Herkent iemand dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1metjePaard

Herkent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:58

Ik plaats dit berichtje voor een vriendin van mij. Haar paard drinkt onwijs veel de laatste tijd, als je hem wat lekkers geeft duikt hij direct daar na naar de drinkbak en staat er echt onwijs lang te drinken.

Onlangs is er al een dierenarts bij geweest en deze heeft een bloed onderzoek en urine onderzoek gedaan (dat laatste omdat hij toen ook onwijs vaak plaste), uit deze onderzoeken is niets vreemds naar boven gekomen.

Wie o wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe op te lossen.

Ps zoutblok heeft ze al niet meer in zijn stal hangen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:03

wat voor voer krijgt hij? bij een teveel aan eiwit drinken ze veel om van het eiwit af te komen, dit gaat nl. via de nieren. in bijv. kuil en sportbrok zit meer eiwit dan in bijv. hooi en basisbrok.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:23

Wat voor brok hij krijgt weet ik niet (zelfde als de rest van de stal/manege). Weet wel dat dat niet is veranderd in de tijd dat hij op deze stal staat, en dat is toch al wel zo'n anderhalf jaar.

Zelfde geldt eigenlijk het kuil dat hij krijgt maar daar kan uiteraard de kwaliteit per lichting van verschillen.

Kan er gecontroleerd worden of hij een te veel aan eiwitten in zijn lichaam heeft?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:36

of/ hoe het gecontroleerd kan worden weet ik niet, maar je zou kunnen vragen wat voor brok het is. in kuil zit hoe dan ook meer eiwit dan in hooi. misschien weet de DA of het een teveel aan eiwit is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:41

Mijn paard drinkt ook heel veel, hij had tot vandaag geen zoutblok, ik dacht dat het juist door een tekort aan zout kwam.... Hmm, ik ben benieuwd of het helpt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:53

zout werkt idd tegen uitdroging. het zoutblok terughangen lijkt mij niet onverstandig. ze drinken idd meer bij een zouttekort.

Maaike22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:06

Het lijkt mij juist dat ze door een zoutblok extra gaan drinken, zout wekt dorst toch op??
Mijn paard dronk ook altijd heel veel en at een zoutblok gewoon op ipv op te likken, nu krijgt ze af een toe eventjes een mineraalblok, die ik er dan na een uurtje ofzo weer uithaal.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:27

Hi Monique
Ik ben benieuwd om wel paard het gaat?
Karin

Kenya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:37

Ik heb wel eens een paard gezien die dronk uit verveling! op ten duur zag hij er helemaal opgezwollen uit.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:09

Sommige paarden drinken gewoon heel veel, zonder dat daar een oorzaak voor is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:53

bij veel eiwitten in het voer gaan paarden ook veel drinken, immers de nieren moeten dit uitscheiden en daarvoor is veel vocht nodig...

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:09

Merrieveulen"]
zout werkt idd tegen uitdroging. het zoutblok terughangen lijkt mij niet onverstandig. ze drinken idd meer bij een zouttekort.
[/quote]
Volgens mij gaat een paard juist meer drinken als deze een teveel aan zout heeft. (dat is mij tenmiste ooit verteld)

[quote="Antheman schreef:
Sommige paarden drinken gewoon heel veel, zonder dat daar een oorzaak voor is!

Dan zou zijn drink gedrag veranderd zijn. Voorheen deed hij dit nl niet. En dat hij gelijk gaat drinken na een appeltje, dit dan niet 1 keer maar iedere keer weer is toch raar?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:32

de smaak van zout roept idd op om te drinken, maar een tekort aan zout ook. probeer een balans te vinden. weet je al meer van het eiwitgehalte van het voer?

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:37

Ben vandaag niet opstal geweest maar misschien weet Ktje hoe het zit met het eiwit gehalte in het voer bij ons op stal aangezien zij daar werkt.

Ik heb haar zojuist een pb'tje gestuurt

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:55

Zout houd vocht vast geloof ik, maar het wekt inderdaad dorst op.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:36

het kan ook een gewoonte zijn geworden. die van mij heeft als gewoonte als ik ze in de bak zet gelijk te gaan drinken. zo heeft ze ook de gewoont als ze los in de baan moet werken even wat te drinken in haar "pauze"

Als het paard aan de diarree gaat (door water) dan drinkt die dus echt teveel. ik ken een paard die dat deed/doet. die kreeg toen beperkt water.
Als ze aan de diarree zijn geld natuurlijk niet dat dat altijd van water komt. maar dat zou dus wel kunnen. als ze te veel drinken. dat paard waar ik het over had die deed het zowat de hele dag. Dan kan je wel nagaan dat dat niet gezond is.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:35

probeer eens het hooi schuin aan de overkant van de waterbak te legen.
Dit kan het probleem ook verhelpen. daardoor moeten ze een grotere afstand overbruggen om bij de waterbak te komen.

Probeer het maar eens een paar dagen en laat me dan even weten hoe dat gegaan is

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:20

veel plassen en veel drinken zijn voor mensen symptonen voor suikerziekte, maar heb eigenlijk geen idee of paarden dit ook kunnen hebben Verward

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:05

Volgens mij heeft dit te maken met teveel witte bloedcellen. Teveel eiwitten. Probeer is een of andere brok te vinden met wat meer kholydraden. Mischien iets van kuilvoer ipv hooi. dat is meestal wat aan de vochtige kant, of juist hooi nat maken, en dan de volgende ochtend/middag avond voeren.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:06

Ongeveer 24% van de paarden met de ziekte van Cushing lijdt aan een vorm van hoefbevangenheid.
38% krijgt een suikerziekte (diabetes mellitus). Als een paard suikerziekte heeft, plast hij veel suikers en ruikt zijn stal zoet.
Het paard plast zoveel vocht uit dat het ervan afvalt ondanks het feit dat het de gehele dag staat te eten.
Het is dan uit den boze om deze paarden te behandelen voor hoefbevangenheid en op rantsoen te zetten. Zo doende takelen ze nog sneller af.

Paarden kunnen dus idd een vorm van suikerziekte hebben.....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:41

Het kan ook verveling zijn. Geeft hem dan met de hand drinken. Dan weet je ook wat ie echt drinkt
En leg een steen onder de lepel in de drinkensbak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:45

ja, dat werkt idd ook goed. de paarden bij ons in de boxen krijgen alleen met de hand drinken. kwestie van een paar keer per dag een emmertje voorhouden. zo weet je precies wat ze drinken en kunnen ze niet teveel krijgen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:34

Wat een gepiep over die zoutblokken zeg!!!
Door zoutblokken drinken ze meer en plassen ze meer!!
Neem zelf maar eens een hap zout!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:23

nou, nou....
zout gaat uitdroging tegen. de smaak ervan roept op om te drinken, daarom kan je beter (tijdelijk) met de hand water geven. het is niet zo dat een paard meer gaat drinken van het zout, vaak nemen ze wel een slokje om de smaak door te spoelen. over het algemeen drinken paarden die zout in de juiste hoeveelheid krijgen minder dan paarden die helemaal geen zout krijgen.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:04

Op de stal waar het over gaat wordt kuilgras en sportbrok gevoerd.