Wie weet de oplossing voor mok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bogie

Wie weet de oplossing voor mok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:46

Mijn paardje heeft erg last van mok aan een achterbeen. Nu heb ik 4 weken geleden de DA erbij gehad (voor de inënting) en gelijk maar even gevraagd wat ik er aan kon doen.

Ik heb een zalfje gekregen die ik er op moest smeren. Nou ik braaf elke dag dat zalfje erop doen. Blauw oog Wat mijn hele gevechten heeft opgeleverd omdat ik er amper naar mag kijken van mn paard.

Nu 4 weken later is het niet minder geworden, gelukkig ook niet erger. Heeft iemand goede tips om mok te bestrijden, want in het zalfje van de dierenarts geloof ik niet meer zo hard.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:50

Cure Mok van VSM helpt wel goed, dit zijn pilletjes en ook smeren met VSM Calandulan (gewoon bij de DA of Etos halen) zalf werkt bij mijn paard ook erg goed

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:50

ik heb een tinker(irisch cob) en die heeft ook last van mok. wat ik er aan doe vermijden dat het erger word. ik doe iedere keer nadat ik gereden heb haar benen afspuiten en dan met een handdoek goed afdrogen. en het word niet erger. verder moet je er voor zorgen dat de korstjes van de mok er af gaan. dus die haal je er eerst van af voor dat je de zalf er op doet.

succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:53

Ik weet niet wat voor zalf je hebt gehad van de DA, maar onze DA zegt dat de mokbacterie tegenwoordig resistent is voor Hydrocortiderm.
Mijn tweejarige heeft op dit moment ook last van mok, de DA adviseerde wassen met Betadinescrub, voorzichtig de korsten er van af pulken, goed afdrogen en daarna deppen met mokwater. Mijn paard staat binnen, ik weet niet of die van jouw nog op het land staat, maar met de nattigheid op dit moment is het dweilen met de kraan open...

Ik zou dus toch teruggaan naar je DA en daar niet te lang mee wachten. Verwaarloosde mok kan ervoor zorgen dat je paard bloedvergiftiging krijgt, en het kan ook zorgen voor Einschuss en een olifantenbeen, dat nooit meer weggaat.

Dus ook als je paard moeilijk doet met zijn benen moet je behandelen....je zult zien dat het allengs beter gaat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-12-04 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:54

three olie hebt ook goed. Bij mijnverzorgpaard na een week alle mok weg.
Kun je krijgen bij de drogist. Er zijn ook al meer topics over geweest.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:49

Zwavel
Wat ook wil helpen is met violet spray inspuiten en daarna met vrese schapenwol inbandageren. Dat een paar dagen zo laten en de mok is weg (bij mij dan Tong uitsteken )
Omdat mok dan geen zuurstof meer krijgt en het gaat broeien. Daarna is de huid nog wel rauw en moet het nog wel ingevet worden.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:49

Mijn paardje staat op stal. Ik heb de ondergrond al veranderd van stro naar zaagsel. Om zoveel mogelijk vocht te voorkomen.

Ik heb een zalf gekregen met de naam: Sectolin.

Zoals de DA heeft uitgelegd, heb ik de korstjes zoveel mogelijk weggehaald voordat ik de zalf erop smeer. Ook droog ik haar benen na het rijden. Maar het lijkt wel of het niet helpt.
Huilen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:50

Memuska had het ook heel erg na haar verhuis, aan vier benen. Dure zalfjes van de DA hielpen niet, en ik heb het opgelost met... uiercrème. Eerst goed gewassen met betadine scrub, dan goed drooggeblazen (met de haardroger Bloos!ps:) en 2x per dag insmeren met uiercrème. Na een week was er nix meer te zien, en de mok is ook niet teruggekomen (*klopt af*).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:53

bogie schreef:
Mijn paardje staat op stal. Ik heb de ondergrond al veranderd van stro naar zaagsel. Om zoveel mogelijk vocht te voorkomen.

Ik heb een zalf gekregen met de naam: Sectolin.

Zoals de DA heeft uitgelegd, heb ik de korstjes zoveel mogelijk weggehaald voordat ik de zalf erop smeer. Ook droog ik haar benen na het rijden. Maar het lijkt wel of het niet helpt.
Huilen

als ze op zaagsel staat heb je wel een voordeel als je haar benen hebt afgedroogt dan nog met zaagsel na drogen neemt nml ook voch op!!

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:28

goed afdrogen en dood gewone witte tandpasta werkt het beste en het snelste op aan rade van mijn dierenarts.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:20

Mokpilletjes schijnen erg goed te helpen!

shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:42

heeft je paard ook dikke sokken, het is heel erg maar als hij ze heeft, afscheren en dan bij de drogist zwavelbloempoeder halen.
gelijk ff langs de supermarkt voor een fles goedkope olijfolie.
le doet in een bakje de zwavelbloem, dit meng je met olijfolie tot je een soort papje krijgt.
een paar x per dag (min. 2x) goed op de plekken smeren met je handen en dan is het zo weg!!
ik heb zelf altijd friezen gehad en echt alles geprobeerd, kostte kapitalen en niks werkte, toen kreeg ik deze tip van de hoefsmid.
mijn shire heeft er gelukkig geen last van, maar ik weet nu in ieder geval HET middel.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:12

OK dan! OK dan! OK dan! Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.

Mijn paard heeft geen sokken want ze is geschoren. (om even op het vorige antwoord terug te komen)

Ik zal de huis tuin en keuken middeltjes ook eens aan een test onderwerpen. Morgen komt eerst de DA nog even langs om te controleren of het niet in het bloed zit.

Die zal nu ook wel wat anders voorschrijven hoop ik. Maar ik zal jullie opties ook even aan hem voordragen.

Jullie horen de uitslag nog wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:47

ik haal altijd eerst de korstjes eraf, en daarna smeer ik het dik in met uierzalf. binnen een paar dagen is het weg!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:13

Gewone acederm wondzalf hielp eerst ook bij mij, maar nu niet meer.... Het lijkt wel of die bacterie verrekte snel immuun wordt voor alle middeltjes en smeerseltjes... Het is en blijft een nare aandoening waar je paard als hij er eenmaal gevoelig voor is, vaak last van blijft houden... jammergenoeg!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:10

Gebruik graag even de zoekfunctie, er is al heel veel geschreven over mok, op Bokt.