Nu was het vandaag weer heel heftig de pijn, anders dan normaal. En de VA moest toevallig komen om in te enten. Ik heb het uitvoerig besproken met de VA en de VA heeft na een kleine "versuffing" bij mijn paard uitgebreid kunnen voelen. En het blijkt dat bij de aanhechting van de nekspieren aan de bovenkant aan de schedel te kort zijn. Dit heeft te maken dat de wervels harder groeien dan de spieren (harder gegroeid zijn). Ik zelf heb zoiets soortsgelijks meegemaakt met mijn linkerknie en na fysiotherapie was dit weg. Nu is het toeval dat ik het longeren aan het oppakken ben met mijn arab (hij is 2 jaar en 9 maanden) en je kent jonge dieren: jolig, wegspringen, bokken ed. Dit is gister zo geweest. Een paard wat bokt brengt zijn hoofd naar beneden, worden de spieren aangespannen bij de manenkam, komt meer spanning op, dus dat doet pijn bij hem, omdat die spieren niet lang genoeg zijn. Vandaar deze pijn vandaag bij hem. Advies van de VA was om voorlopig niet te longeren. Ik deed dit al niet vaak, dus dat is niet erg (heb hekel aan longeren, saai
). Wel om veel te wandelen, recht stukken..Hij vertelde verder dat het met het rijden wel beter moest worden.
Nu zoek ik eigenlijk mensen die zoiets soortgelijks hebben meegemaakt bij hun paard, hoe jullie het "opgelost" hebben en of het helemaal goed is gekomen?