Stijve spieren door o.a. kou, Vitamine E?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Stijve spieren door o.a. kou, Vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:09

Met deze kou heeft mijn merrie best snel last van stijve rugspieren. Ook als ik van te voren met wollen deken inrijd, loopt ze niet helemaal los, al is het wel iets minder als wanneer ik zonder deken inrijd.

Zijn er mensen die nu met de kou iets extra`s tegen stijfheid bijvoeren? En zo ja, wat?

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:17

je zou het kunnen proberen met vitamine e EN SELENIUM

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:30

Ik heb een paard met stijve rugspieren tgv de kou. Het enige wat goed helpt is goed inpakken op stal. als hij lekker warm onder de dekens staat gaat het mega veel beter, daar kan geen vit E tegenop (ook al geprobeerd). Instappen met twee uitrijdekens voor 15 min, dan eentje eraf en als het koud is beginnen met losdraven met de tweede dekentje. Bijvoeren helpt niet, warmhouden wel!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:37

sorry ik ben het niet helemaal met je eens.
natuurlijk is het belangrijk om je paard lekker warm te houden maar vit e helpt wel degelijk hoor vooral pure vit e
mijn paard was steeds spier bevangen ondanks een goedde training en raakte op het eind zelfs a tacties, maar sinds de vit e is hij dit niet meer.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:16

MSM misschien een optie. Kun je bestellen bij de Paardendrogist of Pardoes Aurora. Speciaal voor de spieren... en lekker warm houden...

JustMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:22

ik heb hele goede resultaten geboekt met selenium met vit E

keepontrying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:43

Krijgt je paard niet teveel kuil, want dan krijgt ze teveel eiwitten en wordt ze stijf.

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:37

Inderdaad vit. E + Selenium, van Sectolin.
Aanrader, zelf goede ervaring mee, wat ook goed helpt is Maxhippo.
Succes!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:25

MAXH(ippo)helpt erg goed hoor!
Gebruik het nu bij mijn fjord

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 00:34

Bedankt voor de tips zo ver! Vitamine E dus met selenium... ik zal eens naar de Paardendrogist surfen eerdaags!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:27

Voor mij geldt hetzelfde als Eleonoor. Ik heb alle middeltjes geprobeerd, maar alleen een deken opleggen bij het rijden helpt. Eigenlijk vind ik het ook wel logisch, ze staan lekker warm op stal onder een deken en dan gaan ze zo de kou in zonder deken en moeten ze nog presteren ook. Ik heb zo'n uitrijdeken met lichte wollen voering en daar rijd ik continu mee (ook als ik binnen rijd). Sindsdien gaat het prima!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:09

Wat ook kan is bv. voor het rijden alvast wat spieren losmasseren. Hierdoor bevorder je de doorbloeding en komt er ook al warmte in de spieren.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:53

Bij de paardendrogist hebben ze wel wat voedingssuplementen voor de spieren, waarvan 1 voor de motoriek en 1 voor de soepelheid. De laatste zou iets voor jouw paard kunnen zijn.

Verder is het ook belangrijk dat je voor je echt gaat trainen met je paard, je het paard eerst losrijd (haslstrekken en stappen enzo.) Als wij gaan hardlopen of gymmen of andere fysieke sport, gaan wij ook eerst rekken en strekken. Het is slecht voor de spieren om dit niet te doen. Dan is rijden met een dekentje ook niet nodig. Dit is eigenlijk een beedje flauwe kul en meer een vorm van betuttelen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:22

Ik heb nu al de vierde winter met problemen met een stijf paard. En echt, geloof mij maar, een extra deken werkt tig keer beter dan supplementen. Heb zelfs grove middelen van de dierenarts geprobeerd omdat we dachten het eerder op te lossen met iets voor door het voer. Maar uiteindelijk is goed inpakken op stal en een uitrijdeken veel goedkoper ook nog.

Mensen rekken en strekken is ook omstreden. Daarnaast is het rekken en strekken van mensen niet te vergelijken met paarden omdat de massa's veel groter zijn en gewoon inbuigen niet het voldoende effect geeft.

Als het voornamelijk de rug is kan je ook kersepit zakken kopen. Die in de magnetron volgens gebruiksaanwijzing en dan op de rug leggen een half uur voor het rijden. Dan worden de spieren lekker warm en werkt ook goed.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:40

@ Arnoud, ik ben zelf een fervent voorstander van lang en laag rustig aan inrijden, stap dan ook minstens 10 à 15 minuten los. Ik ben het toch niet met je eens dat een wollen deken betuttelen is, Kore komt als ik ga rijden onder 3 staldekens (ok, 1 dikke en 2 dunne maar toch!) vandaan, dan snap ik ook wel dat koude lucht op een warm lijf geen fijn effect heeft...

@ Eleonoor, ik denk dat ze op stal dik genoeg ingepakt is (zie hierboven). Ik denk gewoon dat ik voorlopig met wollen deken op de rug in moet rijden, en die er pas afhalen als we gedraafd hebben.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:37

misschien kun je de rugspieren voor het rijden inwrijven met een verwarmende massage-olie?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:46

Ik ben niet zo`n smeerpersoon, ik hou het maar even bij de dekens. Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:55

Ik rijd ook continu met een gewatteerde uitrijdeken. Betutteling noemde ik het voorheen ook maar nu ik om de dag naar de fysio moet omdat ik een stijf paard heb rijd ik er toch maar mee. Ook de fysio raad het aan bij mijn paard. In elk geval gaat het nu stukken beter dus die uitrijdeken blijft Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:46

Cornelie, ik vond het voorheen ook belachelijk, al die dekens die mijn paard op stal op moet hebben en dat gedoe met rijden. Maar na drie winter dokteren met allerlei supplementen en nog steeds een paard die zwaar kreupel kan lopen van de stijfheid omdat hij het koud heeft gehad, tja, dan doe je gewoon moeilijk met dekens. Hij heeft het nodig, oke, dus doen we het gewoon. Wordt nu wel veel door mijn omgeving belachelijk gemaakt dat ik dit doe, maar vele staan dan wel te klagen dat hun paarden zo stijf zijn, gosh...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:45

Yep, ik zit nu ook in de fase dat sommigen het belachelijk vinden maar mijn paard doet het er goed op Knipoog