gewricht is geraakt, hoe ernstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanneke

gewricht is geraakt, hoe ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:56

Hallo,

een veulentje dat wij reeds verkocht hadden is vandaag op de vlucht geslagen en uitgegleden op het beton. Allemaal oppervlakkige schaafwonden dachten we, maar toch veearts laten komen. Hij heeft een klein wondje aan zijn voorbeen, aan het gewricht, de kogel, boven de hoef. Veearts was dit aan het onderzoeken en ineens sproot er gewrichtsvloeistof uit het wondje. Alles wijst er dus op dat het gewricht geraakt is. Hij vertelde ons dat indien er een infectie ingeraakt, het fataal zou kunenn zijn, hij klonk niet optimistisch. Nu antibiotica kuur en poedertjes etc. en in het oog houden dat hij geen koorts maakt (infectie dus).

Heeft iemand hier ervaring mee?? Wat is de kans dat hier een infectie inkomt? De veearts vertelde mij dat het probleem is dat er in een gewricht niks van afweersysteem zit dus eens een infectie.....

gr Janna

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:11

Hoe groot de kans op infectie is is denk ik moeilijk te zeggen. Ik weet wel dat de eerste tien dagen het gevaarlijkst zijn. Doordat het gewricht open is gegaan is vaak ook de kans op artrose groter.
Maargoed, jullie zijn er in elk geval snel bij. Veel meer kan je niet doen.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:00

morgen komt DA terug, ik hoop dat hij al iets meer kan vertellen... Heb al zo wat rondgevraagd, maar niet één antwoord klonk positief...
Gr janna

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:30

Sterkte.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:15

Helaas kan ik je ook geen peptalk geven. Een manege pony bijn ons op stal had een gaatje in haar kogel en die hebben we na 6 maanden uiteindelijk moeten wegbrengen. De kogel was geinfecteerd, nog wel geoppereerd en het gewricht gespoeld, maar dat mocht helaas niet baten....
Sterkte ermee

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:54

Als je er snel bij bent, valt het ook dikwijls mee hoor. Weet wel dat ze als het botvlies bijv. van zijn plek is moeten opereren om dit terug te leggen. Anders wordt het een zwakke plek die later broos wordt en makkelijk breekt. Ken een paar succesgevallen waar een operatie goed geholpen heeft en herstel 100% was.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 20:44

DA is geweest, er kwam niks van vocht meer uit het wondje, wat er volgens hem op wees dat het "gewrichtskapsel" ofzoiets terug gesloten is, wat een goede zaak is. Hij zegt dat hij er nu een goed oog op heeft omdat dit zo snel gesloten is zodat er bacteriën meer in kunnen van buitenaf. Het wondje zal nu snel volgen. Onmiddellijk weer bandage etc rondgedaan, al wat we kunnen doen is afwachten nu! Een zeer groot voordeel is dat we er snel bij waren vertelde hij, zodat Spirit al de nodige spuiten op tijd heeft gekregen. Dus er is hoop, maar toch nog steeds bang afwachten. Het kan zijn dat er reeds een infectie inzit maar dat deze zich nog niet laat zien. Laat ons hopen dat alles goed komt!!
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr Janna

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:44

het beste ermee!