Zweten na vijf minuten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusjuhh

Zweten na vijf minuten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 08:47

Hey allemaal, Lachen
Ik heb een probleempje, misschien ligt het aan mij, maar het volgende is aan de hand;
Mijn paard (een IJslander) is na hooguit tienh minuten bekaf, ze zweet, ze puft, en het duurt ruim een half uur voor ze weer helemaal op adem komt. Om maar niet te beginnen over droog worden.. Ik weet niet of mijn voer er iets mee te maken heeft; 's ochtends een kwart biks, 's avonds een kwart biks, en na het rijden een kwart IJslanderbiks en een kwart reformmeusli van Havens + total supply (vit.poeder) van Pavo. HELP MIJ! Ze is drachtig, en het kan natuurlijk gewoon zijn dat het aan haar dikke vacht ligt (ze staat overdag namelijk buiten) maar ik moet het gewoon weten, want ik wil me niet onnodig zorgen maken maar als ze wel iets mankeert wil ik het ook weten.
-X- Thanks, Suus

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:56

Het is nu naar verhouding vrij warm buiten, wacht maar af, als het weer wat kouder wordt, zal je paardje ook ineens een stuk minder zweterig zijn en minder pufferig. Knipoog

Als ze gewoon een volledige wintervacht heeft, hoef je niet te wachten totdat ze helemaal droog zijn, ze kunnen dan nl. geen kou vatten. Gewoon 15 min tot 20 minuten uitstappen, en daarna kan ie zo de wei op of de stal in (als die niet te tochtig is). Desnoods doe je hem een tijdje een zweetdeken op, maar het is niet noodzakelijk hoor.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:30

Nero heeft ook een volle wintervacht en die heeft er ook flink last van als het weer eens wat warmer is....zoals in deze tijd, maargoed beter als dat ie het koud heeft !

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:36

ik zou mij inderdaad niet zo druk maken. Het is gewoon vrij warm buiten, met een dikke vacht dat wil wel.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:15

Jah idd,die van mij zweet ook snel,hij heeft een 220 grams winterdek op,die is vrij dun,vergeleken bij voorgaande jaren toen had hij een dikkere deken op,maar hij zweet heel snel maar alleen op de hals,doordat die deken dun is heeft hij onder de deken best wel een flinke wintervacht zitten,dus als ik ga rijden is ie snel bezweet,ken je nagaan als ie geen dek op heeft s,winters dan is het net een beer met zijn vacht en zou hij nog meer zweten.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:36

Mijn ijslander zweet op dit moment ook erg snel (zelf als ze niks doet zweet ze al).

Het is gewoon erg warm voor hun dikke winter vacht. Ik zou lekker rustig aan doen met rijden.
Ik laat mijn ijslander na het rijden ook altijd rollen, daardoor droogt ze ook sneller op.

Als ik me niet vergis krijgen we deze week nachtvorst. Reken maar dat je ijslander dan weer meer energie krijgt!!!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:16

Jep, alleen met het buitenzetten als je paardje nog nat is zonder deken zou ik wel oppassen... als ze gezweet hebben, zit het vocht namelijk dicht op de huid. ze kunnen de haren dan niet overeind zetten voor de warmte als ze het koud hebben... voor de zekerheid als ze nog nat is toch maar een dekentje op doen zou ik zeggen!

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:55

Ik denk dat het idd komt door haar dikke vacht. Mijn paard is na een paar minuten ook zeik nat. Ook is hij eerder moe. En ja droog krijgen, maar niet over beginnen. Ik laat hem op stal zonder zweetdeken tot hij droog is. Met zweetdeken duurt het echt jaren voor hij droog is. Alleen niet naar buiten doen hoor zonder zweetdeken als ze nog nat is. En let op tocht. Ze zal ook eerder moe zijn als ze drachtig is. Kost namelijk best wat energie. Hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:40

Ik weet niet hoe ver je paardje al is met de dracht maar als je haar de hele winter van plan bent door te trainen dan zou ik overwegen om haar te scheren, loop je ook vell minder het risico om straks met een verkouden paard te zitten. Ze zal dan veel minder zweten tijdens het werk en niet kou vatten. Alleen weet ik niet of je haar nog buiten hebt staan want dan moet je wel oppassen met scheren. Dat ze snel moe is kan idd komen doordat ze drachtig is. Probeer anders oevr te gaan op brokken die speciaal voor drachtige merries zijn. Deze bevatten extra voedingstoffen voor zowel merrie als ongeboren veulen.
hoop dat je er wat mee kan

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 18:31

Hoi! Ik zelf weer ff, ik heb haar (ff voor de duidelijkheid) overdag op een stukje land, en 's nachts op stal, ze heeft een onwijs dikke vacht, maar ik heb ook neit echt zin om, als ik haar zou scheren dan weer met een dek op te moeten zetten. Straks vat ze teveel kou ofzo... En merriebrok, ja, ga ik ook doen, maarja, hoever van te voren doe je zoiets? mijn veultje is hjalf Mei uitgerekend!
kus, suus

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 18:18

Als ik haar een regendekentje omdoe, breng ik haar dan erg in de war met haar vacht? sta elke dag nl uren te poetsen..

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:25

Ik sluit mij hierbij aan, waarschijnlijk door de relatief hoge en broeierige temperatuur. Wat betreft de merriebrok; ik dacht dat je daar ongeveer 2 maanden voor het einde van de dracht mee moet beginnen. Natuurlijk wel langzaamaan omschakelen.

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 19:34

ok thanks! Dus eerst 'n btje mengen en dan alleen? of.. bedoel je het niet zo?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:40

Mijn haf zit ook behoorlijk dik in zijn vacht. Hij zweet en puft ook snel en zeker als het zoals hierboven genoemd wat warmer wordt. Met hem kan ik er doorheen rijden, als hij begint te zweten wordt hij wat lomer maar daarna weer actiever. Na het rijden zet ik hem altijd kwartiertje/half uurtje in de binnenbak, hij kraijgt daar dan ook zijn eten en kan lekker rollen. Dan gaat hij gewoon naar buiten. Volgens mij kunnen ze daar tegen als inderdaad het vocht niet meer op de huid ligt is er niets aan de hand.. Wat betreft jouw ijslander, ik ben zelf ook zwanger en sneller moe. Van de een op andere dag is mijn conditie van normaal naar 0 gegaan. misschien dat dit met je paardje ook is gebeurt. Gewoon langzaam weer opbouwen en niet te veel van haar vragen. ze heeft tenslotte een veulentje in haar buik..