Heeft dit te maken met wisselen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Heeft dit te maken met wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:24

Wel, ik maak me weer eens zorgen.
Jeweltje wordt grote Jewel en is nu aan het wisselen.De eerste tandjes voor zijn er al uit.Twee nu.Ze eet moeizamer en vermagerd iets, maar verder is ze volgens mij goed gezond.
Echter, ik zie haar de laatste dagen steeds met haar koppie een soort cirkeltjes draaien/rollen.Tja, het is een beetje moeilijk uit te leggen..Deed ze eerst nooit.
Niet constant, maar af en toe doet ze dit.
Heeft dit te maken met het wisselen?Dat ze er last van heeft?Ik weet het niet.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?

(ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan niks duidelijks vinden)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:25

Ze kunnen over het algemeen heel raar gaan doen als ze aan het wisselen zijn, hoofd schudden, kantelen etc. Ik zou de tandarts erbij halen als hij al een tijd niet geweest is.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:32

Tulandro schreef:
Ze kunnen over het algemeen heel raar gaan doen als ze aan het wisselen zijn, hoofd schudden, kantelen etc. Ik zou de tandarts erbij halen als hij al een tijd niet geweest is.

Even denken, de tandarts is hier het laatst geweest in, mei van dit jaar.
Dat was dus nog ver voor dat ze aan het wisselen begonnen is, het is pas sinds eind oktober.
Wat kan die er aan doen/zien?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:48

Bij jonge paarden is het wel handig om de tandarts sneller te laten komen of anders de dierenarts. Als ze aan het wisselen zijn, kan het best zijn dat er een paar doppen zitten die niet vanzelf eraf vallen. Dit kan veel narigheid geven en dan help je je paard door dit te laten verwijderen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:09

Aha, dankje, dat wist ik niet. Knipoog
Zou het beter zijn om er nu even naar te laten kijken of moet ik nog even wachten?
Ze is eind oktober begonnen met wisselen en 8 november is ze 2,5 geworden.

Kan ik het beter zelf goed in de gaten houden of is het beter tijdens wisselen af en toe de tandarts te laten komen?Hoe lang duurt de wissel-periode eigenlijk?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:32

Op de stal waar ik gewerkt heb deed de tandarts de paarden niet voor dat ze drie jaar waren. Maar als je nu merkt dat ze er last van heeft zou ik toch even laten kijken, al was het idd een dierenarts.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:04

Onze dierenarts is ook gecertificeerd als tandarts, dus ik neem aan dat hij weet wat ie doet.

Ik bel morgen even naar de praktijk denk ik, het zit hier vlakbij, dus ik er zó even heen lopen met Jewel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:27

Die van mij moest ongeveer rond de 7 maanden toen hij jonger was. Vooral een jong gebit kan moeilijkheden geven!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:56

Tulandro schreef:
Die van mij moest ongeveer rond de 7 maanden toen hij jonger was. Vooral een jong gebit kan moeilijkheden geven!

Ehm, hoe bedoel je dat precies?Om de zeven maanden of vanaf zeven maanden een jaarlijkse controle?

Ik doe altijd gewoon jaarlijkse controle, maar Jewel is nog maar 1 keer geweest, dat was dus in mei.Jewel woont hier nog maar anderhalf jaar Lachen

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:42

Jonge paarden ieder half jaar door een goede tandarts laten nakijken en evt. behandelen. Wisselen gaat door tot ong. 5. Als wisselen klaar is en je paard heeft een normaal gebit overgaan tot jaarlijkse controle. Zo doe ik het in ieder geval.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:13

Tot 5 jaar?? Sjee, dat wist ik helemaal niet!

Ik heb net even met onze DA gebeld en mag straks even langskomen. Hij zei zelf ook al dat het niet onverstandig was om het 1 keer in ongeveer het half jaar te laten checken.

Bedankt voor jullie reacties Lachen