volgens mij is dit echt foute boel!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowtje

volgens mij is dit echt foute boel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 03:09

sinds gister vertoond mijn pony rare verschijnselen o.a. lusteloosheid, evenwichtstoornissen, stijve achterhand. Er waren gister nog 2 tot 3 andere pony's met deze klachten.
En vandaag zijn er alleen maar meer pony's bijgekomen met deze klachten, pony's leunen tegen muren om op hun benen te kunnen blijven staan, ze staan te trillen somige zweten, somige hebben diarree en geen tot weinig eetlust, 2 ervan kunnen niet eens meer lopen.

Vanmorgen is de veearts langsgeweest omdat er steeds meer pony's en paarden deze klachten hadden eerst dacht hij aan rhino maar omdat ze geen koorts hebben zou dit het niet zijn. Toen kwam hij tot de conclusie dat het dan het hooi moest zijn, wat wel kan kloppen want woensdag hebben we een nieuwe levering gehad van het hooi. En nu blijkt dat het gaat om'Lolitrem Intoxicatie' In de loop van de dag hebben alleen maar meer dieren deze verschijnselen gekregen. Waaronder ook mijn pony dus, ze kan zich moeilijk omdraaien valt dan bijna om ze heeft dus evenwichtstoornissen, loopt raar met dr achterhand en is erg suf.
De veearts heeft de meeste een prik gegeven met wat vitamine B en wat spierversterkers. onze manege pony's wilde die eigenlijk geen prik geven omdat het geen zin zou hebben uiteindelijk heeft ie dit toch gedaan. Ze doen er dus erg vaag over en k maak me hier dus echt zorgen om.

Ben echt zo ontzettend bang dat mijn paardje doodgaat, of een van de andere. K heb daarnet zitten zoeken op internet over Lolitrem maar ik kan er zelf eigenlijk weinig tot niks over vinden en wat ik dan vind is eigenlijk niet al te best.

Dus wat moet ik Hiermee heeft iemand dit weleens meegemaakt of weet iemand wat dit is? alvast heel erg bedankt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 06:25

Kan het zijn dat dit hetzelfde is als raaigraskramp?
Dat komt door schimmels in hooi, en paarden vertonen dezelfde verschijnselen als hierboven beschreven.
*edit* Lolium Perenne L is engels raaigras
Zal dus wel

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 06:38

Is dat t zelfde wat er een paar jaar geleden op een manege in zeeland is geweest
Die stal was verdacht van rhino maar uiteindelijk was t t hooi?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:08

Ik heb dus op die manege gewerkt waar Kido het over heeft, gelukkig had ik net 'ontslag" genomen en was ik net een maand of 2 weg (met mijn eigen paarden) maar 2 vrienden van mij die daar nog wel werkte, hebben mij natuurlijk goed op de hoogte gehouden, bovendien ben ik er zelf in die tijd ook nog geweest.
Als het B lolitrem is stop dan onmiddelijk met het voeren van het hooi !!(haal desnoods een paar zakken lucerne of voorverpakt kuil- sowieso doen, dan kun je dat uitsluiten) de meeste paarden herstellen zich binnen een week of 3 als je stopt met het voeren van het besmette hooi/kuil. Probleem in Zeeland was dat Utrecht bleef volhouden dat het rhino was, waardoor de paarden natuurlijk het hooi bleven krijgen Boos! .
Ondersteunen met vitamines is ook de enige behandeling die een DA kan geven in dit geval.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, ik kan je in contact brengen met mijn vriendin die destijds op die manege werkte!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:24

Gaat het hier dan om Grass sickness?
In ieder geval sterkte.
Wat is dan de precieze oorzaak? een schimmel?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:30

Heb even gekeken voor je op Google maar daar staan heel veel pagina,s erover.
Succes

shadowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:09

bedankt voor jullie reacties, de paarden hebben 2 dagen dit hooi binnen gehad er was helemaal niks aan dit hooi te zien en het rook ook goed, pas gister ochtend nadat de veearts dit constateerde is alles weggehaald.

Bij mijn pony is nog steeds geen verbetering te zien,ze is nog hetzelfde als gister. De veearts bellen heeft geen zin want die kan ook weinig doen en die doet zo ongelofelijk vaag. Weet iemand misschien wat ik zelf het beste kan doen want ik weet zelf eigenlijk ook niet meer zo goed wat ik moet, je voelt je eigen echt machteloos.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:51

als je bij google alleen zoekt op lolitrem vindt je veel, lijkt niet goed! heel veel succes en sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:54

? maarw at is er nou precies mis dan?
wat mankeert er dan aan het hooi?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:56

Er zit een schimmel in waar paarden niet tegen kunnen, en dan krijgen ze uitvalsverschijnselen.
Mijn paard werd hier ook van verdacht, maar die had Rhino

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:26

kort samengevat is het genetisch gemanipuleerd hooi. Er is een schimmel aan toegevoegd om het resistent te maken tegen ziektes, namelijk
B Lolitrem. Het komt zover ik weet alleen voor in graszaadhooi (raije staggers vandaar de naam)

Wat je goed in de gaten moet houden is of de paarden nog zelfstandig kunnen plassen! wij hebben toen verschillende paarden moeten catheteriseren. Je kunt, om 100% zekerheid te hebben een beetje hooi opsturen naar TNO, zij onderzoeken dat, kost niet zoveel, destijds zo'n 45gulden dacht ik.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:41

Dit heb ik laatst ook gehad bij mij paard en nog 3 andere paarden op stal.
Mijn paard was ook niet vooruit te branden en keek echt duf uit zijn ogen. Maar na 2 dagen was dit gelukkig weer over.

Ik heb er geen dierenarts na laten kijken maar iemand anders van onze stal wel. Die werd geadviseerd om vitamine E te geven. Misschien is dat wel een idee.

Probeer het eens.

shadowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:46

ondertussen is mijn paard ietsje vooruit gegaan, ze kan zich makkelijker omdraaien, maar ze is nog steeds erg wankel, en ze wil liever niet lopen. Ze eet en drinkt wel dus dat is een goed teken.
Morgen komt er een andere veearts bloed afnemen bij mijn paard en nog 2 andere die er ook niet al te best aan toe zijn. Deze veearts heeft gezegd dat het 3 dingen kunnen zijn: een vorm van rhino, of er heeft jacobskruid in t hooi gezeten of inderdaad die schimmel.

We geven inderdaad extra vitamines en veel warme slobber omdat somige niet willen eten of drinken
echt heel erg bedankt voor jullie berichtjes en advies
morgen weet ik hopelijk meer

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:33

wat je zelf kan proberen is geweekte pulpbrokken voeren. Of het bij deze vorm van vergiftiging ook werkt weet ik niet, maar bij Jacobskruid vergiftiging helpt het, doordat het het gif bindt en de lever ontlast. En kan sowieso geen kwaad dus het proberen waard lijkt me...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:59

lisa_pluisje schreef:
Gaat het hier dan om Grass sickness?
In ieder geval sterkte.
Wat is dan de precieze oorzaak? een schimmel?

Grass Sickness is het zeker niet..Ze hebben ongeveer wel dezelfde verschijnselen.. Maar absoluut geen diarree.. En paarden met Grass Sickness, daarvan denk je eerder dat ze koliek hebbn

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:38

shadowtje ik heb je gepb-t ivm jkk test.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:53

@ Shadowtje: Gelukkig gaat het alweer iets beter met je paard. Weet je al iets meer?
Ik hoop voor je dat het geen JKK is.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:27

is dit ook een risico als er schimmel of donkere minder goede en vochtige plekken in het stro zitten
dat is bij ons wel eens (ik haal het er altijd uit vind het vies) maar ik zou wel willen weten of het ook kwaad kan?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:39

als je dierenarts zo vaag doet waarom vraag je dan niet even een andere dierenarts?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:54

mocht het zijn dat de paarden zich wat weer beter voelen zou ik je adviseren om een reingingskuur (ontslakken) van groene leem+jeneverbes te gebruiken via www.silverlinde.nl

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:24

Lijkt ook veel op een vergiftiging van JKK (jakobskruiskruid). Komt ook vaak in hooi terecht en is dan met name door het paard moeilijk te onderschijden.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:40

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:18

Wat ook goed is voor de reiniging van de darmen dan is gewoon Yakult, dat krijgen de paarden bij ons op stal altijd een week lang als ze koliek hebben gehad Lachen

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:44

Lisjuh87 schreef:
Wat ook goed is voor de reiniging van de darmen dan is gewoon Yakult, dat krijgen de paarden bij ons op stal altijd een week lang als ze koliek hebben gehad Lachen

Hoi, yakult is geen reiniging maar probiotica, om je darmflora weer in balans te krijgen en dat kun je geven als je darmen een optater hebben gehad na bijv. een antibioticakuur. Een sterkere vorm van probiotica en minder slecht voor je tanden is Aciforce van dr. Vogel, dat tsrooi je zo over het voer (of in je vruchtensap want het is natuurlijk ook goed voor mensen Haha! )

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:34

diverse voedingssupplementen bevatten ook probiotica. bv Opkikker van de paardendrogist.