aanhechting halsspieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

aanhechting halsspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 18:04

In het voorjaar 2004 heb ik hier al eerder een bericht geplaatst over mijn arabier die steeds last had van zijn hals. Klakken in de hals, ik mag niet net achter zijn oren hem aaien bijv. Dit is de ene dag erger dan de andere dag. Maar in het voorjaar werd al gezegd: kan groei zijn. Dus ik liet mijn arab gewoon zijn gang gaan, lekker wei op en verder niks.

Nu was het vandaag weer heel heftig de pijn, anders dan normaal. En de VA moest toevallig komen om in te enten. Ik heb het uitvoerig besproken met de VA en de VA heeft na een kleine "versuffing" bij mijn paard uitgebreid kunnen voelen. En het blijkt dat bij de aanhechting van de nekspieren aan de bovenkant aan de schedel te kort zijn. Dit heeft te maken dat de wervels harder groeien dan de spieren (harder gegroeid zijn). Ik zelf heb zoiets soortsgelijks meegemaakt met mijn linkerknie en na fysiotherapie was dit weg. Nu is het toeval dat ik het longeren aan het oppakken ben met mijn arab (hij is 2 jaar en 9 maanden) en je kent jonge dieren: jolig, wegspringen, bokken ed. Dit is gister zo geweest. Een paard wat bokt brengt zijn hoofd naar beneden, worden de spieren aangespannen bij de manenkam, komt meer spanning op, dus dat doet pijn bij hem, omdat die spieren niet lang genoeg zijn. Vandaar deze pijn vandaag bij hem. Advies van de VA was om voorlopig niet te longeren. Ik deed dit al niet vaak, dus dat is niet erg (heb hekel aan longeren, saai Knipoog ). Wel om veel te wandelen, recht stukken..
Hij vertelde verder dat het met het rijden wel beter moest worden.

Nu zoek ik eigenlijk mensen die zoiets soortgelijks hebben meegemaakt bij hun paard, hoe jullie het "opgelost" hebben en of het helemaal goed is gekomen?

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:23

ik heb het nooit meegemaakt maar het lijkt me heel naar
wat zegt je DA?
misschien door oefeningen rustig aan oprekken
of ook fysio?
in iedergeval wens ik jullie heel veel sterkte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:55

misschien raar dat ik hetz eg, maar ik zou deze arabier dus laten staan tot hij volledig is uitgegroeid en dan pas aan het werk gaan...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 08:01

Is niet raar, maar dit had ik zelf ook al in gedachte Knipoog

Met fysio begin ik volgende week.