Help! Diaree!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Help! Diaree!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:12

Onderwerp: Diaree

Mijn paardje staat sinds 3 weken bij mij op stal. En heeft het erg naar zijn zin, voelt zich op zijn gemak: ligt veel in zijn stal (doet hij volgens zijn oude eigenaresse heel veel, zelfs overdag). Dus alles gaat lekker. Mijn lessen gaan, om het kort te zeggen, ge-wel-dig! Ben nog nooit zo blij geweest!
Alleen nu... Is er een probleempje waar ik me onwijs veel zorgen over maak (jaja, ben erg overbezorgd)

Dandy heeft sinds donderdag ochtend/middag last van diaree. Hij eet normaal, oogt niet ziek, zit goed in zijn vel, verder geen op of aanmerkingen. Hij heeft het vandaag nog steeds.

Wat er deze week is gebeurd, waar hij diaree van zou kunnen krijgen:

- maandag: wormenkuur
- woensdag: 4 wortels gekregen (hiervoor kreeg hij geen wortels, ik heb net een grote bak gekocht)
- dinsdag: met nattige hals in de stapmolen gestaan (wel deken op, maar zonder hals)
- het zou aan het kuil kunnen liggen (net een schimmelig stukje), maar geen andere paarden hebben dit
- het zou stress kunnen zijn (woensdag avond was er springwedstrijd, hij kijkt vanuit zijn box zo de bak in, en hij staat er pas (?) 3 weken)

Nu, ik heb hem vanochtend wat zee zout gegeven, zodat hij niet uitdroogt (hij poept natuurlijk veel water uit...).

Maar wat nou te doen als hij morgen nog aan de diaree is...?

Dokter...?

In ieder geval, ik schakel de bokkers in voor hulp, want ik heb vanacht dus niet geslapen... Verdrietig

Alvast bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:21

ik denk dat er een aantal dingen bij staan die voor diarree kunnen zorgen. diarree bij paarden moet je serieus nemen en je bent dus niet overbezorgd. Ik zou vandaag de dierenarts bellen om advies (dat kost niks). Als hij in het weekeinde moet komen ben je erg duur uit...
Persoonlijk denk ik dat het de kuil is. Dat is gewoon geen paardenvoer of het moet wel van zo´n ongelooflijk goede kwaliteit zijn... Dat de andere paarden daar geen last van hebben is waarschijnlijk omdat z eer al langer aan gewend zijn. Verder is een verhuizing veel traumatischer dan mensen denken, dus stress speelt ook wel een rol. Wortels kan ook diarre geven, bestaat voor een groot deel uit water. Wormkuur kan de boel ook van streek maken. enfin, misschien krijg je nog wat tips, maar ik zou zelf info vragen bij een veearts.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:22

Trouwens heel goed dat je aan zout gedacht hebt!!!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:29

Oke! Erg bedankt voor je reply...
Ik ga zo maar even de dierenarts bellen denk ik.
Als andere mensen een idee hebben of tips: let me know!!!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:37

Net de dokter gebeld...
Indien hij genoeg eet en drinkt, nog even aankijken.
Zodra hij ander gedrag vertoont (niet eten, niet drinken, dof kijken, anders gedragen), dan bellen. En als het langer als een week aanhoudt.
Hij zei ook inderdaad: óf het ligt aan het kuil, óf aan de wortels, óf aan de wormenkuur.
Van dat zout had hij nog nooit gehoord (wel op langere termijn), dus hij heeft weer wat geleerd zei hij.

Ik ben gewoon zelf ook meteen in de stress. Er hebben al 3 paarden koliek gehad bij mij op stal, ééntje is zelfs naar het ziekenhuis vervoert per direcht... Dus iedereen zit elkaar wat op te jutten...
Dus nu? Afwachten maar.
Als het maandag/dinsdag nog zo is, moest ik hem bellen. Maandag kan ik alleen niet naar stal, oliebol... Aaargghhh!
Nu hopen dat ik vanavond kan slapen (ga er nog wel een paar keer langs vandaag denk ik!) Zal ie wel leuk vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:44

Heb je getemperatuurd?
Wat een spanning anders zeg. Sterkte.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:50

Nee, niet aan gedacht toen ik op stal was... Maar, misschien een domme vraag: hoe temperatuur je een paard?! Thermometer fix ik wel ergens op stal... En wat is de "normale" temperatuur van een paard?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:03

Paradiso schreef:
Nee, niet aan gedacht toen ik op stal was... Maar, misschien een domme vraag: hoe temperatuur je een paard?! Thermometer fix ik wel ergens op stal... En wat is de "normale" temperatuur van een paard?

Vaak is de temperatuur bij paarden verschillend schilt ook weer in avond en ochtend...meestal tussen de 37/38....Als hij beter is geef ik je de tip een weeklang sóchtends en sávonds even zijn temperatuur te meten zodat je zijn vaste temperatuur weet en dus weet wanneer hij ziekig is...

Hoe: Gewoon in zn kont Tong uitsteken Alleen wel goed vasthouden Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:05

Verplaatst van VMR naar MD.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:29

Touwtje aan de thermometer en dat stevig om je hand! (voorkomt dat de thermometer naar binnen schiet!)

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 14:32

thnx voor jullie tips!
@ Nienke07 ---> zéér goede tip.
Een vriendin van me is nu op stal en die meet even zijn temp. op. Mar inderdaad Lisjuh87, ik zal hem, zodra hij beter is, even blijvend temperaturen -> zo kom je inderdaad aan zijn vaste temp, en dit is altijd handig!!!
Verder mensen nog tips of ideeen mbt de diarree?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:45

Is het mogelijk dat je je paard voorlopig even alleen droog hooi geeft en geen kuilgras? En als de diarree over is, het hooi heel erg geleidelijk vervangt door kuil, dus steeds wat minder hooi en meer kuil.

Mijn paard krijgt ook snel diarree, wortels geef ik haar om die reden ook bijna niet meer, ja hooguit een of twee wortels, maar meer niet. Kuil verdraagt ze ook niet zo heel goed, maar van hooi gaat ze hoesten, dus heb ik de gulden middenweg maar genomen, dus wel kuil, maar zodra de mest wat dunner wordt krijgt ze er wat hooi bij.

Je verhaal dat je paard veel ligt vind ik eerlijk gezegd wat zorgelijk. Mijn vorige paard lag ook veel, ook overdag in zijn paddock lag hij erg veel. Iedereen en ik zelf ook, vond dat heel schattig.

Uiteindelijk werd hij een keer kreupel en bleek hij aan al zijn benen artrose te hebben en nog wat kwalen... Het arme dier bleek dus al jarenlang last van al zijn voeten gehad te hebben en ging daarom veel liggen....

Ik wil je niet onnodig in de stress jagen, voor het zelfde geld is er niks aan het handje... maar toch zou ik dit even in mijn achterhoofd houden.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 14:59

Bedankt voor je bezorgdheid Mieke.
Ik heb Sundancer net 3 weken, ik heb hem gekocht van Dandy hier op bokt.nl Zij zegt ook dat hij veel ligt, en dan bedoel ik ook, veel slaapt. In de paddock heeft hij geen momentje rust om te liggen, dan rolt hij veel en vliegt en bokt hij vooral veel. Het liggen is echt relaxen.
Overigens is hij helemaal binnenste buiten gedraait bij de keuring, en is hij klinisch én rontgonologisch zonder enige aanmerking goed gekeurd... Dus artrose zal het niet zijn, meer luiheid.
Ik snap je bezorgdheid maar al te goed, zeker als je zo'n ervaring hebt gehad (erg akelig!!!)
Op stal hebben wij helaas alleen maar kuil, geen hooi. Dus het switchen zal niet mogelijk zijn, ik zal hem waarschijnlijk op wat minder kuil zetten, hopelijk lukt dit. Wortels ga ik ook minder geven, misschien is hij hier extra gevoelig voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:34

Eh, met buikpijn gaan paarden ook liggen. Een vriendin van mij had een pony die veel lag, kwamen ze erachter dat hij eigenlijk bijna constant lichte koliek had. en dat klopt dus wel weer met de diarree. Maar inderdaad , sommige paarden liggen gewoon om te relaxen, en jonge paarden liggen veel als ze nog in de groei zijn. Dus hoeft op zich niks te betekenen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:37

Had het paard trouwens een worminfectie? Ik zie dat jullie in nederland onwijs vaak ontwormen. Je kunt ook gewoon een mestmonster laten nemen en kijken of er wel een infectie is. en ook de mest controleren na de wormkuur om te zien of er dan ook parasieten uitkomen. Bedenk ineens dat je paardje ook wel last kan hebben van die rode wormpjes, die worden niet gedood door alle wormkuren. Die kunnen flink schade aanrichten. Oh, help. Ik geloof niet dat ik je erg geruststel... sorry...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:51

Mijn paardje is zienderogen opgeknapt sinds ik hooi geef. Ze krijgt nu ´s ochtends kuil en ´s avonds hooi. Overdag staat ze op het land.
Op mijn pensionstal wordt ook alleen kuil gevoerd. Ik koop nu wekelijks zelf twee pakken hooi, prop ze in de Panda en zet ze onder een kleed op een beschut plekje neer. Mijn stalhouder was eerst wat sceptisch, dacht dat het echt niet aan zijn kuil lag. Maar ziet nu ook echt verbetering!
Mijn advies is dus koop dan zelf maar hooi, je ziet het verschil. Ook zijn inderdaad wortels vaak de boosdoener.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:18

zemelen zijn erg goed tegen diarree. ik heb het zelf gekocht omdat mijn kruising shet er vrij regelmatig last van had. tijdens de hengstigheid had ze meestal diarree. sinds ik zemelen geef heeft ze nergens last meer van, en het is ook goed voor het hele darmkanaal. je moet ze niet te nat maken als je paard diarree heeft, maar zeker niet droog voeren! het kan dan in de (slok)darm blijven plakken en zo een verstopping veroorzaken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:45

Mijn merrie kan slecht tegen kuilvoer, en verandering van eten, en daarom voeren we haar 1 keer per dag stro. Zij kreeg ook diarree, en sinds dat we stro voeren is dat praktisch helemaal over. Ooit nog wel eens dunnere ontlasting, maar dit is dan hooguit een dag en ook niet meer zo enorm dun als het eerst was.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 22:38

Om jullie even gerust te stellen: mijn paardje poept weer 'normale' drollen Lachen
Tenminste, geen diarree meer, nog wel wat zacht, maar ze hebben al de drolvorm.
Nog even in de gaten houden dus, maar het heeft denk ik gelegen aan mijn wortelen...

Thnx!

WoKkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:26

hoi!!! ik heb wat opgezocht op dierennieuws.nl over diarree bij een pony. ik hoop dat je er wat aan hebt.

In de eerste plaats over het ontwormen: Waarmee heb je ze ontwormd? Gebruik een goed middel bij voorkeur via de dierenarts. Goede middelen bij bv. Eqvalan. Kijk of er wormen afkomen. Ontworm de pony minimaal twee keer en als er wormen afkomen, elke twee weken totdat je geen wormen meer ziet.

Diarree:
Dit is niet normaal. De oorzaak moet worden gevonden. Als de voeding goed is (ook hooi, kuilgras of andere structuurhoudende voeding) en de wormen zijn voldoende bestreden, dan moet je de dierenarts laten komen om de diarree te laten behandelen of ontlasting te laten onderzoeken. Je pony eet geen zand?

De voeding:
Hoeveel geef je, welke soort brokken en krijgt zo ook goed hooi of kuilvoer of kuilmais? Hoe staat het met het gebit, is dat ook in orde?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:34

Ik kreeg het advies van de veearts om bietenpulp te voeren toen ze aan de dunne was...

En daarbij weinig kuil en veel stro...

Uiteindelijk bleek mijn paard een worminfectie te hebben, dus sluit dat niet uit...
Ik ontworm ook netjes elke 8 weken met eqvalan...

Fijn dat het al beter gaat!
Sterkte ermee verder!!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:38

Geen kuil meer en veel hooi en dan eerst even aankijken.