Ervaringen patella fixatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scott

Ervaringen patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 09:37

Hallo, ik zou graag jullie ervaringen en oplossingen zowel rijtechnisch als medisch willen weten over paarden met patella fixatie.Heb al menig vraag op bokt gezet maar hoor nooit verder over de ontwikkeling van jullie paarden met dit probleem. Mijn paardje heeft dit dus en ben bij bodegraven geweest toch vinden ze niet het probleem waar dit vandaan komt. Het gaat wel beter met hem maar met rijden merk ik toch vaak (vooral in stap) dat hij met zijn achterbenen niet onder de massa komt maar zwaait uit (net alsof hij niet buigt) in draf en galop is het stukken minder. Ik heb in bodegraven niet echt tips of oefeningen gekregen waardoor ik dit beter kan trainen. Graag hoor ik van jullie wat jullie allemaal met jullie paarden met dit probleem doen en kunnen.

Bedankt alvast

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:55

Heb ook een paard gehad die dat had: in de volksmond noemen ze het ook wel losse knie. Hij moest aangepast bekapt worden en werd wat binnendoor gezet om het hem makkelijker te maken en dat werkt wel. Verder vooral veel rechtuit rijden en veel overgangen om hem sterk te maken. Raar dat je weinig advies gekregen hebt; zou hier anders toch even over bellen. Ton van Zoest de hoefsmid daar is wel een hele goede; heeft die hem bekapt/beslagen? Solange Schrijer kan je vast ook nog rijtips geven.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:08

Mijn ponytje heeft het ook. De spieren van de knie zijn niet sterk genoeg ontwikkeld, misschien zelfs afgezwakt --> de knie pees is niet strak genoeg en de patella schiet over het onderliggende weefsel.

Mijn dierenarts gaf aan om mijn pony zoveel mogelijk beweging te geven. Al was het alleen maar recht toe recht aan, dat maakte niet uit. De spieren die over de knie lopen moeten gewoon getraind worden.
Bij mij is er nooit gesproken over andere bekapmethode.
Op dit moment gaat het prima, na een tijdje stilstaan gaat het wel eens moeilijker, maar dan is het gewoon weer een kwestie van goed trainen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:14