jullie mening en advies!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

jullie mening en advies!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:29

wat vinden jullie??
een kennis van mij heefd een paar maand geleden een pony voor hun dochter gekocht maar na een maand is de pony bevangen geraakt.
dat is zo een paar weken geweest met veel medicijnen en veel stappen en toen was het voor 2 weken voorbij.na weer 3 weken raakte ze weer bevangen.
die mensen zitten nu te denken om de pony weg te doen en een andere te kopen.deze pony is al 18 jaar en ze zoeken er een van 5 jaar voor hun dochter van 10 die al 3 jaar rijd.is het verstandig om een pony van die leeftijd te kopen en wat moeten ze doen met de andere pony??
Ik vind het erg jammer voor haar omdat ze die pony al 3 jaar berijd.ik ben een echte paardengek en leef het liefste in een kudde met de paarden en pony,s.
ik hoor er niet bij als een verzorger maar als een lid van de kudde.
het klinkt raar maar zo ben ik eenmaal.ik zie dus meteen als er iets veranderd is aan het gedrag of lengte of uiterlijk.
ik zie bevoorbeeld dat deze pony erg veel pijn heefd.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen omdat ik zelf nog 4x op deze pony heb gereden toen de dochter in het ziekenhuis lag voor 1,5 week.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:59

Bevangenheid is meestal iets van buitenaf, dus voer (wei) of medicijnen....enig idee wat de oorzaak is ?? want anders zal een volgende pony hetzelfde lot wachten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:02

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:06

ze had waarschijnlijk al hoefbevangenheid toen ze gekocht werd.
ik denk dat de vorige eigenaars haar daarom kwijt wouden
de wei en het voer kan het niet zijn want dat word door proffecionals gedaan.maar gezien haar leeftijd vind ik dat ze haar moeten laten inslapen.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:14

ik ben het wel met je eens, ik zou eens goed met die mensen gaan praten en vertellen wat jij denkt. Ik zou informatie etc meenemen.
En een pony van 5 lijkt me niet erg verstandig, maar dat verschilt ook. Ik zou daar ook mijn mening over geven. Krijgt ze ook les? Dan zou ik overleggen met haar instructrice en met de ouders wat nou een geschikte pony voor haar is. Er zijn ook echt hele leuke pony's die wat ouder zijn, en misschien heeft die instructrice daar wel ene leuk adresje voor!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:26

Op die leeftijd al laten inslapen vanwege externe factoren (wat de oorzaak van bevangenheid is), wat een onzin. Deze mensen weten niet hoe ze hun paard goed in conditie moeten houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:29

Denk niet dat het wat uitmaakt wat wij ervan vinden. Die mensen maken een keus en uit je verhaal begrijp ik dat jij weinig invloed op ze zal hebben!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:53

zje verteld dat ze het regelmatig heeft. hoogst waarschijnlijk is ze nu chronische bevangen. Ik zou in overleg met VA en hoefsmid bepalen of het dier nog bruikbaar en zonder pijn is (wat eigenlijk niet kan met bevangeheid) op het moment dat een pony bevangen heeft heeft hij altijd pijn. het kan wel verbeteren, maar aangezien het bij deze terugkerend is denk ik dat het beter voor de pony is om hem uit zijn lijden te verlossen. Maar ik kan vanaf hier niet zien hoe erg het is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:24

ze mogen eerst wel eens afwachten of ze die pony nog wel verkopen kunnen.
en een pony van 5 kan net zo braaf zijn als eentje van 15 dus dat zal niks uitmaken..
maar als deze mensen geld hebben zullen ze e r vast wel voor zorgen dat ook de pony van 18 een goed plekje vind

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:49

Arnoud schreef:
Op die leeftijd al laten inslapen vanwege externe factoren (wat de oorzaak van bevangenheid is), wat een onzin. Deze mensen weten niet hoe ze hun paard goed in conditie moeten houden.

het punt is dat ze waarschijnlijk al hoefbevangen was toen ze haar kochten.ik vind het erg jammer,maar ik weet dat hoefbevangenheid niet te genezen is.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:13

Is het hoefbeen al gekanteld? Hebben ze geen keuring gedaan?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:11

dat weet ik niet.
de pony heefd alleen wedstrijden gereden(caroussel,of zoiets)

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:15

Citaat:
maar gezien haar leeftijd vind ik dat ze haar moeten laten inslapen.

Nouja!! Als die pony echt veel pijn heeft en er ook op geen enkele manier iets aan gedaan kan worden dan vind ik het zeker voor die pony eerlijker om hem in te laten slapen!
Maar gezien de leeftijd.. Ik ken toch zat pony's die op die leeftijd nog superwakker zijn en echt nog leuk kunnen lopen! Ik denk als die pony geen pijn meer heeft, zeker nog een tijd kan rijden! En dan misschien geen super wedstrijdsport maar gewoon lekker met kinderen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:08

18 is echt niet zoooooooo oud hoor, een pony kan zo 30 worden! in laten slapen is wel een optie als het beestje met pijn door het leven moet, of hij nu oud is of jong. ik vind zelf een pony van 5 niet zo'n goed idee, die moet nog veel leren en ik denk niet dat een kind van 10 deskundig genoemd kan worden wat dat betreft. als ze goede begeleiding heeft is dat een ander verhaal, maar ik zou toch een meer ervaren pony aanraden, daar kan het meisje zelf ook weer van leren!