Hoofcare(vraag/antwoord), wat moet ik hier nu mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Hoofcare(vraag/antwoord), wat moet ik hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:04

Ik had 'n vraag gesteld bij hoofcare over dat Darmoor iedere keer als ze 5 a 6 weken op haar nieuwe ijzers stond ze elke keer weer slechter ging lopen en zodra ze opnieuw beslagen was ze binnen een week weer goed liep (Darmorah is herstelende van een peesblessure) of dit door de widiapunten in haar ijzers kon komen, verder vertelde ik dat ze van voren op rubberen wiggen staat, nu kreeg ik het volgende antwoord

Hoofcare"]
U zegt een beslag met rubberen wiggen aan de voorzijde, dit zou
het probleem kunnen zijn want dan zal uw paard ook wel lange tenen hebben.
Paarden willen ondanks dat ze van alles kunnen mankeren altijd op hun
voetas willen staan
deze stand geeft het paard zelf aan. iedere keer als ze belagen word is er
een ernorme standverandering
en daarbij nog (de verkeerde) hooget van die wiggen maakt het nog erger.
In de praktijk is gebleken dat wiggen eerder kwaad dan goed kunnen en
sterker
nog de wiggen zullen de pees niet helpen.
Widia punten moeten op een plaats staan waarbij het paard niet word
belemmerd in zijn
ietswat (slijding) gang, ze moeten daarom ook tussen het eerste en twee
nagelgat staan
en NOOIT in de teen(voorzijden van het hoefijzer).
Deze aanpassingen zijn absoluut nodig

In mijn boek Hoefproblemen staat dit alles uitgebreid beschreven.
[/quote]

Ik heb een mailtje terug gestuurd met de vraag of het kan dat als de wiggen van voren zitten ze van achteren een peesblessure heeft, verder bevestigde ik dat er ook widia punten aan de voorzijde van de ijzers zaten, maar deze heeft ze in middels niet meer, ik kreeg het volgende antwoord:

[quote="Hoofcare schreef:
Wiggen geven altijd een probleem omdat een paard dit niet zal accepteren en de verzenen juist stuk maakt.
ook deze widia punten geven hem een onnatuurlijke gang en ik kan gerust zeggen
dat deze manier van beslaan zeer verkeerd is.
De wiggen verwijderen zullen voor het paard geen problemen geven als ons Hoofcare®breakover hoefbeslag word
aangepast, dit zal de wiggen kunnen compenseren.

Darmoor staat dus al ruim drie jaar op wiggen (omdat ze veel struikelde werden ze geadviseerd), toen de DA de eerste keer naar Darmoors blessure kwam kijken, zei ze dat ze die wiggen juist goed vond,alleen jammer dat ze zo snel in de straal groeide, dat hebben we opgelost door het midden stuk van de wiggen te verwijderen, ik ben zeer benieuwd wat jullie hier van vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:09

Is natuurlijk bekappen niets iets voor je?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:12

Dat houd dan in dat ik zonder ijzers verder moet, ik weet het niet hoor, Darmoor staat al zo gevoelig op haar straal (ben denk ik nog een beetje van de oude stempel Haha! )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:27

Lees paardnatuurlijk over bekappen eens door en horsemanship.org, misschien heb je er wat aan. Ik dacht eerst ook van, naaa zonder hoefijzers??? Maar het kan echt hoor!

Afbeelding

Doorsnede van een beslagen hoef
Boven: net beslagen
Onder: 5-6 weken later. Aangezien de hoefwand aan het ijzer gefixeerd is, kan deze niet buiten-neerwaarts groeien, waardoor deze tegen het hoefbeen gedreven wordt. De lederhuid en andere inwendige structuren worden hierbij meer en meer gekneusd.

Wat zijn de nadelige gevolgen van beslaan?

1. Geleidelijke vernauwing en vervorming van de hoef.
Dit veroorzaakt pijn, veranderingen in het bewegingspatroon, spierproblemen, gewrichtsproblemen, verbeningen. Het hoefbeen en de zijdelingse hoefkraakbeenderen vervormen. De lederhuid (die de hoorn vormt) wordt beschadigd, wat hoefbeenrotatie en hoefbevangenheid bevordert, evenals rotstraal, hoefkatrol door kneuzing van de inwendige structuren van de hoef, en aantasting van de witte lijn.
2. De hoefwand wordt aangetast door de nagels. Hij droog uit en verliest aan elasticiteit. De isolatie van het hoefkapsel wordt doorbroken. Het metabolisme in de hoef vermindert door de verlaging van de temperatuur, vooral bij koud weer, waardoor de hoornproductie en de ophanging van het hoefbeen aangetast wordt.
3. Het vermindert de bloedsomloop in de hoef met alle voorgenoemde schadelijke gevolgen, met inbegrip van overbelasting van het hart door het wegvallen van de pompfunctie van de hoeven en de bijhorende stalbenen.
4. Het veroorzaakt stofwisselingsproblemen
door eiwit-imbalans met huid-, lever- en nierproblemen tot gevolg.
5. De vibraties die de ijzers veroorzaken beschadigen de lederhuid, met als gevolg letsels die vergelijkbaar zijn met het syndroom van Raynaud bij mensen die met trilapparatuur werken.
6. Het ijzer verandert de wijze waarop het gewicht gedragen wordt en hoe de hoef overkantelt, met spier- en peesproblemen tot gevolg.
7. Het veroorzaakt abnormale belastingen in het hoefkapsel, resulterend in hoefscheuren, hoornzuilen en loslaten van de witte lijn.
8. Het belemmert de schokabsorptie, met verbeningen en gewrichtsproblemen tot gevolg.
9. Het vermindert in belangrijke mate het gevoel in de hoef, met groter risico voor paard en ruiter door struikelen.
10. Het verhoogde gewicht zorgt voor verhoogde centrifugaalkracht tijdens de beweging en belast de ligamenten. Er is ook een verhoogd risico op verwondingen voor mensen en andere dieren.
11. Het verandert de tractie; het paard kan zich niet meer veilig voortbewegen in de sneeuw, op gladde plaveien enz. Bij draaien is er een verhoogde weerstand met gewrichts- en peesproblemen tot gevolg.
12. Het verhindert de ontwikkeling van het hoefbeen bij jonge paarden.
13. Het veroorzaakt veranderingen in de conformatie, doordat het paard pijnlijke zones in de hoef probeert te ontlasten. De hoef groeit scheef, de stand van beenderen en gewrichten verandert.
14. Het beschadigt de bodem.
15. Het geeft een hogere kostprijs. Meer ziektes en ziektekosten, er moet sneller een vervangpaard gekocht worden.
16. Het maakt de vroege opsporing van het overschrijden van de biologische limieten van een paard onmogelijk.

* bron: www.horsemanship.org

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:22

mijn paard staat ook op breakover beslag Rob van Nssau is mijn hoefsmid en ben het dus roerend met hem eens. Mijn paardje heeft ook een peesblessure gehad en is super hersteld en die breakover ijzers doen echt veel goed !!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 14:26

Dhr. van Nassau was ook de gene die m'n vragen had beantwoord

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:53

Ik moet zeggen dat ik wel erg tevreden ben over van nassau. Ben na een hoefprobleem bij hem terecht gekomen en hij heeft dat breakover beslag ook bij mijn paard geplaatst. Gaat perfect.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:21

Vind het antwoord niet echt onafhankelijk advies..

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:21

Dan is het natuurlijk ook niet. Tenslotte is het in feite zijn site en zijn boek. Daar is weinig onafhankelijks aan. Het enige wat je ervan kunt zeggen is dat er een enorme staat van dienst achter schuil gaat.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:28

zeker te weten van wel en een enorme wijsheid. Ik zal niet weten wat ik zonder hem moet

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:15

Ik moet wel zeggen dat ik het eens ven met zijn verhaal over de wiggen. Ik hab een paard met Spat gehad en zie een tijdje binnendoor op Wiggen gehad.. en ik wilde dat ik er nooit aan begonnen was. Zonder ging het veel beter.
Je kan paarden wel iets corrigeren met wiggen maar teveel aan de hoedstand veranderen kan imo niet. natuurlijk bekappen is echt ideaal als je paard goede hoeven heeft maar niet iedere hoef leent zich ervoor.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:47

Ik heb zelf Toon van Nassau als hoefsmit en geloof me dat mijn paard echt nooit naar een andere hoefsmit zal gaan als het niet nodig is.

De heren Van Nassau hebben bijzonder veel kennis van hun vak.
Verder heb ik zelf helemaal geen verstand van wiggen of situaties bij andere mensen meegemaakt, wel een aantal situaties waarbij zij een goede conclusie hebben getrokken en een juiste oplossing hebben toegepast. Dus als ik jouw was zou ik gebruik maken van het advies wat je gekregen hebt.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:20

Sluit me helemaal bij Lurdes aan. Onafhankelijk of niet, hij is wel erg goed!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 18:33

Fijn om te horen dat jullie zo positief zijn, dat geeft mij net dat extra vertrouwen in zijn advies,ik zal het de volgende keer als m'n smid komt het eens over de wiggen hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:54

Mijn paard was al opgegeven voordat ze ingereden was, dankzij Rob is ze nu 18 en kan ik er nog steeds elke dag op rijden (arthrose) zonder dat ze pijn heeft.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:17

Rob rulez