vocht in wangen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

vocht in wangen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:48

hey, ik heb een vraagje... mijn paard had gister vocht in dr linker wang, het was een soort bult en duidelijk zichtbaar, het deed dr geen zeer(ik heb er erg hard in geknepen en op gedrukt) en ook de tempratuur was vrij normaal (37,5) vanochtend weer gaan kijken, bult weg tempratuur 37,1 dus ik dacht hoef ik toch geen dierenarts te bellen.... kom ik vanavond na mn werk, ga ik poetsen, weer die wang dik..... kijk ik aan de andere kant, is die nog veel dikker........ weer tempratuur opgemeten die was weer 37,1 graden....... mn paard heeft nu al twee dagen rust, en staat wel gewoon op het weiland..... ik had vanavond de dierenarts gebeld, die zegt dat daar ook de luchtzakjes Verward van de oren zitten??? en dat die wel vol zullen zitten met lucht...... maar toen dacht ik mijn paard is geen lucht zuigen, en heeft zo iets ook nog nooit gehad..... als het morgen ochtend nog zo is bel ik weer de dierenarts........ ik vind het wel vreemd....... ze ziet er niet ziek uit, en ze eet ook gewoon..... wie heeft zo iets al eerder gezien of gehoord??? xxx Jessy

Maaike22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:15

Mijn paard heeft het ook wel es, ook da gebeld, maar kan komen doordat ze in het land heeft gestaan. Weet niet precies meer waarom, is al een poos geleden. Maar is niks ernstigs, als ze er verder geen verschijnselen bij heeft zou ik me niet al teveel zorgen maken.
Als ze ook gaat snotteren, hoesten dan de da wel bellen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:18

waar zit het precies? als het onder de oren zit op de overgang hoofd/hals kunnen het opgezette oorspeekselklieren zijn. Dit komt door het grazen op een weilznd waar weinig gras op staat (komt dus vrij veel voor deze tijd van het jaar bij paarden die nog op de wei staan) heeft te maken met het feit dat ze eigenlijk veel kauwen op (bijna) niks. Kan verder geen kwaad, misschien hooi bijvoeren op de wei, en een beetje oppassen met aan de teugel vragen als het erg is opgezet kan ze er met inbuigen wat last van hebben

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 10:27

het zit echt op het bot van de wang..... gister ochtend nog wel een beetje een vocht bult gister avond nix meer en allebij de keren 37,7 graden.... vandaag maar weer ff kijken hoe het er uit ziet.... maar zo'n dierenarts kan best wel ff langs komen om mij inelkgeval gerust te stellen...... ik kreeg alleen z'n vrouw aan de lijn, die zei dat het geen spoedgeval was.... hoe kon zei dat nou zien door die telefoon???zelfs mijn instructeur schrok toen ie t zag.....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:17

Je DA heeft waarschijnlijk geen ongelijk. Het kan idd een luchtzak overvulling zijn (met lucht) of een luchtzakontsteking (met pus) Hierbij kan er een verhoging optreden van 0.5 tot 1 graad celcius, maar meestal vind er geen verhoging plaats. Het kan overigens ook droes zijn en dit is zeer besmettelijk. Zijn er uitbraken van droes in de buurt bekend?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 07:43

mijn pony heeft het gehad, midden op zijn wang een dikke bult... bleek een steek van een wesp ofzo te zijn geweest, en vandaar nogal ontzettend dik..

maar trekt t ook weg als je hem op stal zet?
in dat egval is het waarschijnlijk opgezette speekselklieren, bij sommige paarden zakt het vocht dan in de wang en worden ze daar dik in plaats van op de plek waar de keelriem zit van je hoofdstel.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:13

Arnoud schreef:
Je DA heeft waarschijnlijk geen ongelijk. Het kan idd een luchtzak overvulling zijn (met lucht) of een luchtzakontsteking (met pus) Hierbij kan er een verhoging optreden van 0.5 tot 1 graad celcius, maar meestal vind er geen verhoging plaats. Het kan overigens ook droes zijn en dit is zeer besmettelijk. Zijn er uitbraken van droes in de buurt bekend?

droes is het niet, het is nu ook weer helemaal weg, maar droes zit wat verder naar achteren om het zo maar even te zeggen.....en er zijn naar mijn weten geen gevallen van droes in de buurt.........

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:16

MIjn paard had dezelfde in de zomer op een grote weiland met veel gras. Ik heb verschillende oorzaken gehoord van DA en diverse mensen, maar niemand wist het zeker. De speekselklieren , vocht die zakt tijdens het grazen, luchtzakken, verlaagde weestand en verder...

Zij heeft wel lange tijd last gehad van dikke klieren onder oor.
(Misschien twee verschillende dingen, misschien een verband?)
Niemand echt duidelijk.Luchtzakken en speekselklieren liggen onder elkaar dus moeilijk.
Het kan te maken hebben (in mijn geval) met vervuiling van het lichaam en een verhoogde activiteit / warmte/ in de zomer- zij had ook meer allergische reacties in haar luchtwegen.
Dit alles gaat weg in de wintermaanden waneer ze s'nachts op de stal staan.
Ik heb een kuur gedaan met Drainage compositum en Trias Omega van Groene Os. Reinigd het lichaam en verhoogd weestand.
Heeft bij haar goed geholpen. Ik zal dit volgend jaar herhalen en dan zal ik weten of het hiervan komt.