vraagje het heeft te maken met hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely_20

vraagje het heeft te maken met hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 20:35

ik heb een shetlander van bijna 30 jaar, ze is al een paar keer hoefbevangen geweest omdat ze teveel in de wei stond en daardoor teveel gras (eiwitten) at, en 's avonds kreeg ze teveel biks.
wij zijn gelijk van de biks afgestapt en ze is minder in de wei geweest, en drie maal per dag haar benen afgespoten met lauw water, ze is gelukkig van dr hoefbevangenheid af gekomen en heeft er verder geen last van.
nu is er een ander probleem opgetreden, de hoefsmid was er laats en doordat mijn pony'tje zo oud is groeien haar hoeven héél weinig, terwijl ze tien keer zo snel slijten door het vele rondjes lopen in haar stal, nu mag ze niet meer lekker naar buiten op de straatstenen lopen of lekker naar het park, en overdag moet ze hele dagen (alleen) op de wei staan en 's nachts op stal, ik vind dit heel sneu voor haar, we hadden een oplossing, een rubberen mat in haar stal (zo één die ook in trailers liggen) maar daar is ze drie keer mee uitgegleden ik vind dit TE gevaarlijk, en hoefijzers daar kunnen we al hélemaal niet aan beginnen want ze is nogal een schijterd voor dat soort dingen, en om een pony die 30 jaar geen hoefijzers gehad heeft nu te gaan laten wennen aan hoefijzers??
nu vraag ik mij af of iemand weet of er misschien schoentjes voor haar te koop zijn, zodat mijn verzorgstertje haar overdag lekker mee naar buiten kan nemen voor een ritje of een wandeling!
of misschien is er iemand met een andere oplossing.
alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht!
ik heb echt alles voor mijn pony'tje over!!

groetjes..

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:49

hoi hey er zijn hoefschoenen maar of ze ook voor shetjes zijn geen idee.
vraag het bij ruitersport zaken en je kan ook marktplaats enzo kijken misschien daar sucses

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:21

Misschien is biotine plus een optie? Dit zorgt voor een goede hoefgroei. Hoefschoentjes kunnen geloof ik op maat gemaakt worden, alleen zijn die maar een tijdje bruikbaar. Tenminste die ik had gezien. Misschien zijn er ook wel andere. Veel succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:07

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:10

er zijn ook speciale rubbermatten met antislip voor in de stal te koop. die hebben een straatstenen structuur, dan glijdt ze ook niet meer uit. ze staan regelmatig op marktplaats.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:12

Misschien toch lekker buiten wandelen? door veel te bewegen groeit de hoef nl sneller!

En er zijn schoenen voor shetjes. Smit Rijssen maakt ze op maat. Er lopen meedere shetjes rond op die schoentjes!

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:40

Arabesk schreef:
Hoefijzers zijn niet nodig. Steek je licht eens op op www.paardnatuurlijk.nl en op www.horsemanship.org onder 'welzijn'.

Hier ben ik het helemaal mee eens, met natuurlijk bekappen gaan de hoeven anders dragen waardoor ze niet meer zo snel slijten....en is niet echt duurder dan gewoon bekappen!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:12

Natuurlijk bekappen of Strasser dan heb jij binnen 5-6 maanden sterke hoeven. Had ik zelf met mijn paard!

Lovely_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:06

euhm ja dat is het nu juist ze wordt om de zoveel tijd bekapt door de hoefsmid en hij heeft dit tegen mij verteld, over dat de hoeven niet meer zo goed groeien vanwege de leeftijd.
misschien is die biotine plus wel een optie ja bedankt ik ga snel informeren en over die rubberen antislip matten ook Haha!..
nog meer ideeën zijn van harte welkom