is nog jong en toch 5/6 dagen per week bezig zijn een naar je mens luisteren kan voor een jong paard best moeilijk zijn.( weet niet hoe lang je dan rijd)
geef hem een weekje vrijaf, en neem hem dan alleen mee voor een kort ritje buiten.. misschien dat ie daarvan opknapt

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 10:17

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik eens een vitaminekuurtje ga proberen en wat meer rust, t is zo jammer dat het al zo vroeg donker is, anders konden we namelijk wat meer t bos in! Ellepel: 5/6 keer per week zijn we met haar bezig, ong. 4 keer rijden(dressuur en beetje beginnen met cavaletti, half uurtje per keer), 1 keer longeren, en verder wat naar buiten. Dit verschilt wel per week. Ik denk dat t misschien idd aan meerdere dingen ligt, vitaminen, veel werken, snelle ontwikkeling enz. Als iemand nog meer tips heeft, laat maar weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:34

Je zou voor de zekerheid even het bloed kunnen laten controleren, misschien heeft ze wat last van bloedarmoede.
Daar worden ze ook heel sloom/moe/lusteloos van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:27

op zich valt het wel mee dat je dan een half uurtje rijd. dacht wel dat dat juist goed is. als je nou een uur zou rijden kan ik me voorstellen dat een jong paard daar moe van wordt.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 13:32

Misschien idd nog het bloed laten controleren, maar ik denk geen bloedarmoede, dan zou ze denk ik echt moe zijn(heb nog wat oude topics over bloedarmoede gevonden en daar stond dat bloedarmoede eigenlijk helemaal niet bestaat, maar dat het iets anders is). Als ze namelijk 2 dagen rust heeft gehad is ze weer helemaal fit, maarja als ze 2/3 dagen achter elkaar half uurtje rijdt is ze behoorlijk sloom. Ze krijgt nu meer voer, 4 kilo, en misschien wat haver erbij? Ik denk dat ik misschien een kuurtje van 30 dagen ga proberen met Opkikker(bij de Paardendrogist), zitten allemaal goede vitaminen en mineralen in, kan in ieder geval geen kwaad denk ik!